انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
ترکی: سرمایه گذاران برای ایجاد سینما و فرهنگسرا وارد قرچک شوند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ساعت 7 روز چهارشنبه در ادامه تدوین سند توسعه استان تهران به ریاست نعمت الله ترکی رئیس سازمان، شهرام عدالتی معاون سازمان، فرماندار، مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و شهرستان قرچک تدوین سند توسعه  قرچک در کمیته تلفیق برنامه و بودجه سازمان مورد بررسی قرارگرفت.



*آغاز جلسه| موقعیت «قرچک» را بیشتر بشناسیم
قرچک رتبه چهاردهم شهرستانهای استان تهان را با وسعت 90 کیلومتر مربع دارد. این شهرستان روستاهای کم اما پرجمعیت دارد و همسایه پاکدشت و ری و ورامین است.

این شهرستان یک بخش و یک شهر و 2 دهستان و 11 آبادی دارد. شاید جالب باشد که این شهر یک فرماندار و یک بخشدار و یک شهردار دارد. در قرچک 231459 نفر جمعیت شهری و 37679 نفر جمعیت روستایی دارد و رشد جمعیت این شهرستان 2 درصد است.  باید گفت که اگر رشد جمعیت قرچک همینطور ادامه یابد تبدیل به یک بهارستان جدید می شود و تراکم جمعیت زیاد می شود.

آمارها نشان می دهد که فعالیت اقتصادی در این شهرستان از متوسط استان بیشتر است و مراکز بزرگ کشاورزی و دامپروری در این شهرستان تاثیر خوبی برای این وضعیت داشته است. کارشناسان اتصال قرچک و ورامین را از نقاط چالشی قرچک محسوب می کنند و اگر مدیریت درستی نباشد شرایط خوبی را برقرار نمی کند. همچنین روستاهای قرچک قابلیت مساله شدن دارند و باید برای رفع بحران چاره اندیشی شود.

اما بر اساس اسناد بالادستی استان تهران استخراج معدن و فعالیت های کشاورزی تخصص های خوب این شهر است و برای برنامه ششم باید تولید صنایع ساختمانی و تغییر الگوی کشت و آبیاری و تولید انرژی های نوین در دستور کار قرار بگیرد و این با این اتفاق وضعیت شهر بهتر می شود. بعنوان مثال کوره های آجر پزی و سفال گری را تبدیل به آسیب کردند در حالی که این می توانست به نماد شهری و گردشگری و بوم گردی باشد. شاید باور نکنیم که سفال از چین وارد ایران می شود در حالی که خودمان در این حوزه برند هستیم و قرچک می تواند در این حوزه قطب شود. در موضوع تولید مصالح ساختمانی و خاک رسی که در این منطقه تهران است هم می شود بعنوان پیشران توسعه قرچک کار کرد. 



*قرچک 2 نشریه محلی؛ 2 موسسه قرآنی و 2 موسسه فرهنگی دارد
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرچک سال 1392 ایجاد شد و 6 کارمند دارد. این شهرستان 2 کانون آگهی و تبلیغاتی و 2 موسسه فرهنگی و 2 موسسه قرآنی دارد. همچنین در بخش فرهنگی این شهرستان 2 ناشر و 40 نویسنده و تنها 2 نشریه محلی دارد که در 5 چاپخانه کارهای چاپی منتشر می شوند. این شهرستان 4 کتابخانه و 2 مسجد دارد. در آمارهای اداره ارشاد قرچک آمده است که این شهر 6 آموزشگاه آزاد موسیقی و یک آموزشگاه هنری نمایشی و 16 کانون فرهنگی مساجد دارد. این اطلاعات را رسما یکی از مدیران ارشاد استان تهران اعلام کرد.

*صادرات هنرمند به شهرستانهای تهران
یکی از مدیران ارشاد در این جلسه گفت: ظرفیت فرهنگی شهرستان قرچک از نظر هنرهای خوشنویسی و تاتر و موسیقی حتی برخی از شهرستانهای اطراف را پوشش می دهد. برای همین نیاز است که یک مجتمع فرهنگی داشته باشیم و به دلیل همین نبود هنرمندان به شهرستانها می روند. 



*ترکی: به سرمایه گذاران اعلام می کنم برای سرمایه گذاری ایجاد سینما و فرهنگسرا وارد قرچک شوند
این شهرستان سینما، پلاتوی نمایش، نمایشگاه دائمی و حتی فرهنگسرا ندارد. نعمت الله ترکی در مورد چرایی نبود این امکانات سوال کرد که در پاسخ مدیران گفتند: نداریم! ترکی گفت: شما باید زمین مجانی بدهید تا سرمایه گذار وارد شود. 300 هزار جمعیت نمی توانند برای سینما و فرهنگسرا به شهرری بروند. قطعا اراده ای برای این کار وجود نداشته است. باید مشوق ها را بیشتر شود. ترکی اعلام کرد از همین تریبون اعلام می کنم که سرمایه گذاران برای ایجاد فرهنگسرا و سینما وارد قرچک شوند و مشوق ها و امکانات مورد نیاز وجود دارد. 

*از ظرفیت قوم های ایرانی قرچک استفاده شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: 13 قوم در این شهرستان مستقر هستند و اگر هر ماه یک قوم جشنواره برگزار کند می شود یک سال جشنواره و این یک ظرفیت است. 

گزارش تصویری| بررسی سند توسعه شهرستان قرچک

https://thmporg.ir/vdcc.0qsa2bqi0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما