انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
جزئیات جلسه تدوین توسعه برنامه ششم شهرستان شهریار
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه تدوین "سند برنامه ششم توسعه ویژه شهرستان شهریار" با ریاست " نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و حضور "نوراله طاهری" فرماندار، معاون برنامه ریزی، نمایندگان دستگاه های اجرایی استان و شهرستان، معاونین و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

این جلسه راس ساعت 7.30 دقیقه صبح با گزارش پیشران های توسعه ای شهریار از سوی "شهرام عدالتی" معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران آغاز شد.

*سهم 17 درصدی شهریار در حاشیه نشینی استان تهران

عدالتی گفت: شهریار با وسعت 397 کیلومتر مربع و 40 آبادی و یک مرکز بخش رتبه نهم سرزمینی در استان را دارد که وجود یک بخشدار و یک فرماندار در آن به دلیل تداخل مدیریت ها مسئله دار است و فضا را مشتت می کند.

او افزود: حوزه اداری- سیاسی ما با عملکرد اقتصادی و مرکزیت های سرزمینی سنخیتی ندارد و باید در این زمینه آمایش بگوید چه کنیم.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران با بیان اینکه شهریار با نرخ رشد 3.6 درصدی 6 درصد جمعیت استان تهران را تشکیل می دهد، گفت: در طی سال های 85الی 90، 120 هزار نفر به جمعیت این شهرستان اضافه شد و هم اکنون شهریار 744 هزار نفر جمعیت دارد.

براساس این گزارش؛ نیمکره شرقی شهرستان را باغات و نیمکره غربی آن را زمین های لم یزرع دربر گرفته است در آینده ای نه چندان دور شهریار که پیش از این دو شهرستان قدس و ملارد جزء آن بودند، یکی از مناطقی است که با دولت مرکزی دچار چالش می شود چرا که داعیه دار استان شدن است و این تهدید در عرصه سرزمینی در آینده خودنمایی می کند.

به گفته عدالتی در 5 سال آینده با موج جمعیتی رو به رو می شویم که برنامه ریزی آن باید از همین الان انجام شود. سکونت گاه های غیر رسمی و باز آفرینی بافت های ناکارآمد شهری باید در دستور کار قرار بگیرد چرا که 17 درصد حاشیه نشینی در استان تهران متعلق به فضاهای اطراف شهریار است.

*پیشنهاد ایجاد شهرک کشاورزی در شهریار

او توضیح داد: می گوییم شهریار در کشاورزی و باغداری متخصص است اما هیچ وقت نگفتیم چگونه؟ در استان تهران دو موضوع مهم شهرک کشاورزی و دهکده های نمونه گردشگری به فراموشی سپرده شده  در حالی که شهریار ظرفیت ایجاد شهرک کشاورزی را دارد و این با مساعدت از باغداران و تضمین دادن به آن ها امکان پذیر است.

عدالتی در ادامه با توجه به افزایش سکونتگاه های آپارتمانی و دور شدن از فضای سنتی گذشته، گفت: تجارب جهانی می گوید جمعیتی که در گذشته در خانه ای حیاط دار بزرگ شده اند با وجود آپارتمان ها باز هم به چنین فضایی احتیاج پیدا خواهند کرد و ما متاسفانه نتوانستیم مدلی از این سکونت گاه ها بسازیم. باید فضاهای اقتصادی مزیت دار مبتنی بر توسعه پایدار ایجاد کنیم.

*ترکی: جلوی سوء استفاده کنندگان از باغ  ها را بگیرید

چیدن میوه و راه اندازی جشنواره و نمایشگاه میوه یکی دیگر از پیشران های توسعه در شهریار است که ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد آن گفت: باید جلوی سو استفاده کنندگان از باغ ها را گرفت. زمین کشاورزی و باغ باید ارزش افزوده در بر داشته باشد نه اینکه فردی باغی بخرد و مدت ها به حال خود رها کند و هر زمان که دلش خواست به آن سر بزند. حیف است نتوانیم در شهریار فضایی برای آن ایجاد کنیم و تنها بگوییم ظرفیت وجود دارد.

در ادامه این جلسه نمایندگان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، مرکز آموزش فنی و حرفه ای، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بهزیستی، ورزش و جوانان، شرکت شهرک های صنعتی، بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، کار رفاه و تامین اجتماعی، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب روستایی و شهری، گزارشی از سیمای شهرستان و برنامه های توسعه ای آن طی اجرای برنامه ششم توسعه تا 1400 ارائه کردند.

براساس گزارش ارائه شده در بخش میراث فرهنگی؛ پنجاه اثر میراث فرهنگی در شهرستان شهریار وجود دارد که 20 مورد آن ثبت شده و دارای سند هستند. منطقه تخت رستم به عنوان منطقه نمونه گردشگری در برنامه ششم توسعه معرفی شد.

در این گزارش عنوان شد؛ مجموعه سرمایه گذاری با سرمایه یک میلیارد و 500 میلیون تومان توسط بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی آثار فرهنگی در حال راه اندازی در شهریار است که می تواند در قالب گردشگری منطقه مصوب شود.

گفتنی است؛ شهرستان شهریار در بخش های بوم گردی و باغ داری دارای ظرفیت است که باید برای ورود سرمایه گذار در این عرصه تلاش کرد.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdci.5azct1arubc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما