انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
نقشه ها و برنامه های تهران برای «ری»/ ترکی: نظارت دقیق داریم
نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره اهمیت جلسات بررسی سند برنامه ششم توسعه گفت: در پی ابلاغ برنامه ششم توسعه، برای اولین بار در کشور، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران برای رسیدن به برنامه عملیاتی ویژه هر شهرستان پیش قدم شد. در گذشته برنامه های جامع، از بالا به پایین بود، درحالی که برنامه موفق 1400 باید از پایین به بالا باشد. البته از ابتدای مردادماه، جلسات جداگانه با شهرستان ها را آغاز کردیم. در این جلسات، معاونین برنامه ریزی، شهرداران، فرمانداران، نمایندگان 26 دستگاه های اجرایی استان و دستگاه های اجرایی شهرستان حضور دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: یکی از مهمترین نکات این جلسات جدول تامین منابع مالی است که بخشی از آن منابع مالی دولت، بخشی مشارکت عمومی و خصوصی، صندوق توسعه و درآمدهای اختصاصی برای 16 شهرستان است. 

ترکی با بیان اینکه تدوین سند برنامه توسعه استان تهران با برش شهرستانی همگام با اسناد بالادستی است، اظهار کرد: این سند تا پایان مردادماه تدوین شده و برای تصویب و اجرا به صحن شورای برنامه ریزی استان تهران می رود. پس از این مصوبه دستگاه های اجرایی ملزم به اجرا هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به اهمیت نظارت در اجرای برنامه های توسعه ای اشاره کرد و گفت: نظارت باید برنامه ای باشد نه بودجه ای. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سایر دستگاه های ناظرهمواره نظارت بودجه ای دارند و این یکی از علت های مشکلات ما است. پس از تدوین سند توسعه، نسخه ای از آن در اختیار دستگاه ناظر قرار می گیرد و اولویت آن برنامه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تفاوت آماری در دستگاه های اجرایی را مشکل اساسی در روند توسعه دانست و اظهار کرد: جهاد کشاورزی چند مجموعه دارد که آمارهایشان با هم نمی خواند و این ضعف است. اگر چه تا کنون هیچ دستگاه ملی چنین جلساتی با دستگاه های زیر مجموعه خود نداشته تا از وضعیت واقعی آن ها مطلع شود اما حرکتی که ما در استان تهران آغاز کرده ایم بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
وی افزود: شهرستان های استان تهران ظرفیت بسیار بالایی دارند که شاید از بسیاری از آن ها مطلع نباشیم و در این جلسات به آن ها برسیم. اگر اراده کنیم در بخش های تولیدی اتفاق های خوبی می افتد با توجه به اینکه 75 درصد منابع مالی را دولت در اختیار قرار می دهد.

ترکی درباره تاثیر سند برنامه ششم توسعه در کاهش زمین خواری گفت:  همزمان با اجرای سند برنامه ششم توسعه، نظارت ها هم آغاز می شود، همچنین سند توسعه در اختیار عموم، رسانه ها، واحدهای تولیدی و انجمن های صنفی قرار می گیرد.

وی درباره جلسه بررسی سند برنامه ششم توسعه در شهرستان ری گفت: این شهرستان 37 هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که برنامه مناسبی برای آن وجود ندارد. اگر با رویکرد صنعتی سالی هزار هکتار زمین را به شکل آبیاری نوین پوشش دهیم تا 1400 قطب کشاورزی خوبی در استان ایجاد می شود چرا که ری رتبه دوم تولیدات کشاورزی را دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ری را یکی از کانون های مدهبی در استان تهران ارزیابی کرد و گفت: گردشگری مذهبی به دلیلی وجود بارگاه سید الکریم یکی از بخش های مهم توسعه ای در شهرستان ری است که در برنامه ششم توسعه به آن می پردازیم.

ترکی در ادامه بخش صنعت را مورد توجه قرار داد و گفت: واحدهای صنعتی در ری پرا کنده اند شهرک صنعتی شمس آباد 2500 واحد صنفی و تولیدی دارد که ظرفیت خوبی است و باید همه واحد ها را تجمیع کرد. وجود 40 هزار هکتار زمین در اختیار شهرک صنعتی حوزه شهرک فرودگاهی و در کنار آن توسعه حمل و نقل و راه آهن  یکی دیگر از پیشران های توسعه ای است که کمتر به آن توجه شده که در برنامه ششم توسعه برای آن برنامه ریزی می شود.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdca.en6k49nue5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما