انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
حاشیه و متن جلسه بررسی سند برنامه ششم توسعه در  شهر «ری»
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه بررسی سند برنامه ششم توسعه در شهرستان "ری" طی دو روز به ریاست "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و با حضور هدایت جمالی پور فرماندار ری، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و معاونین برنامه ریزی دستگاه های اجرایی، شهرداران فشافویه، باقرشهر، حسن آباد برگزار شد.

*آینده تهران به توسعه ری وابسته است

 در ابتدای این جلسه درباره میزان جمعیت، تقسیمات کشوری و مرز شهرستان ری بحث و بررسی انجام گرفت که در پایان آن مقرر شد تا جلسه ای با حضور مسئولان تقسیمات کشوری برگزار شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران هم اعلام کرد معیار ما در تقسیمات کشوری و میزان جمعیت سرشماری سال 1395 است. 

شهرام عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران توضیحاتی از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ری ارائه و برنامه های پیشنهادی توسعه این شهرستان در برنامه ششم را ارائه کرد.

وی گفت: شهرستان ری رتبه دوم جغرافیای اداری-سیاسی بعد از شهرستان فیروزکوه  را دارد و 17 درصد مساحت استان در این شهرستان است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران با بیان اینکه آینده تهران از منظر توسعه ای به ری وابسته است، گفت: این شهرستان با 5 شهر، 9 دهستان،5 بخش، 123 آبادی با نرخ رشد جمعیت77/1 از سال 85 افزایش جمعیت پیدا کرد و اگر از امروز تحولات توسعه شهرستان ری مدیریت نشود آشفتگی اتفاق می افتد.

* آب، چالش اصلی در شهرستان ری 

عدالتی چالش اصلی توسعه ری را در وضعیت آب عنوان کرد و گفت: در آینده جمعیت شاغلین بخش صنعت افزایش می یابد و ری تنها شهرستانی است که صنایع های تک دارد، بنابراین باید برای تامین آب از طریق پساب اقدام کرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه های اجرایی آب و فاضلاب شهری و روستایی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت، آب منطقه ای، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت گاز، شرکت پخش فرآورده های نفتی، راه و شهرسازی، هواشناسی، بنیاد مسکن، بهزیستی، بنیاد شهید، دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ری به ارائه برنامه های توسعه ای شهرستان تا افق 1400 پرداختند.

*ری می تواند ضعف های پایتخت را جبران کند

هدایت جمالی پور فرماندار شهرستان ری هم در این جلسه ری را شهرستانی چند وجهی و دارای ظرفیت های متنوعی برای توسعه عنوان کرد و گفت: ری انباردار تهران و بزرگترین پایانه های باربری را دارد که در بسیاری از زمینه ها می تواند ضعف پایتخت را جبران کند.سند برنامه ششم توسعه باید مقدمه ای برای ساماندهی و هدایت درست منابع باشد.

*تعیین سهم ری از تصفیه خانه جنوب تهران

 در این جلسه مقرر شد تا میزان سهم ری از پساب تصفیه خانه جنوب تهران به تفکیک حوزه های کشاورزی، صنعت، خدمات در دو بخش شهری و روستایی تعیین تکلیف شود. فرمول تعیین سهم آب باید میزان جمعیت فعلی و جمعیت مهاجر (افاغنه، پاکستان و ..) باشد. همچنین مقرر شد تا پایان برنامه ششم توسعه، تمام شهر های شهرستان ری دارای تصفیه خانه فاضلاب شوند.

در ادامه نماینده جهاد کشاورزی شهرستان ری توضیحاتی از وضعیت کشاورزی در این شهرستان ارائه کرد و گفت: 35 هزار هکتار زمین کشاورزی در ری وجود دارد، محصول اصلی گندم است که تا کنون 63 تن تولید داشتیم و باید به 64 هزار تن برسانیم.

وی درباره گسترش تغییر کاربری اراضی در ری هم توضیحاتی داد و  تاکید کرد: شهروندان هر گونه تغییر کاربری اراضی و احداث غیرقانونی را به سامانه شبانه روزی 131 اعلام کنند.

در این جلسه مقرر شد تا ساماندهی واحدهای تولیدی و تخصیص آب به شهرک های صنعتی از جمله شمس آباد و منطقه ویژه اقتصادی ری، طرح مقابله با ریزگردها، توسعه فضای سبز و جنگل کاری، افزایش سطح زیر کشت دانه کلزا، تولید واحدهای گلخانه ای در سند برنامه ششم توسعه نهایی شود.

*تهیه طرح جامع تفصیلی ویژه ری

طرح جامع تفصیلی شهر ری موضوع مهم دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. 

فرمانداری شهر ری در این باره گفت: وزارت کشور طی جلساتی تکلیف استقلال ری و تجریش را مشخص و در نهایت انتزاع شهر ری از تهران را ابلاغ کرد. اگر چه درباره تجریش به جمع بندی نرسید اما درباره شهر ری این موضوع تمام و به دستگاه ها هم ابلاغ شده است.

وی از باقری معاون مدیرکل راه و شهرسازی خواست تا طرح جامع شهری ویژه شهرستان ری نوشته شود چرا که مدل توسعه ای تهران با شهر ری متفاوت است و سنخیتی با هم ندارند.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcj.tevfuqe88sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما