انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
بررسی انتقال پایتخت اداری  و چالش های تهران در جلسه شورای برنامه ریزی
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح امروز شنبه، نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در سال 97 به ریاست محمد حسین مقیمی استاندار تهران و دبیری نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت تهران و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه؛ اسفندیار زبردست استاد شهرسازی در دانشگاه تهران و مجری طرح آمایش استان تهران،گزارشی از مطالعات انجام شده در چشم انداز استان برای آینده پژوهی توسعه استان ارائه كرد.

وی بابیان اینكه سناریوهای مختلفی از چشم انداز توسعه استان در دانشگاه تهران تعیین و بررسی شده است گفت: محورهای توسعه استان بر مبنای تمركز زدایی اداری- سیاسی، كاهش آسیب ها، توزیع عادلانه امكانات و ساماندهی سكونتگاه های غیررسمی و سایر شاخص ها متمركز شده است.

زبر دست با اشاره به اینكه در نگرش مطالعاتی به استان تهران بایدسطوح منطقه ای، ملی وفراملی مورد توجه باشد تصریح كرد: حوزه های جمعیتی،مهاجرت،حمل و نقل،انرژی، نظام تصمیم گیری،سكونتگاه ها، اقتصاد، محیط زیست،بخش اجتماعی و فرهنگی محورهای آمایش استان تهران است.


مجری طرح آمایش استان تهران با اشاره به مطالعات انجام شده در بخش نظام شهری استان ازسال ٤٥ تا ٩٥  تصریح كرد:در طی این سالها نظام سكونتگاهی استان روندمطلوبی یافته اما از ایده آل ها فاصله دارد.

وی افزود: توسعه استان به سمت جنوب شرقی تهران افزایش یافته به طوریكه این منطقه  یك میلیون وسیصد هزار نفر جمعیت دارد.

به گفته این استاد دانشگاه؛ ضعف امكانات فرهنگی،ورزشی وگردشگری،بیشترین حجم تردد در محورهای مواصلاتی به ویژه درتهران-كرج، استان تهران به عنوان بزرگترین مصرف كننده انرژی كشور،تغییرات در حریم شهر تهران،رشد سكونتگاه های غیر رسمی و افزایش سالخوردگی در استان تهران از جمله چالش های پیش رو در استان تهران است.

زبردست به سناریوهای پیش بینی شده در تهیه سند آمایش و توسعه استان اشاره كرد و افزود: در بخش ساماندهی؛ نگاه تثبیت و تعدیل و در بخش مداخله جدی ؛تغییر و تحول در نگاه به شاخص ها در توسعه استان وجود دارد.

مجری طرح آمایش استان تهران با بیان اینكه موضوع انتقال پایتخت اداری و سیاسی از تهران در سند آمایش پیش بینی شده است عنوان كرد: دربخش مداخله جدی این موضوع مطرح است و با این اقدام به دنبال تقویت پتانسیل ها دربخش های اداری استان هستیم.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdca.6n6k49num5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما