انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
جلسه ویژه اساتید دانشگاه برای تدوین سند توسعه منابع انسانی استان تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح چهارشنبه، جلسه بررسی "تدوین سند توسعه منابع انسانی استان تهران" به ریاست "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و با حضور "علی شیرین" معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت، اسدی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، مهدی مرتضوی استاد دانشگاه تربیت مدرس، فرج اله رهنورد از موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و برخی از استادیاران، در محل سالن جلسات سازمان مدیریت تهران برگزار شد.

*تشکیل شورای مشورتی تدوین سند توسعه و مدیریت منابع انسانی تهران

در حاشیه این جلسه "نعمت اله ترکی" در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، از تشکیل شورای مشورتی علمی برای تدوین سند توسعه مدیریت و منابع انسانی استان خبر داد و گفت: با توجه به سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی "مقام معظم رهبری" به عنوان نقشه راه اصلاح نظام اداری، لازم است در موضوعات مهمی همچون دانشگرایی، شایسته سالاری در ارتقا نیروهای اداری و مدیران، ساماندهی ساختار، تشکیلات و نیروی انسانی دستگاه های اجرایی استان اقدام مهمی برداشته شود.

وی افزود: برای تهیه این سند، شورای مشورتی علمی با همکاری دانشگاه های تهران، در سازمان مدیریت شکل می گیرد و قرار است وضعیت موجود منابع انسانی استان و چالش ها بررسی شده و نقشه راهی برای آینده ترسیم شود. با تهیه این سند پیش بینی می کنیم تا سال 1400 تغیر و تحولات اداری به چه شکل خواهد بود.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: سندهای زیادی در رابطه با اصلاح نظام اداری تدوین شده که به مرحله عمل نرسیده است، ما قصد داریم همین اسناد را به روز رسانی و عملیاتی کنیم.

*ضرورت کاهش 15 درصدی ساختار سازمانی در ادارات

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ابتدای این جلسه علی شیرین با نگاه به سیاست های کلان نظام اداری، وضعیت ساختار و نیروی انسانی دستگاههای اجرایی استان تهران را تحلیل کرد.

وی با اشاره به چالش افزایش نیروهای قراردادی در دستگاه های اجرایی، گفت: ادامه یافتن روند افزایش نیروهای قراردادی در چارچوب قانون نمی گنجد، و باید طبق برنامه ششم توسعه،   تا سقف 15 درصد ساختار سازمانی کاهش یابد.

*دست اندازی برخی دستگاه های ملی بر ساختار دستگاه های استانی

شیرین گفت: چالش دیگر در منابع انسانی نبود تناسب میان ساختار و نیروی انسانی دستگاه های خدمات رسانی است که با مردم ارتباط مستقیم دارند.  متاسفانه برخی دستگاه های ملی بر پست های سازمانی و نیروی انسانی دستگاه های استانی دست اندازی می کنند.

وی تدوین سند برنامه توسعه منابع انسانی در برنامه ششم را راهکار مناسبی برای تحول در نظام داری دانست و گفت: برنامه استراتژیک نظام اداری و تدوین سند توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با رویکرد مسئله محور باید تهیه شود، همچنین فعالیت های دستگاه ملی و استانی تقسیم شود.

شیرین، عارضه یابی و باز طراحی ساختار دستگاه های خدمات رسان، مستند سازی تجارب مدیریت بحران در استان تهران از جمله زلزله، عارضه یابی مدیریت شهری، استقرار دولت الکترونیک، برنامه ریزی منابع انسانی استراتژیک با رویکرد کانون های ارزیابی را از دیگر راهکارها و برنامه های تغییر در نظام اداری عنوان کرد.

*ترکی: افزایش 4.5 برابری حقوق و دستمزد طی 4 سال؛ آیا رضایتمندی هم افزایش یافته؟

در ادامه این نشست، رئیس سازمان مدیریت تهران با تاکید بر تهیه اسناد فرادستی با پیوست علمی،   به تجارب بزرگ همفکری سازمان مدیریت با دانشگاه های تهران در تهیه سند آمایش، بودجه ریزی عملکردی و ضرورت بهره مندی از ظرفیت های علمی در اجرای برنامه ها و سیاست های توسعه ای استان اشاره کرد.

ترکی به افزایش بودجه جاری دولت و افزایش حقوق و دستمزدها طی سال های 92 تا 96 اشاره کرد و گفت: طی این مدت حقوق پرسنل 4.5 برابر افزایش داشته است، اما آیا رضایتمدی هم به همین نسبت بالا بوده؟  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه سند توسعه منابع انسانی باید با رویکرد آینده نگاری تدوین شود، اظهار کرد: این سند باید تکلیف همه را مشخص کند هم اکنون ساختار و نیروی انسانی استان تهران با خدمات متناسب نیست. باید مشخص شود که ساختار باید براساس نیروی انسانی موجود باشد یا شرح خدمات؟ پیش از این خدمات مشهود نبود و برنامه ریزی را سخت می کرد اما با بودجه ریزی عملکردی خدمات 25 دستگاه اجرایی شفاف شده و آن ها باید در سال، 20 درصد خدماتشان را هم به بخش خصوصی بسپارند متاسفانه ساختار رو به روز بزرگ می شود و خدمات ثابت می ماند.

ترکی گفت: اصلاح نظام اداری ابتدا باید از استان تهران به عنوان پایلوت آغاز شده و سپس به استان های دیگر تعمیم داده شود تا در برنامه تحول اداری کمکی برای دولت باشد.

* معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس: چالش تعارض نیروی انسانی با ساختار ادارات قابل حل است

در ادامه، اسدی معاون پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس برای حل چالش تعارض نیروی انسانی با ساختار ادارات در استان تهران اعلام آمادگی کرد، وگفت: استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و ساختارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات این تعارض را حل می کند. هم اکنون همه استان ها مبتنی بر برنامه ششم توسعه برش استانی دارند، تنها باید راهی برای عملیاتی کردن آن ها پیدا کرد.

*استاد دانشگاه تربیت مدرس: سازمان مدیریت باید به قدرت و جایگاه گذشته خود بازگردد

مهدی مرتضوی استاد دانشگاه تربیت مدرس از رویکرد سازمان مدیریت تهران در  استفاده از ظرفیت های علمی برای تدوین اسناد توسعه ای استقبال کرد.

وی با اعلام آمادگی برای بهبود و تغییر در نظام اداری استان تهران به چالش های مدیریت در کشور اشاره کرد و گفت: ایران جز معدود کشورهایی است که درگیر سند چشم انداز و گرفتار نوشتن بر روی کاغذ و آرمان است، در حالی که هیچ کدام به درستی عملیاتی نمی شود. مرتضوی با بیان اینکه تحول اداری ابتدا باید از سازمان مدیریت آغاز شود، گفت: سازمان مدیریت باید به گذشته خود برگرددتغییر نگاه ها و حذف و احیای چند باره سازمان مدیریت در تنزل تحول اداری موثر بوده و دیدگاه های باید تغییر کند.

*پیشنهاد تشکیل کارنامه جدید برای دستگاه های اجرایی

این استاد دانشگاه اظهار کرد: همانطور که برای بودجه مبادله و موافقتنامه ای وجود دارد برای بهبود ساختار و نیروی انسانی در ادارات هم باید مبادله ای میان دستگاه های اجرایی ایجاد شود. باید شبکه ای در سازمان مدیریت شکل بگیرد، شبکه ای که می تواند برای دستگاه اجرایی کارنامه جدید تعریف کرده و ظرفیت خفته را بیدار کند. سیستمی پاسخگو و شفاف که با ناکارآمدی و بیکاری پنهان در ادارات مقابله کند.

انتهای پیام. /

https://thmporg.ir/vdcg.q9qrak9xqpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما