انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
افزایش۷۳میلیادی بودجه جاری طی ۹ سال/نقش استان ها در بودجه مشخص نیست
 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نشست معاونین هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها، صبح امروز یک شنبه به همت معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران (دبیرخانه استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکردی در کشور) برگزار شد.

نعمت الله ترکی در این نشست با اشاره به اجرای نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از ابتدای سال 97، گفت: سال های سال است در بخش بودجه دولت و هزینه کرد در گیر هستیم و از سال های پیش بحث های متعددی در این رابطه شده اما به جدیت سال گذشته و امروز نبود. 

وی با بیان اینکه اجرای این سیاست کاری سنگین و بزرگ و اثرگذار بوده است، افزود: دغدغه همیشگی ما در بحث بودجه این بوده با وجود افزایش میزان بودجه جاری طی 9 سال گذشته پس چگونه است که نارضایتی مردم را به دنبال داشته و هنوز هم برای اجرای کار و پروژه ای و پیگیری کارها می گوییم بودجه نیست؟!

ترکی ادامه داد: از سال 88 تاکنون بودجه جاری با همان شرح خدمات و تعداد نیروی انسانی از 17 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان رسیده است، هنوز هم 85 درصد سهم آن را حقوق و مزایا و 15 درصد دیگر را سایربخش ها تشکیل می دهد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به بودجه عمومی، اظهار کرد: بخش بزرگی از 360 هزار میلیارد بودجه عمومی در کشور را جاری و بخش دیگر سهم عمرانی تشکیل داده است. چه اتفاقی می افتد که هم در بخش جاری و هم در بخش عمرانی 85 درصد تا 90 درصد بودجه عمرانی در اختیار دستگاه ملی و حدود 15 درصد در اختیار استان ها آن هم برای پروزه های خاص قرار می گیرد.

ترکی گفت: در بودجه جاری هم همین اتفاق تکرار می شود، 96 درصد بودجه جاری در اختیار دستگاه ملی و 3.5 درصد در اختیار استان ها قرار می گیرد.

وی تغییر نظام بودجه ریزی کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: در این جلسه باید به این مسئله پرداخته شود و برای بودجه سال 98 از همین امروز برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه جایگاه ما در تدوین بودجه سالیانه باید مشخص شود، گفت: ما استان ها چه تکلیفی در تدوین بودجه سالانه داشتیم یا داریم؟ اگر این امر مشخص و بودجه سالیانه با نظر استان ها تدوین شد، تخصیص هم به خود استان ها بر گردد. ما هم اکنون رابط بودجه ایم، سقف و رقمی از منابع مختلف به خزانه کل کشور واریز و سپس توزیع و تخصیص آن هم متمرکزاست.

ترکی پرداختن به بودجه و تدبیر در اجرای آن را در کنار اجرایی کردن برنامه ششم مهم دانست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برخی می گویند پول نداریم پروژه ها را عملیاتی کنیم، باید ببینیم کجای کار گیر دارد، ما در شهر تهران یک بودجه 17 هزار میلیاردی برای شهرداری داریم، محل منابع مشخصی هم دارد، از این 17 هزار میلیارد تومان، 9 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است. در کنار آن سال 96 ، 5 هزار میلیارد تومان از محل ارزش افزوده تزریق شده و 7 هزار میلیارد تومان هم منابع یارانه است، 43 شهرداری در استان تهران وجود دارد که اعتبارات آن 30 هزار میلیارد است. سهم بانک ها و شرکت ها را هم به این عدد و رقم ها اضافه کنید و ببینید در کشور چه اتفاقی می افتد.

وی افزود: متاسفانه نتوانستیم این میزان از منابع مختلف در کشور را تجمیع کنیم، کشور باید یک برنامه و یک بودجه داشته باشد و همه تابع همان برنامه باشند.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تجمیع نبودن منابع را یکی از چالش های اساسی در کشور دانست و اظهار کرد: منابع، مدیریت درستی ندارد و همین امر باعث می شود که در فصل بودجه تمام استان ها به شکل بخشی و منطقه ای به دنبال سهم بیشتر باشند.

ترکی افزود: سال ها نظام درآمد و هزینه بوده اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده چرایی آن را هم همه می دانید، هر موقع منابع تجمیع شده و مجموعه خاصی احساس قدرت می کند، به تناسب منابع مالی حاضر نیست از این قدرت کم کند. حال اگر قرار است در قانون اصلاحی انجام شود ما در سازمان مدیریت استان ها پیشنهاد دهنده باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به سهم شهرداری ها و دهیاری ها درمنابع ارزش افزوده، گفت: ما و شما برای دریافت سقف 8 هزار میلیارد تومانی بودجه کشور جلسات متعددی می گذاریم و از فیلترهای مختلفی عبور می کنیم.
سال گذشته برای 260 میلیارد تومان در استان تهران، بنده بیش از 2.5 میلیون موافقت نامه امضا کردم. در کنار همه این ها ده ها دستگاه نظارتی وجود دارد و شما را هر لحضه رصد می کند.

ترکی افزود: با این مثال ها از تفاوت میزان بودجه ومنابع مالی، در استان تهران سال گذشته نزدیک 2800 میلیارد تومان بودجه مصوب شد و با 50 درصد تخصیص حدود 1500 میلیارد تومان بود آن هم برای استانی با جمعیت 13 میلیونی، 16 شهرستان و 200 بخشداری، در کنار این، سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان از محل ارزش افزوده در استان تهران توسط یک اداره کل و توسط یک نفر توزیع شده است. (70 درصد در اختیار شهرداری ها و 30 درصد در اختیار دهیاری ها) نه دستگاه ناظر دارد و نه دیوان محاسبات کاری با آن دارد و نه سازمان بازرسی و جالب اینکه آن ها تابع برنامه های ما هم نیستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: اجرای نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد برای شفاف سازی خدمات است. در گذشته دستگاه ها عدد دقیقی از میزان خدمات خود ارائه نمی کردند اما با اجرای این سیاست دستگاه های ملی متوجه میزان خدمات هر دستگاه شدند. 

وی اظهار کرد: در بحث رضایتمندی مردم اطلاع آن ها از خدمات هر دستگاه و هزینه هر خدمت به پیش رفته ایم، گام سوم تدوین تفاهم نامه بودجه ای است که باید با همفکری استان ها انجام دهیم. سازمان برنامه وبودجه هم برنامه دارد و هم برنامه ها را مدیریت می کند. 

ترکی در انتها از همه عوامل دست اندر کار در استقرار نظام بودجه ریزی عملکردی و مشاوران طرح تشکر کرد.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcd.n0f2yt0ffa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما