انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
کشور به چشمه های کوچک توسعه نیاز دارد/دوست دارم دماوند زندگی کنم
پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران/ سید هادی کسایی زاده/ شهرام عدالتی مدیر 46 ساله طبقه نهم ساختمان نفت شمالی (مصدق) و اهل تبریز است. نام و چهره او را بیشتر در جلسات شورای برنامه ریزی استان تهران و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می بینیم که با تحلیل ها و داده های آماری استاندار و مدیران را با وضعیت تهران برای برنامه ریزی آشنا می کند. او معتقد است هر تفکری درباره توسعه تهران بدون نگرش جهانی ابتر است. اغلب مواقع کار اداره را به خانه می برد اما آشپز خوبی است. شهرام عدالتی دانش آموخته رشته برنامه ریزی و شهرسازی از دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شیراز است که در دوره دولت اصلاحات و زمان ریاست محمدرضا عارف وارد سازمان برنامه شده و اکنون با سابقه ۱۷ ساله، در سمت معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حقوق 3 میلیون و 400 هزارتومانی خدمت می کند.

می گوید توسعه تهران به معنای رشد نیست، بلکه به معنای ارتقای کیفیت شرایط زندگی است. ایجاد رفاه، امنیت و آرامش برای شهروندان در مفهوم توسعه می گنجد. رشد الزاما باعث توسعه نمی شود. برای مثال افزایش دانشجوها نسبت به جمعیت کشور که رشد جمعیت دانشجو است لزوما معنای توسعه نیست و چه بسا خود به یک معضل تبدیل شود.

*مهر مراجع قانونی براسناد توسعه تهران و  16 شهرستان پایتخت؛ برنامه نباید با تغییر دولت ها تغییر کند
عدالتی در پاسخ به این پرسش که مهمترین عملکرد حوزه معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 96 چه بود؟ می گوید: سند دار شدن تهران و 16 شهرستان پایتخت از منظر برنامه ریزی و توسعه مهمترین موضوع است که تاکنون با چنین چارچوبی اتفاق نیفتاده بود، الان می دانیم برای توسعه چکار باید انجام دهیم. در تهیه سند، فرمانداری ها، کمیته برنامه ریزی شهرستان ها، شورای برنامه ریزی و توسعه استان دخیل بودند. اگرچه همیشه بین وضع موجود و مطلوب فاصله است. اما نکته اینجاست که دیگر معیار و مبنا داریم و براساس آن حرکت می کنیم.

وی همچنین درباره الزامی بودن تهیه سند از سوی مراجع بالادستی افزود: الزام قانونی در تهیه سند وجود نداشت و پیشنهاد و پیگیری استاندار و ریاست سازمان مدیریت تهران بود. تهیه این اسناد که متناظر با برنامه ششم است 8 ماه طول کشید و از سال 1397 تا 1400 اجرایی می شود. سند مصوب شورای توسعه استان بوده و مهر مراجع قانونی در سطح استان تهران را دارد،  بنابراین با تغییر دولت ها نباید در ماهیت اصلی آن تغییری ایجاد شود.

*ایجاد وفاق ملی در تعیین و تحقق اهداف توسعه ملی و منطقه ای اجتناب ناپذیر است

وی در پاسخ به این سوال که این گفته ها و هشدارهایی که شما در جلسات می گویید کجا ثبت و ضبط می شود؟ اظهار کرد: بگذارید صریح بگویم،نگرانم منافع فردی و یا جناحی اجازه ندهد برای منافع ملی تصمیم درست بگیریم.ایجاد وفاق ملی در تعیین و تحقق اهداف توسعه ملی، منطقه ای، محلی یک بایست تاریخی اجتناب ناپذیر است.


*رایزنی ها با مجلس و شهرداری ادامه دارد/ تهران وارد سند توسعه استان می شود

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه از تلاش برای تهیه سند آمایش استان تهران و تشکیل مدیریت یکپارچه سرزمینی توضیح داد: چند مسئله بنیادین در تهران داریم که یکی از آن ها منفک شدن مجموعه شهرداری تهران از استان تهران بود. خوشبختانه با رویکرد جدید شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران فرصت ارزشمندی ایجاد شده تا شهرداری کلانشهر تهران را وارد سند توسعه استان کنیم. جلسات متعددی با نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر برگزار شده و قرار است به مدیریت یکپارچه سرزمینی برسیم. 


*ایران بهشت سرمایه گذاری است اما...

عدالتی در پاسخ به این سوال که چرا این روزها سرمایه گذاری در تهران ریسک بالایی می خواهد که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای آن خطر نمی کنند؟ گفت: سرمایه گذار در دنیا براساس شاخص های جهانی عمل می کند نه گفته من و شما. هر وقت گزارش های جهانی رتبه خوبی از شاخص اقتصادی ایران ارائه کردند سرمایه گذاران هم به سمت ما می آیند. ایران بهشت سرمایه گذاری است به شرطی که همه ما با هر جناح و خواستگاه سیاسی، اجتماعی با هم وفاق داشته باشیم و باور کنیم کشور بدون سرمایه گذاری توسعه پیدا نمی کند.

*مخالف تقسیمات جدید سیاسی و اداری در تهران هستم
معاون توسعه و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه مخالف ایجاد واحدهای جدید در عرصه  تقسیمات سیاسی و اداری در استان تهران هستم، افزود: تقسیمات سیاسی و اداری بویژه در دهه 90 بشدت دستخوش تغییر  و یکباره تهران از 5 شهرستان به 16 شهرستان تقسیم شد. تقسیم اداری جدید یعنی در هر شهرستان ایجاد ادارات دولتی، شهرک صنعتی، امکانات جدید فرهنگی، رفاهی، اجتماعی و ... این درحالی است که در گستره محدوده جغرافیایی استان تهران ایجاد هر گونه تقسیمات اداری، سیاسی جدید یعنی عمیق کردن تشتت تصمیم گیری ها یا  افزایش نقاط شهری جدید در استان به معنای افزایش مشکلات شهری و هر گونه نگاه نقطه ای به تهران باعث تبدیل تهران به مانع توسعه خواهد شد نه عامل توسعه. افزایش جمعیت تغیر گسترده کاربری اراضی را در پی خواهد داشت.

*کشور به چشمه های کوچک توسعه نیاز دارد
به گفته عدالتی در کل تاریخ اقتصاد ایران مشکلات ساختاری وجود دارد که تک مسئله ای نیستند. بنابراین امکان حل آن ها در یک زمان محدود وجود ندارد. ما نیاز به چشمه های توسعه داریم که باید از چشمه های کوچک شروع شود و مابقی مشکلاتدر تاثیرپذیری از این رخدادهای کوچک اصلاح می شود.

 در ادامه این گفتگو شهرام عدالتی به سوالات کوتاه ما پاسخ داد که  اظهار نظر های او قابل تامل است؛

سوال: بهترین دولت از نظر برنامه ریزی؟
عدالتی: دولت هفتم و هشتم بهترین دولت برنامه ریزی کشور بودند، پس از انقلاب بهترین رشد و ثبات اقتصادی و بهترین برنامه میان مدت توسعه، کمترین نوسانات اقتصادی از بارزترین نکات قابل تامل این دوره است.

سوال: نظر شما درباره بودجه ریزی عملکردی در سال 97؟
عدالتی: یک آرزو است که باید محقق شود.

سوال: موافق انتقال پایتخت هستید؟
عدالتی: خیر. تهران نیاز به پالایش داشته و یک تصمیم بسیار سخت و شجاعانه می خواهد. انتقال پایتخت در ید استاندار و دولت هم نیست و درباره سرنوشت آن باید سه قوه و رهبری تصمیم بگیرند، مشکلات تهران از زنگ خطر گذشته و در آینده به یک فاجعه تبدیل می شود. ما در تهران نیاز به انفکاک عملکردهای فراملی، ملی، منطقه ای، حوزه سیاسی، حوزه اداری، حوزه اقتصادی، حوزه خدماتی داریم که نیاز به برنامه ها و سیاست های متفاوت دارد.

سوال: نظر شما درباره این جمله " ایران، تهران است"؟
عدالتی: ما یک اقتصاد متمرکز داریم، همه تصمیمات در تهران گرفته می شود. در حالی که باید به مناطق احاله شود. ما هنوز اصالتی به استان های دیگر و اهلیتی به تصمیم گیری های محلی  قائل نیستیم. تهران نیاز به تمرکز زدایی و تراکم زدایی دارد. چه نیازی هست تهران هم پالایشگاه داشته باشد هم خودرو سازی و هم کارخانه سیمان؟تهران باید شهر بازرگانی باشد و در عرصه جهانی تجارت کند. متاسفانه نبود نگاه بین المللی در مسائل تهران آینده پایتخت را متضرر می کند.

سوال: عملکرد نیمسال اول نجفی شهردار چگونه بود؟
عدالتی: تا زمانی که برای شهرداری ها درآمد پایدار درست نکنید هر فردی در جایگاه شهرداری تهران باشد کمتر یا بیشتر دنبال درآمدی خواهد رفت که به پایداری توسعه در تهران کمکی نمی کند و این تعارف است که بگوییم نجفی آمد منابع مالی شهرداری تغییر کرد. مشکل زیربنایی در منابع مالی شهرداری ها داریم. تاز مانی که شهرداری ها چشم طمع به ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر کاربری و تراکم فروشی دوخته اند دنبال توسعه پایدار شهری نگردید.

سوال: اگر قرار باشد یکی از شهرستان های تهران را برای ادامه زندگی انتخاب کنید؟
عدالتی: دماوند، از نظر کالبدی و محیطی جای خوبی است.

سوال: اگر قرار باشد سرمایه گذاری کنید در چه حوزه ای و کدام  یکی از شهرهای پایتخت را برای آن انتخاب می کنید ؟
عدالتی: گردشگری و باز هم انتخابم دماوند و فیروزکوه است. جمعیت تهران سالخورده می شود و 5 سال آینده شما به فضاهایی احتیاج پیدا می کنید که سلامت روح و جان شما را تامین کند. لذا به سرای سالمندان متعددی نیاز خواهیم داشت.

سوال: بهترین فرمانداری ها در استان تهران؟
عدالتی: اسم نمی برم، مجموعه فرمانداری شمیرانات، ری و فیروزکوه را در حوزه توسعه و برنامه ریزی پیگیرتر و علاقمند تر از فرمانداران دیگر شهرستان های تهران  می دانم.

سوال: اگررئیس مجلس بودید چه قانونی وضع می کردید؟
عدالتی: بجای اینکه به قانونگذاری تعدد ببخشم چند مسئله مهم کشور را که پیشران توسعه است تشخیص داده و روی میز مجلس می گذاشتم. ساماندهی نظام بانکی، یارانه ها، تمرکز زدایی از تهران، ایجاد قانون اداره پایتخت منفک از مابقی سرزمین ها، مهم ترین موضوعاتی است که انتخاب می کنم. تهران ویترین تمام اتفاقات است که اداره آن قانون درست می خواهد.

سوال: برنامه امسال معاونت شما؟
عدالتی: سازمان مدیریتی ها سال 97 تا 1400 را  به نام  سال پایش، رصد و اجرای برنامه نامگذاری کرده اند. قرار نیست هر روز یک سند و برنامه بنویسیم. ما بر اساس برنامه نوشته شده حرکت می کنیم.

 

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdch.vnzt23nzkftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما