انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تهران قانون خاص می خواهد/ افزایش ۱۱ برابری جمعیت پیرامونی پایتخت
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مديريت و برنامه ريزی استان تهران، شهرام عدالتی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مشترک با کمیته برنامه ریزی شهرستان تهران، با بیان اینکه تهران از نظر تحولات جمعیتی بیست و پنجمین شهر دنیا است، گفت: مفهوم اقتصاد شهری در تهران متفاوت با شهرهای دیگر ایران بوده و شهرستان تهران با سه بخش کن،مرکزی و آفتاب و چهار دهستان یک کشورشهر محسوب می شود.

وی افزود: اقتصاد دولتی و متمرکز و استقرار همه پایتخت های سیاسی، اداری، ورزشی، هنری و سایر بخش ها یک پیچیدگی عجیبی درکلانشهر تهران ایجاد کرده است.
 
معاون توسعه و برنامه ريزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه با انفجار شهری در نقاط شهری و روستایی تهران مواجه هستیم، اظهار کرد: قطبی شدن جمعیت در ایران و در موضوع نقاط روستایی هم تحولات جمعیتی روستایی نشان دهنده این است که جمعیت همچنان به سمت تهران سرازیر است.
 
عدالتی در ادامه به تحلیل نرخ رشد جمعیتی استان تهران طی سال های 75 تا 95 پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعیت استان تهران طی سال های 75 تا 85 ،سه درصد و در سال 85 و 90 به 1.4 درصد کاهش یافت. طی سال 90 تا 95 نرخ رشد جمعیت استان 1.7 درصد افزایش داشت. با وجود اینکه در سال 85 تا 90 تهران مهاجرت فرست بود به مرحله ای رسید که برون گرایی در مسائل جمعیتی ایجاد کرد اما در سال 90 تا 95 با نرخ 1.3 درصد رشد جمعیتی تهران به شیب افزایش جمعیت رسید و این شیب همچنان صعودی است.

عدالتی همچنین منطقه غرب و 22 تهران را از نظر تحولات جمعیتی مورد توجه قرار داد و گفت: به اندازه جمعیت یک استان در یک منطقه از شهر جمعیت پذیری ایجاد کرده ایم.نقشه جمعیتی سال 2001  این تحولات را در غرب تهران نشان می دهد. این منطقه، یک مسیر متصل به هم در منطقه 22 شهر قدس، گرمدره و کرج ایجاد کرده است.آیا می شود این شهرها را موزائیکی و انشقاق یافته مدیریت کرد؟

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت:  اگر تلقی مشترکی بین آینده تهران و آینده توسعه ملی ایجاد نشود مطمئنا تحولات سرزمینی تهران به عنوان عامل توسعه تلقی نخواهد شد.

وی افزود: تحولات مناطق شهری تهران از نظر جمعیتی نشان می دهد منطقه 22 تهران با نرخ رشد نزدیک 6.5 درصد بیشترین نرخ رشد و مناطق 16 و 13 با کاهش جمعیت ساکن در مناطق شهرداری مواجه است.

عدالتی با بیان اینکه با فرآیند افزایش جمعیت طبقه متوسط و موضوع اشتغال در تهران مواجه شده ایم تصریح کرد: اگر جمعیت پذیری تهران با این شیب که از سال 90 بالا رفته ادامه یابد در کوتاه مدت با افزایش مشکلات مواجه می شویم.

وی ادامه داد: 99 درصد جمعیت شهرستان تهران شهری و یک درصد روستایی هستند. تهران 128 امین شهر دنیا از نظر مساحت است، درحالیکه  مساحت آن سنخیتی با جمعیت ندارد.

معاون توسعه و برنامه ريزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید براینکه بیشترین جمعیت تهران در سن 30 تا 34 سال و دهه شصتی هستند، عنوان کرد: شهرستان تهران بیشترین نرخ بیکاری را دارد.
 
به گفته عدالتی؛70 درصد اشتغال در تهران خدماتی ،27 درصد صنعتی و یک درصد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی بیشترین کمک به دولت را شهرداری می تواند ارائه دهد گفت: سال 90 تا 95 تحولاتی در بخش های اقتصادی تهران ایجاد شده و بخش مسکن به عنوان پیشرو اقتصاد شهری تهران است. هرزمان رکود در بخش مسکن ایجاد شد شهرداری هم در منابع مالی دچار چالش شده است. بنابراین بهترین سرمایه گذاری برای شهرداری و کمک به دولت از نظر میزان تحقق پذیری،مسکن است که شغل های متعددی در كنارش ايجاد می شود. 

عدالتی وجود خانه های خالی را یکی از معضلات تهران دانست و افزود: در تهران هزاران خانه خالی وجود دارد این  یعنی حبس سرمایه.

وی با بیان اینکه سال 55 ،91 درصد از جمعیت در تهران  و 9 درصد در پیرامون تهران قرارداشت، گفت: امروز 64 درصد جمعیت در تهران و 36 درصد در پیرامون آن است درحالیکه جمعیت تهران از سال 55 تاکنون دو برابر شده است و جمعیت پیرامون 11 برابر شده است.
 
به گفته وی؛تحقیقات موسسات مختلف جهانی نشان می دهد رتبه تهران در بخش کیفیت زندگی خوب نیست و اگر قرار است در جهان اسلام، کشور اول منطقه باشیم این تهران است که باید پیشقراول باشد.
 
عدالتی در پایان تاکید کرد: دهه 70 اوج نظام برنامه ریزی بود و طرح مجموعه شهری انجام شد و تهران به عنوان  پهنه عظیمی شناخته شد که نیاز به مدیریت همسو دارد به دلیل فقدان زیرساخت های قانونی مدیریت یکپارچه شهری در تهران ضروری است.در تهران تحول بنیادی نیازمند قانون خاص است.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdci.vazct1auvbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما