انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
انتخاب ۵۰ محله از استان تهران برای بازآفرینی شهری تا سال آینده
به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نعمت‌الله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران امروز در حاشیه سی و هفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران گفت: سی و هفتمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان امروز با رویکرد اشتغال، توسعه و پروژه‌های اشتغال‌محور برگزار شد.

وی بیان کرد: در کل مجموعه دستگا‌ه‌های اجرایی در سال 96، 205 پروژه در استان تهران در حوزه اقتصاد مقاومتی مصوب شده است که این مصوبات شامل حوزه کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، آب و فاضلاب شهری و روستایی می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تصریح کرد: با هدف گذاری که در حوزه کشاورزی برای صرفه‌جویی منابع آبی استان تهران و بهره برداری در این حوزه صورت گرفت، مقرر شد در سال جاری حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در قالب آبیاری تحت فشار قرار بگیرد که این امر یک رکورد برای استان تهران است.

زمین های زراعی استان تحت آبیاری تحت فشار می شوند

وی افزود: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته خوشبختانه سال 95 این 10 هزار هکتار به اتمام رسید و در سال 96 هم همین میزان از اراضی در قالب آبیاری تحت فشار قرار گفت و تا پایان برنامه ششم توسعه هم مقرر شده است زمینه های زراعی باقی استان را به سمت آبیاری تحت فشار هدایت کنیم که با انجام سالی 10 هزار هکتار طی پنج سال آینده نزدیک به 50 هزار هکتار اراضی تهران را تحت آبیاری فشرده پوشش خواهیم داد.  

ترکی با اشاره به بخش توسعه صادرات و صادرات محور اظهار کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار است که پایانه صادراتی گل و گیاه راه اندازی شده است که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی در این زمینه داشتیم و مقرر شده است تا پایان سال جاری پایانه صادراتی گل و گیاه هم به اتمام رسیده و به بهره برداری برسد، این امر کمک زیادی به بخش توسعه جهت تولید گل می کند لذا برای نخستین بار است که استان تهران مقام اول را در تولید گل در سطح کشور به دست آورده است.

تولید یک میلیون شاخه گل بریده در تهران

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه افزود: استان تهران بیش از یک میلیون شاخه گل بریده تولید کرده است که این امر نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه صادرات و ارزآوری داشته است. مقرر شده است در سال آینده بخشی از گل های تولیدشده به کشورهای خارجی صادر شود.

وی با اشاره به پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی افزود: برای این امر زمینی در شهرستان ورامین واگذار شده است، اقدامات مقدماتی توسط سرمایه‌گذار آغاز شده است، 50 درصد پیشرفت داشته، استان تهران حدود 5 و نیم میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی دارد و از سال 94 حدود یک میلیون تن افزایش داشته است لذا بخش پایانه صادراتی کمک می کند که ما محصولات کشاورزی را به صورت استاندارد (تولید، توزیع، بسته‌بندی) در بازارهای صادراتی عرضه کند.

ترکی با بیان اینکه ما در بخش توسعه و اشتغال نیز اقدامات خوبی انجام دادیم، تصریح کرد: برای نخستین بار است که سند حدود 67 الی 70 روستا را در قالب توسعه اقتصادی و اشتغال تدوین کردیم که تا پایان امسال سند کل این روستاها رونمایی می شود لذا دو شهرستان فیروزکوه و شمیرانات که طرح های خود را قبلا بررسی کرده بودند امروز مصوب شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه حدود 11 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در این طرح سرمایه گذاری شده است، افزود: اجرای این طرح حدود 40 تا 50 هزار اشتغالزایی را در استان تهران ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: با این رویکردی که ما در حوزه اقتصاد مقاومتی داشتیم برای سال 97 که شروع اجرای برنامه ششم توسعه در سطح کشور می باشد در صورتی که تلفیق و تطبیقی بین فعالیت اقتصاد مقاومتی و پروژه ها صورت پذیرد تا سال 99 هدف گذاری های بخش اشتغال، تولید و توسعه اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه استاندار تهران امروز بر انجام سه موضوع تاکید کرده اند، تصریح کرد: بازآفرینی شهری یکی از این مباحث بود. با توجه به بافت های فرسوده ای که در استان تهران وجود دارد می طلبد که ما به احیا و بازسازی این مناطق اهتمام بورزیم.

وی در ادامه افزود: ما در استان تهران نزدیک به 50 محله را برای بازآفرینی سال جاری و سال آینده انتخاب کردیم که از این میزان 20 محله در شهر تهران و 30 محله در شهرستان های استان قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرای این طرح در حال بررسی و مطالعه است و اجرای آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

ترکی در ادامه اذعان کرد: اجرای این طرح به بافت های فرسوده این مناطق، اشتغالزایی، خانه‌دار شدن افراد نیازمند خانه کمک می کند.

وی با بیان اینکه حدود 25 درصد حاشیه نشینی استان تهران شامل شهرستان های پیرامونی استان است، اظهار کرد: در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده و طبق برنامه ششم توسعه هر سال 20 تا 25 درصد حاشیه نشینی ها را کاهش خواهیم داد.

وی گفت: طرح جامع تفصیلی 11 شهرستان استان تهران ابلاغ شده است که بر اساس آن طرح های توسعه و گسترش شهری بر مبنای قانون و مصوبات شورای برنامه ریزی توسعه انجام خواهد شد که ما سعی کردیم مناطق روستایی را در قالب همان بافت روستایی حفظ کنیم.

https://thmporg.ir/vdcf.0dyiw6dxygiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما