انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
نخستین نشست هماهنگی سرشماری کشاورزی استان تهران، نهم مهرماه با حضور «علیرضا فخاری» استاندار تهران، «سید محمدرضا گلدانی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جمعی از مدیران استانداری و دستگاه های اجرایی و همچنین فرمانداران شهرستان های استان تهران برگزار شد.
 استاندار تهران در این نشست با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای اجرای سرشماری کشاورزی در سال جاری، گفت: آمار و اطلاعات، پیش نیاز نظام برنامه ریزی است.
وی اظهار داشت: برای اندازه گیری، سنجش ظرفیت‌ها و برنامه ریزی در حوزه‌های مختلف به ویژه «کشاورزی»، نیازمند انجام مطالعات دقیق و تهیه آمار و اطلاعات روزآمد هستیم.
«فخاری» با بیان اینکه وجود دانش علمی و پژوهشی به همراه آمار و اطلاعات دقیق و برنامه ریزی صحیح، می تواند زمینه ساز پیشرفت و شکوفایی کشور شود، گفت: وجود هماهنگی‌ بین دستگاهی، نگاه کارشناسانه و دقت در تولید آمار سرشماری کشاورزی سال 1403، می تواند نیاز برنامه ریزی استان برای۱۰ سال آینده را تامین کند.
استاندار تهران با تاکید بر اینکه انجام سرشماری عمومی کشاورزی متعلق به یک سازمان و نهاد نیست، افزود: تلاش و همکاری همه سازمان‌ها، یک الزام قانونی است و کوچک‌ترین انحراف و کوتاهی در این حوزه، اثر فراوانی در آینده کشاورزی استان خواهد داشت.
فخاری عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در نتیجه سرشماری کشاورزی حاصل می‌شود، دستیابی به الگوی مناسب کشت در استان تهران است و با توجه به محدودیت منابع و لزوم بهره وری آن، می‌توان امنیت غذایی و کشاورزی را تامین کرد.
در ادامه «مسعود افشین» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در سخنانی اظهار داشت: با ابلاغ فرمان ریاست جمهور، سرشماری عمومی کشاورزی سال 1403، با هدایت مرکز آمار ایران و همزمان با سایر استان های کشور از 12 آبان ماه سال جاری به مدت 45روز در استان تهران اجرا خواهد شد.
وی  با اشاره به اینکه آخرین سرشماری کشاورزی در سال 1393 انجام شده است، اظهار داشت: این سرشماری، ششمین سرشماری کشاورزی کشور است و هدف از اجرای آن فراهم کردن اطلاعات لازم برای برنامه ریزی صحیح در بخش کشاورزی است.
وی افزود در این سرشماری با مراجعه به بهره برداران کشاورزی که عمدتا در مناطق روستایی ساکن هستند،  فهرست کاملی از بهره‌برداران کشاورزی تهیه خواهد شد و آمار مرتبط با فعالیت های مختلف کشاورزی شامل پرورش محصولات سالانه و دائمی، پرورش دام، پرورش طیور، کشت گلخانه‌ای، مزارع آبزی‌پروری، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم و ... از بهره برداران گردآوری خواهد شد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه در این سرشماری به تمامی مراکز بهره برداری کشاورزی مراجعه می‌شود، یادآور شد: برای پاسخگويي به نيازهاي روزافزون آمار در بخش كشاورزي با هدف تحليل وضعيت گذشته و حال به منظور برنامه ريزي و پيش‌بيني آينده، انجام سرشماری كشاورزي يك ضرورت محسوب می شود و اطلاعات حاصل از سرشماری‌ به عنوان ابزاری مطمئن برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: بخش كشاورزي بدليل تامين غذاي مورد نياز جامعه يكي از مهمترين حوزه‌هاي اقتصادي كشور محسوب مي‌شود و اين بخش، سهم بالايي را در ارزش افزوده اقتصاد كشور و حوزه اشتغال به خود اختصاص مي‌دهد.
وی یادآور شد: بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1393، تعداد بهره برداران بالغ بر 53 هزار مورد بود که با انجام سرشماری امسال، انتظار می رود این آمار به حدود 60 هزار بهره بردار برسد.
 
https://thmporg.ir/vdch.znqt23nv6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما