انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
هشدار در دانشگاه تهران؛ سالی ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران افزوده می شود
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران صبح روز پنجشنبه در تالار علامه امینی دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی برگزار شد.

در بخش صبح این همایش شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵  اتفاقات توسعه ای متفاوتی در ایران رخ داده  و طی ۶۰ سال جامعه ایران از نظر جمعیت قطبی شده است.

وی به اهمیت و ضرورت آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت:  آمایش درباره تعادل صحبت میکند و هنر ایجاد تعادل میان ارکان فضا و جمعیت است و طی این سالها ما در معرض صنعتی شدن قرار گرفتیم و همین باعث شد تا با فضایی رو به رو شویم که تمرکز قدرت و ثروت را در خود دارد. هم اکنون  تمام جمعیت در هرم آتشفشانی جمعیت در تهران مستقر شده اند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: در رشد و توسعه سرزمینی نگرش آمایش در تحقق مفهوم عدالت فضایی، تعادل منطقه ای در ترسیم آینده سرزمینی گم شده است. همچنین عدم توجه به آمایش توجه صرف به تحقق رشد اقتصادی در برنامه های میان مدت و عدم توجه به مزیت های اقتصادی مناطق مختلف سرزمین را باعث شده است.

عدالتی با بیان اینکه هیچ قانونی برای کنترل مهاجرت جمعیت در پایتخت وجود ندارد، گفت: متاسفانه زیر ساخت های قانونی در ایجاد توازن منطقه ای و کنترل رشد جمعیت در کشور وجود ندارد و ۱۱۳۰ شهر طی ۵۵ سال به شهرهای کشور اضافه شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۳۵ تا  ۱۳۹۰ افزایش شهرنشینی و کاهش روستانشینی داشته ایم این در حالی است که تا سال ۶۵ در ایران فقط یک شهر میلیونی داشتیم و بیشتر از ۲۰ میلیون جمعیت ایرانی در ۱۰ نقطه شهری کشور قرار گرفته است.

متاسفانه باید گفت در طول چند دهه ۴ استان جدید از دل تهران به دنیا آمد و  قوانین و ضوابط تقسیمات شهری به این قطبی شدن کمک کرد. اما اهداف آمایش با آنچه که درکشور رخ میدهد در تعارض است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان تهران گفت: تهران شرایط ویژه ای نسبت به شهرهای دیگر کشور دارد، ۶۰ درصد شرکت ها، ۲۶ درصد تولیدات ناخالص داخلی در تهران وجود دارد و ۵۰ درصد مالیات کشور را تهران تامین می کند.

با این حال آمارها نشان می دهد هر سال ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شود و شهرستان هایی در تهران وجود دارد که در آینده با این روند و قانون می توانند ادعای استان شدن داشته باشند.

روند رشد جمعیت از سال ۹۰ تا ۹۵ شتاب پیدا کرده، تردید نداشته باشید با خشک شدن دریاچه ارومیه مقصد بیشتر هموطنانمان تهران است.

عدالتی با تشریح نقشه ها و آمارها به محققان همایش گفت: یک پهنه استان تهران کلانشهر غرب و جنوب است که عمده فعالیت آن ها صنعت و ساختمان و به شکل غیردولتی است و جمعیت آن ها را صنعتگران تشکیل داده و سطح سواد ابتدایی و راهنمایی است.

همچنین فعالیت پهنه شمال شرق تهران اغلب کشاورزی و کارکنان مستقل در حوزه کشاورزی و جنگلداری دیده می شود. بیشترین جمعیت استان تهران از سال ۵۵ تا کنون در پیرامون آن شکل گرفته که افزایش ۱۱ برابری را نشان می دهد.

استان تهران به ۶ ناحیه شهری تهران، شهریار-ملارد، پردیس-دماوند، پاکدشت، گلستان-بهارستان، ورامین-پیشوا تقسیم بندی می شود. همچنین ۹۶ درصد روستاهای تهران در حریم شهر ها قرار گرفته است. تهران دارد به اختاپوسی تبدیل می شود که یال های آن در حال رشد و بزرگ شدن است. و  جدیدا یال معروف پردیس هم شکل گرفته.

راه حل این است که ما در حوزه قوانین نیازمند اصلاح جدی هستیم. تاکید ما این است اگر تهران قانون منفک از ما بقی سرزمین ها نداشته باشد مشکلات آن تشدید می شود. ما بین شهرداری ها و دولت باید یک تلقی مشترک از سرزمین بوجود بیاید. در حوزه پدافند غیر عامل، بویژه در بحرانی مثل زلزله انباشت جمعیت خطرناک است.   ۲۰ میلیون جمعیت تهران در معرض بدترین گسل ها قرار دارد. باید آمایش و اهداف آن به عنوان میثاق ملی سرزمینی اجرایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اعضای هیات رئیسه بخش صبح این همایش را شهرام عدالتی، محمد آستانه اصل، علی شیرین و عبدالمحمد مهدوی تشکیل می دادند.

انتهای پیام. /
 

https://thmporg.ir/vdcicwa32t1az.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما