انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
واگذاری ۳۰ پروژه ورزشی پایتخت/۱۵ پروژه هفته دولت افتتاح می شود
حمید گرشاسبی در گفتگوی مشروح با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران mbot.ir به تشریح عملکرد اداره کل ورزش و جوانان  استان تهران در سال ۹۴ پرداخت.

فقر سرانه ورزشی در پایتخت

وی در ابتدا به ارزیابی جایگاه استان تهران در سرانه فضای ورزشی پرداخت و اظهار داشت:  در این شاخص استان تهران در رتبه سی ام کشور قرار دارد، البته بخشی از فقر سرانه عدم جمع آوری آمار دقیق و درست از سایر دستگاه هایی است که امکانات و فضای ورزشی دارند. برای دسترسی به این آمار دقیق تیم قوی از اداره کل ورزش و جوانان استان و وزارت ورزش و جوانان هماهنگ کرده ایم.

اختلاف آمار وزارت و اداره کل در اندازه گیری فضای ورزشی

گرشاسبی گفت: دو نوع سرانه فضای ورزشی وجود دارد؛ سرانه ای که وزارت ورزش و جوانان براساس سند اندازه گیری می کند، به این معنا که فضاهای خارج از منطقه اصلی هم جز فضای ورزشی حساب می شود برای مثال فضاهای جانبی و ورزشی استادیوم آزادی جز سرانه حساب می شود؛ دوم سرانه ای که اداره کل ورزش و جوانان استان به شکل مکانی اندازه گیری می کند، براین اساس تنها فضاهای مفید و فعال ورزش جز سرانه فضای ورزشی محسوب می شوند. بنابراین در آمار نهایی فضای ورزشی با وزارت ورزش و جوانان ۶ سانتیمتر اختلاف داریم.

افتتاح ۱۱ پروژه ورزشی ۷ ساله در سال ۹۴

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران در ادامه از افتتاح و بهره برداری ۱۱ پروژه ورزشی با اعتبار ۲۴.۵ میلیارد تومان طی سال ۹۴ گفت و توضیح داد: با کمک وزارت ورزش و جوانان، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برای احیای پروژه هایی که طی ۷ سال روی زمین مانده بود تلاش کردیم؛ از میان ۱۱ پروژه، ۶ پروژه با اعتبار شهرداری ها(حدود ۱۲.۵ میلیارد تومان) و مابقی به ترتیب از سوی وزارت ورزش و جوانان، استانداری و بخشی هم شرکت توسعه و نگه داری اماکن ورزشی تامین اعتبار شد.

جزئیات ۱۱ پروژه ورزشی پایتخت

گرشاسبی درباره جزئیات ۱۱ پروژه ورزشی هم گفت: استادیوم ۳۵۰۰ نفره بعثت در تهران، زمین چمن مصنوعی شهرستان رباط کریم، ساختمان اداره شمیرانات، ساختمان آموزشی و سالن اسکواش در ورزشگاه شهید قیانوری(جنوب غرب تهران)، استخر طالقانی شهر ری، زمین چمن مصنوعی و پیست دو و میدانی و دکل روشنایی لواسانات، استخر استاندارد و سرپوشیده شهدای شمیران نو، زورخانه شهید عراقی، ساختمان ۷ طبقه آکادمی کشتی (۲ سالن تمرینی کشتی، خوابگاه ۱۲۰ نفره، رستوران و کلاس های آموزشی) با اعتبار ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری که بعد از سال جدید به بهره برداری می رسد از جمله پروزه های سال ۹۴ است.

44 هزار مترمربع بع سرانه ورزشی تهران اضافه شد

وی ادامه داد: کلنگ ساختمان اداره ورزش و جوانان شهر آفتاب و  استادیوم ۵ هزار نفری فوتبال پاکدشت (در فاز اول با سکوی دو هزار نفر ) هم به بهره برداری خواهد رسید؛ با افتتاح این ۱۱ پروژه ۴۴ هزار و ۴۶۷ متر مربع به سرانه ورزشی استان اضافه و رکورد افتتاح پروژه در سطح کشور زده شد.

به گفته گرشاسبی، اداره ورزش و جوانان در بیشتر شهرستان ها و بخش های پایتخت ایجاد شده و مابقی در شرف تاسیس است.

سال ۹۵؛ افتتاح ۱۵ پروژه ورزشی در هفته دولت/۳۰ پروژه آماده واگذاری به بخش خصوصی است

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران درباره پروژه های سال ۹۵ و زمان افتتاح آن ها گفت: حدود ۱۶۰ پروژه نیمه تمام ورزشی وجود دارد که طبق برنامه ریزی ۱۰ تا ۱۵ مورد آن تا هفته دولت تکمیل و افتتاح خواهد شد و ۳۰ پروژه نیمه تمام را هم تحت عنوان ماده ۲۷ برای واگذاری به بخش خصوصی اعلام کرده ایم. البته لیست ۳۰ پروژه به استانداری ارائه شده و منتطر مجوز آگهی هستیم. با این بهره برداری ها در پایان سال ۹۵ مساحت قابل توجهی به سرانه ورزشی استان اضافه می شود و رتبه استان تهران از ۳۰ به ۲۲ ارتقا پیدا می کند.

تبدیل کاربری برخی اراضی استان به ورزشی

گرشاسبی افزود: به دنبال توسعه زمین های ورزشی از طریق تبدیل کاربری برخی اراضی با همکاری جهاد کشاورزی، محیط زیست، راه و شهرسازی هستیم.

رتبه نخست پایتخت در ورزش همگانی؛ ۲۰ درصد تهرانی ها صبح ها ورزش می کنند

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران با بیان اینکه استان تهران در بخش ورزش همگانی رتبه نخست در کشور را دارا است، اظهار داشت:  تاکنون ۷۹۹ ایستگاه ورزش صبحگاهی در پارک های استان تهران فعال هستند،خوشبختانه ترافیک جمعیتی در ایستگاه های ورزشی پایتخت وجود دارد، مربی های ایستگاه های ورزشی از طریق هیئت همگانی اداره کل و شهرداری ها به کار گرفته شده اند، همچنین آمارهای ما نشان می دهد اقبال تهرانی ها به ورزش همگانی  بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است(میزان ورزش همگانی تهرانی ها در حال افزایش است؛ برخی شهروندان روزانه، برخی سه روز در هفته و برخی تنها کوهنوردی آخر هفته را برمی گزینند)

آمار فعالیت های اداره کل برای ترویج فرهنگ ورزش در پایتخت

وی گفت: برای ترویج فرهنگ ورزش در میان شهروندان و افزایش نشاط و شادابی در سال ۹۴، ۶۵همایش بزرگ پیاده روی خانواده با جوایز خوب در سطح استان برگزار کردیم، همچنین ۲۷۵ جشنواره و همایش، ۷۰۶کلاس آموزشی(داوری، مربیگری، توجیهی) برای خانم ها و آقایان (۲۲۵ کلاس مختص بانوان و دختران) طی سال گذشته برگزار شده است.

کسب ۱۸ سهمیه المپیک و پاراالمپیک ۲۰۱۶ از سوی ورزشکاران تهران

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران در ادامه به حضور ورزشکاران تهرانی در المپیک ۲۰۱۶ اشاره کرد و گفت: ۹ سهمیه المپیک و ۹ سهمیه پارالمپیک از سوی ورزشکاران تهرانی کسب شده که سهم خوبی است.

چرا تهران میزبان بازی های المپیک نمی شود؟!

گرشاسبی در پاسخ به اینکه آیا تهران قابلیت میزبانی المپیک را دارد؟ افزود: این توانایی در پایتخت وجود دارد اما به علت سیاست های کلان کشورمان نمی توانیم میزبانی کنیم، چراکه در برخی رشته های ورزشی الزاما باید خانم ها و آقایان باهم باشند که پوشش هم ندارند مانند والیبال، کشتی، وزنه برداری، بوکس.

پایتخت میزبان ۲۵۳ مسابقه کشوری؛ شکار ۱۰۹۳ مدال از سوی تهرانی ها

به گفته مدیرکل اداره ورش و جوانان استان تهران، طی ده ماه سال ۹۴ حدود ۶۴۹ ورزشکار دختر و پسر استان تهران در رده های سنی مختلف جذب تیم های ملی کشور شدند. تا دی ماه سال گذشته هم تهران میزبان ۲۵۳ مسابقه کشوری در اقصی نقاط استان بود.درمسابقات قهرمانی کشور ۱۳۱  تیم تهرانی عنوان اول تا سوم را کسب کردند؛طی این مسابقات ۱۰۹۳ مدال سهم ورزشکاران تهرانی بود که از میان آن ها ۴۷۵ مدال طلا، ۳۹۳ نقره، ۲۲۵ برنز شکار ورزشکاران تهرانی شد.از مجموع ۱۰۹۳ مدال ۴۱۱ مدال مختص دختران بوده است.

میزبانی تهران در ۷ مسابقه بین المللی و ۲۶ مسابقه آسیایی

همچنین استان تهران در سال ۹۴ میزبانی ۷ مسابقات بین المللی را برعهده داشت که بیشترین رشته های ورزشی کشتی و تکواندو بوده است؛ ۲۷ تیم از استان تهران به مسابقات بین المللی اعزام شدند و ۱۰ مقام بین المللی تیمی هم بدست آمده که سه تیم آن بانوان بودند؛ در این مسابقات ۶۱ مدال سهم ورزشکاران تهرانی بود (۱۹ مدال مختص بانوان تهران در سال ۹۴ میزبان ۲۶ مسابقه آسیایی بود؛ ۱۸۹ ورزشکار تهرانی همراه با تیم های ملی به مسابقات آسیایی اعزام شدند که از میان آن ها ۴۶ نفر به مدال رسیدند(۱۱طلا، ۱۳نقره، ۸ برنز)۸۴ ورزشکار هم به مسابقات جهانی اعزام شدند که ۴۷ مقام انفرادی به دست آوردند.

حضور ۴۲۰ تیم پایتخت در لیگ های کشور

گرشاسبی ادامه داد: براساس آمار ۱۰ ماهه سال ۹۴، حدود ۴۲۰ تیم در لیگ های کشور( برتر، دسته یک، دسته سه و زیرگروه ها) حضور فعال داشتند؛ در لیگ برتر ۶۵ تیم مربوط به بانوان،(۶۷ تیم بانوان در لیگ دسته یک، ۲ تیم بانوان در لیگ دسته دو) است، خوشبختانه حضور بانوان در لیگ های کشور ۳۰ درصد افزایش داشته است.

  وی گفت: برای جذب جوانان بویژه بانوان طی ۱۵ روز در سال ۹۴ مسابقات امید با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار کردیم، حدود ۵ هزار و ۷۵۰ دختر و پسر جوان تهرانی به عنوان ورزشکار در این مسابقات حضور یافتند (۳۲ رشته در بخش پسران و ۲۹ رشته در بخش دختران) از دل این مسابقات برای پرورش قهرمان ورزشی استعدادیابی شده و به صورت ویژه کار می شود.

همچنین حدود ۷۶۳ برنامه مختلف در دهه فجر برگزار کردیم که ۵۴۶ برنامه آن ورزشی بود؛ از میان این برنامه ها هم ۱۲۰ برنامه فرهنگی ورزشی ؛ ۷۵ برنامه آموزشی فرهنگی برگزار شده است؛ از کل برنامه ها ۲۹۵ برنامه مختص بانوان و حضور بیش از ۱۰۰ هزار شرکت کننده بود.

ترافیک و آلودگی هوا سد راه دوچرخه سواری در پایتخت

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران در پاسخ به اینکه چرا در تهران طرح استفاده از دوچرخه نداریم؟ گفت: مشکل ترافیکی و آلودگی هوا در تهران اجازه تردد با دوچرخه به شکل گسترده را نمی دهد و حتی آدم ها هم به سختی عبور می کنند؛ اما در آینده یک پیست دوچرخه سواری در ورزشگاه تختی اضافه خواهد شد، در کنار رودخانه لواسان هم شهرداری یک پیست بزرگ دوچرخه سواری خانوادگی راه اندازی می کند، در تعامل با شهرداری ها این فضا را گسترش خواهیم داد.

گرشاسبی در ادامه درباره واگذاری تیم های فوتبال پرسپولیس و نفت تهران به بخش خصوصی هم گفت: پرسپولیس و استقلال تا مرز واگذاری رفتند اما پس از اعمال سیاست هایی مجدد در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفتند؛ تیم فوتبال نفت هم تا چندی پیش قرار بود واگذار شود اما بخش خصوصی باید توانایی خرید تیم های فوتبال را داشته باشد، چراکه بخش خصوصی چندبار در این زمینه شکست خورده است؛ باید شرایط تشویقی همراه با حمایت های دولت  برای این بخش لحاظ شود.

در بخش جوانان کم کاری شده است؛ افزایش بودجه جوانان در سال ۹۵

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که اداره کل ورزش پسوندی به نام جوانان دارد، آیا همین توجه ویژه در بخش ورزش به بخش جوانان هم شده است؟ اظهار داشت: شورای عالی جوانان به ریاست رئیس جمهوری و عضویت۲۶ دستگاه با بودجه ای مختص جوانان شکل گرفته است؛ در حالی که متاسفانه بسیاری از این دستگاه ها کمبود بودجه و اعتبار را بهانه قرار دادند که باید اعتراف کنیم در بخش جوانان کم کاری شده است اما خود جوانان پویا هستند؛ سمن ها و خیرین در این بخش کمک کننده هستند.
وی گفت: بخش ازدواج، مسکن، اشتغال و اوقات فراغت مهمترین بخش هایی است که جوانان با آن ها سروکار دارند که اگر این مشکلات برطرف شود دیگر دغدغه ای برای جوانان نمی ماند.

از گرشاسبی پرسیدیم آیا کار قابل ارائه ای در این زمینه دارید؟ که در جواب گفت: در بخش ازدواج و مسکن وام های نسبتا زیادی داده شده ، اداره کل تعاون، صنعت و معدن، میراث فرهنگی کارهای خوبی برای جوانان انجام داده اند اما کم است؛ البته در سال ۹۵ نوید هایی برای افزایش بودجه بخش جوانان داده اند که قطعا می توان برنامه های بیشتری رادر بخش جوانان انجام داد.

وجود ۸۷ سمن فعال در تهران

گرشاسبی درباره تعداد سمن های فعال در استان تهران گفت: زمانی که اداره کل ورزش و جونان را به دست گرفتم ۲۶ سمن فعال در تهران بود که هم اکنون به ۸۷ سمن و تشکل مردم نهاد رسیده است، حدود ۴۵ تشکل دیگر هم درخواست مجوز داده اند که کارهای قانونی آن ها در حال انجام است.

وی درباره نحوره ارائه مجوز به تشکل های مردم نهاد اظهار داشت: بستگی به نوع فعالیت  دارد، برخی مجوز ها از سوی ما برخی از سوی بهزیستی و برخی هم از سوی اداره فرهنگ و ارشاد، برخی از سوی استانداری و وزارت کشور ارائه می شود.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران درباره میزان تخلف سمن ها افزود: خوشبختانه در بخش سمن های ما تخلف قابل توجهی نشده اما در بخش های دیگردر کمپ های ترک اعتیاد تخلف های مشاهده شد که با آن ها برخورد و لغو پروانه شدند.

به گفته مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران بیشترین سمن ها در حوزه دینی و اعتقادی، پس از آن هنری و اجتماعی فعال هستند. (آموزش های اجتماعی قبل و حین و پس از ازدواج، بهداشت در خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی  از جمله کلاس های اموزشی تشکل های مردمی است)

وی درباره عملکرد بخش جوانان در پیشگیری از اعتیاد گفت: این مهم به دستگاه متولی خود بر می گردد و ما  بیشتر نقش نظارتی، شناسایی دستگاه های فعال و غیر فعال و ارائه گزارش به استاندار (رئیس ستاد امور جوانان) را برعهده داریم.

انتهای پیام/

https://thmporg.ir/vdcjfmevzuqeh.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما