انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نصرالله دهقانی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران درباره عملکرد بنیاد و فعالیت موسسه های خیرین مسکن ساز و آخرین وضعیت مسکن مهر با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به گفتگو نشست که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

*وضعیت مسکن مهر در شهرستان های استان تهران در چه وضعیتی قراردارد؟

بنیاد مسکن در تقسیم مسکن مهر متولی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است و اصل مسئولیت مسکن مهر و سیاست گذاری آن، بر عهده وزارت مسکن و راه و شهرسازی است.

حدود ۳۸ هزار واحد در شهرستان های استان تهران داریم که در حال حاضر نزدیک ۲۰ هزار سایت تعیین تکلیف شده و مردم هم از آنها استفاده می کنند. سایت صفادشت با ۱۲ هزار واحد در استان به عنوان بزرگترین سایت در حال انجام است و مابقی هم به صورت پراکنده در مناطق مهرآباد، بومهن و فیروزکوه قرار دارند.

برخلاف برخی که مسکن مهر را مورد سرزنش قرار می دهند اما در قالب همین طرح، عده ای که سالیان سال علاوه بر نبود تسهیلات لازم، مشکل تهیه مسکن داشتند صاحب خانه شدند و اگرچه متاسفانه حجم این پروژه به عنوان یکی از معایب در تعداد زیادی تعریف شده بود. مثلا ای کاش در استان تهران به جای ۳۸ هزار ۲۰ هزار تا مسکن طراحی می شد.

*علاوه بر کمیت پروژه مسکن مهر که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته، کیفیت هم چندان مورد رضایت مردم نیست؟ شرایط برای بهبود وضعیت و مشکلات موجود به چه صورت است؟

اجرای این پروژه در ابتدا خوب آغاز شد اما متاسفانه خوب تمام نشد. لذا اگر در اجرای طرح بنا را برکیفیت قرار می دادیم قطعا در مکان یابی و انتخاب استفاده کنندگان باید دقت بیشتری می شد. اگرچه مسکن مهر در ابتدا بنا نبود دولتی باشد و  قرار بود براساس یکسری الگوهای مشارکتی با درصد بالایی از سوی مردم انجام شود. چون در ابتدای اجرایی شدن طرح بر اساس صحبت های اولیه قرار بر این بود که مردم در اجرا و تامین مالی حضور داشته باشند و دولت شرایطی برای پیشبرد بهتر و افزایش مشارکت آنها به وجود آورد.

*دولت چه شرایط و تسهیلاتی را به غیر از اعطای زمین قرار بود در اختیار مردم بگذارد؟

قرار بود که دولت، قیمت زمین را در قیمت تمام شده واحد مسکونی صفر کند و با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، مردم خودشان پروژه ها را بسازند.

 زیرساخت های اصلی را دولت انجام داده بود مثل معابر، مدرسه، مسجد، آب، برق و گاز. طبیعی است که عده ای به سمت چنین پروژه ای با این ویژگی و سهل الوصول بودنش هجوم می آوردند لذا حجیم بودن پروژه برای دولت یک مقدار سخت شد چراکه این پروژه ذاتا یک پروژه مردمی بود و دولت قرار نبود تا این حد در آن دخالت کند اما متاسفانه بدجوری به دولت گره خورد.

*قبول دارید بیشتر هجمه ها و بار مالی مسکن مهر بر دوش دولت یازدهم قرار گرفت؟

قبول دارم اما به اعتقاد من پیرامون هر موضوع و هر مشکلی که در دولت گذشته بوده، دولت بعدی باید با هنرش مشکلات موجود  را جمع کند. که نمونه بارز آن حل موضوع هسته ای بود و الحمدالله دولت ما آنقدر توانمند و دارای تدبیر است که با وجود برنامه ریزان حاضر بتواند با برنامه پیش برود.

هیچ شخصی منکر مشکلات عمده در طرح مسکن مهر و وجود یک چالش بزرگ برای دولت یازدهم نیست که یکی از آنها هم، عدم تامین اعتبارات به موقع برای زیرساخت ها بود.

*عملکرد بنیاد مسکن استان تهران در زمینه واگذاری پروژه های مسکن مهر به متقضیان به چه صورت بود؟

نزدیک به ۲۰ هزار واحد از مسکن مهر تکمیل شده و مردم در حال استفاده از آنها هستند و قطعا تا پایان سال ۹۵ با این تصمیمی که دولت برای زیرساخت ها گرفته مسائل و مشکلات مربوطه حل می شود.

*مشکلات مالی از عمده ترین موضوعات در ارائه مسکن مهر به متقاضیان استY چه تضمینی وجود دارد که در ارائه پروژه ها با وعده هایی که داده شده به موقع عمل شود؟

اغلب همکاری ها با تعاونی ها و یا قراردادهای سه جانبه ای که سه مقررات و سه بخش دارد است و یکی هم تعهدات دولت که بنیاد مسکن آنها را ارائه می کند و دیگری تعهدات بانک در قالب اعطا وام است و یکی هم تعهدات سازنده که بر اساس آن در صورت بروز اتفاقاتی مثل کاهش و افزایش دلار در مقاطع مختلف، باید مابه التفاوت را به پیمانکار سازنده بدهید.

*پروژه مسکن مهر در کدام یک از شهرستان های تهران به متقاضیان تحویل داده شده است؟

ارایه مسکن به متقاضیان در شهرستان پاکدشت تمام شده و سه هزار واحد از میان ۱۲ هزار در صفادشت از سوی متقاضیان و مالکان در حال استفاده  است و مالکان در بخش های عمده از مهرآباد، فیروزکوه و بومهن از واحدهای خود استفاده می کنند.

*یعنی در هر کدام از شهرستانهای ۱۶ گانه به طور متوسط نیمی از واحدها به مالکان ارائه شده است؟

پاکدشت و ری و بعضی از جاهای دیگر صددرصد است و در واقع  واحدهایی که خود مالک بودند و خود مردم زمین در اختیار داشتند به طور کامل استفاده می کنند اما اکنون سایت و پروژه صفادشت با  ۴، ۵ هزار واحد مشکل دارد.

* عدم تکمیل پروژه در صفادشت علت خاصی دارد؟

در صفادشت مشکلات آب و برق و گاز نداریم و مشکل اصلی مربوط به سیستم تصفیه خانه فاضلابش است که اخیرا تامین اعتبار شده است.  به شخصه نمی توانم بگویم که مسکن مهر سیاه سیاه و یا خیلی سفید است. هر پروژه ای با این عظمت و بزرگی و حجم و اعتبار قطعا مشکلات و دردسرهای خاص خود را دارد اما ای کاش در بدو شروع برای پیشگیری از مشکلات، تامل و مطالعه بهتری صورت می گرفت.

*فکر نمی کنید ساخت این پروژه ها در تهران باعث ورود مهاجران از شهرهای دیگر به پایتخت شد؟

یکی از اشکالات این پروژه این بود که اگر در این حجم و مقدار شروع نمی شد گزینش افرادی که استحقاق بیشتری داشتند، راحت تر صورت می گرفت و در واقع انتخاب افراد بعد از ساخت پروژه ها شروع شد و طبق مصوبه از ابتدا  قرار بود که کلانشهرها را حذف کنند و اعتقاد بر این بود که تعدادی از شهرها سرریز دارند و مردم باید به شهرهای پیرامونی بروند و یکی از ایراداتی که می توانم بگویم همین بود. به خاطر حجم بالا و امکانات و تسهیلاتی که وجود داشت، عده ای از جاهای دیگر آمدند و از این پروژه ها در کلان شهر استفاده کردند.

*علاوه بر کمیت پروژه مسکن مهر که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته بود کیفیت هم چندان مورد رضایت مردم نیست؟ شرایط برای بهبود وضعیت و مشکلات موجود به چه صورت است؟

اجرای این پروژه در ابتدا خوب آغاز شد اما متاسفانه خوب تمام نشد. لذا اگر در اجرای طرح بنا را برکیفیت قرار می دادیم قطعا در مکان یابی و انتخاب استفاده کنندگان باید دقت بیشتری می شد. اگرچه مسکن مهر در ابتدا بنا نبود دولتی باشد و  قرار بود براساس یکسری الگوهای مشارکتی با درصد بالایی از سوی مردم انجام شود.

در ابتدای اجرایی شدن طرح بر اساس صحبت های اولیه قرار بر این بود که مردم در اجرا و تامین مالی حضور داشته باشند و دولت شرایطی برای پیشبرد بهتر و افزایش مشارکت آنها به وجود آورد.

*برای طرح "هادی" و پروژه های روستایی چه اقداماتی از طرف بنیاد مسکن انجام شده است؟

 یکی از خدمات دیگری که بنیاد ارائه می دهد علاوه بر تولید مسکن و مسکن شهری بحث ساماندهی و اجرای طرح "هادی" در روستاهاست و یکی از اهداف عمده ما نگهداشت جمعیت در روستا یا بازگشت مهاجرت معکوس به روستا است و با تحقیقاتی که صورت گرفته کسی ادعا نمی کند که ما مهاجرت معکوس را به سرعت انجام می دهیم یکی از هنرهای ما این باید باشد که جمعیت موجود را حفظ کنیم.

ایجاد انگیزه غیر از اشتغال و تولید و مسائل دیگر محیط زیست و فضای زندگی باید در این مسیر مناسب باشد و ما سعی کردیم با تهیه و اجرای طرح "هادی"تقریبا سطح زندگی و ارتقای محیط زیست را کمک کنیم و سال گذشته، دولت نزدیک ۲۰ میلیارد تومان در تهران اعتبار تخصیص داد که حدود ۴۵ درصد بود و چون این کار دو مرحله دارد یک مرحله تهیه طرح و دیگری اجرا است.

حدود ۵۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار که هدف برنامه پنجم بوده برای تمام روستاهای استان تهران بالای ۲۰ خانوار طرح "هادی" تهیه کردیم و تقریبا در ۳۵۰ روستا کار اجرا را انجام دادیم اگرچه ممکن است صددرصد نباشد اما بخشی از کار اجرا شده است.

*برای ترمیم و بهبود بافت های فرسوده برنامه خاصی در سال ۹۵ و در طول برنامه ششم توسعه دارید؟

یکی از سیاست هایمان به خاطر حفظ اراضی پیرامون روستا یعنی بی جهت و بی خود روستا بزرگ و گسترده نشود اعطای تسهیلات به بافت های فرسوده در روستاها است. یعنی احداث و بهسازی خانه های قدیمی در روستا در شهرها که سیاست گذاریش با شرکت عمران و بهسازی است.

تعیین تکلیف شهرهای زیر صد هزار نفر جمعیت بر عهده ما است و منتظر تسهیلات ابلاغ شده به بانک ها هستیم که به مرحله اجرا برسد و در صورت تحقق، حضور فعالی خواهیم داشت اما در حال حاضر به ازای هر واحد، تسهیلات پرداخت می کنیم و مثلا در روستایی یک نفر یک قطعه زمین دارد که درصدد ساخت ساختمان سه واحدی است به سه واحد مورد نظرش تسهیلات ارائه می دهیم.

*تعداد واحدهای فرسوده در پایتخت مشخص است؟

ما متاسفانه درصد واحدهای فرسوده مان در روستاها زیاد است که ناپایدارند و از مصالح مرغوب ساخته نشده و در بعضی روستا هم که نظارت درستی وجود ندارد و از مقاومت خوبی برخوردار نیستند.

امیدواریم با روندی که دولت طی چند برنامه در پیش گرفته و در برنامه ششم پیشنهاد شده میزان موجود بالای ۵۰ درصدی به حداقل برسد.

*خبر خوبی که بخواهید به متقاضیان مسکن در استان تهران تا نیمه ابتدایی سال ۹۵ بدهید چیست؟

۶هزار واحد مسکن مهر با پیشرفت 98 درصدی آماده است فقط یک بخشی از زیرساخت ها مشکل دارد که مثل برق و آب و گاز که به جد کارشان را انجام می دهند منتظر تمام کردن کارشان هستیم اما سیاست بر این است که تا بقیه خدمات کامل نباشند مردم ساکن نشوند. حداقل شش هزار واحد مسکن مهر را تا هفته دولت به مردم تحویل می دهیم.

انتهای پیام/

https://thmporg.ir/vdcebw8zijh8v.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما