انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تصویب قانون آمار ایران در بهار سال ۹۸/ سرشماری دور بعد متفاوت است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "کاوه کیانی" معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران در مراسم بزرگداشت "روز ملی آمار و برنامه ریزی" در سازمان مدیری تهران با تشکر از فعالیت های معاونت آمار سازمان مدیریت تهران گفت: طی دو سال گذشته، برنامه "نظام مدرن آماری ایران" را دستور کار قرار داده ایم و امیدواریم تغییر بنیادین در نظام آماری کشور ایجاد کنیم.  

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها نقطه تماس آمار و برنامه ریزی است، افزود: برنامه ریزی با آمار رابطه مستقیم دارد، نبود آمار در مدیریت و توسعه و برنامه ریزی منجر به شکست است و شبیه انسانی است که با چشمان بسته کاری انجام دهد که قطعا زمین می خورد. در مرحله برنامه ریزی، رصد و پایش برنامه ها هم  آمار نقش مهمی دارد که خلا آن را در برنامه ریزی ها متوجه شده ایم.  

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران در ادامه گزارشی از طرح "مدرن سازی نظام آماری" در کشور ارائه کرد.

کیانی با بیان اینکه مدرن سازی استفاده از آخرین ایده ها و روش ها برای برنامه ریزی است، به بیان تفاوت های نظام آماری سنتی و مدرن پرداخت و گفت: در نظام آماری سنتی ساختار قوانین و رویه های نظام آماری متناسب با علم روز نیست، وطایف ارکان و بازیگران این نظام مبهم و متناقض است، کیفیت تولیدات نظام آماری مورد بررسی دقیق قرار نمی گیرد، بار پاسخگویی زیاد است و این نظام توان تولید آمارهای جدید و شاخص های ترکیبی را با توجه به نیاز های جدید ندارد.

وی افزود: در نظام آماری مدرن که نقطه مقابل نظام آماری سنتی است، وظایف همه بازیگران شفاف است و تقسیم کار ملی به خوبی انجام شده بار پاسخگویی به طور چشمگیری کاهش یافته است، ساختار نظام آماری با توجه به عصر حاضر و نیازهای کشور طراحی و اجرا شده است. منابع متناسب با رویکردهای جدید نظام آماری هزینه می شود. رابطه عمیقی بین دولت الکترونیک و نظام آماری برقرار است و فقط تولیدات با کیفیت نظام آماری اجازه انتشار و استناد دارند.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران سال 2001 را سال آغاز مدرن سازی در نظام آماری دنیا عنوان کرد که در سال 2011 این موضوع با جدیت ادامه یافت و شاخص های توسعه پایدار در دنیا به عنوان شاخص های مهم در نظام مدرن سازی آمار قرار گرفت.

وی در ادامه به 48 امین نشست کمیسیون آمار سازمان ملل متحد در سال 2017  اشاره کرد و گفت: نقش محوری و مرجع سازمان های ملی آمار در ایجاد هماهنگی ها، تقویت ارتباط با ذینفعان آمار رسمی به ویژه تامین کننده داده ها مثل دستگاه های اجرایی، تقویت استفاده از روش های نوین تولید آمار، اصلاح قوانین موجود آمار و تهیه برنامه های راهبردی و توسعه ای ملی و ... از جمله  گرایش های مسلط در مدرن سازی آمار رسمی این سازمان جهانی است.

کیانی بی طرفی در تولید و دسترسی برابر شهروندان، رعایت موازین اخلاقی حرفه ای، پاسخ گویی و شفافیت، پیشگیری از استفاده و تفسیر نادرست از آمارهای رسمی، انتخاب منبع داده ای براساس کیفیت به روز بودن، حفظ محرمانگی ریز داده ها و ...را از جمله اصول ده گانه بنیادین آمارهای رسمی عنوان کرد.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران در ادامه به برخی از معیارهای تدوین قانون آمار در اتحادیه اروپا در سال 2018 اشاره کرد و گفت: در این معیارها،   آمار رسمی باید تعریف شود تا از سایر آمارهای تولیدی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی قابل تمیز باشد، آماری صرفا به خاطر این که توسط دستگاه اجرایی تولید شده است رسمی نیست تا زمانی ک از معیارهای مشخصی برخوردار باشد. باید جایگاه مسئولین آماری سایر تولید کنندگان آمارهای رسمی غیر سیاسی باشد و از مدلی مشابه رئیس nso تبعیت کند و به استقلال حرفه ای احترام گذاشته شود.

وی با بیان اینکه ما آمار رسمی محرمانه در کشور نداریم، افزود: آمار رسمی را همه باید بدانند، در نظام آماری کشور بر روی ریزداده ها تمرکز می کنیم. یکی از خروجی های این سیستم سرشماری نفوس و مسکن آینده است که دیگر به روش گذشته انجام نخواهد شد. سرشماری سال 95 که در تهران باعث سربلندی مرکز آمار ایران شد منطق مدرن نداشت، دور آینده سرشماری باید مدرن باشد که اگر به آن برسیم تغییرات محسوسی در نظام آماری احساس خواهد شد.

کیانی گفت: مرکز آمار ایران زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کشور کار می کند، در حالی که این سازمان جز بدنه دولت است هیچ وقت خواست سیاسی در تولید آمار دخالت داده نشده است مگر اینکه در انتشار آمار تولیدی متناسب با زمان بگویند انتشار چنین آماری در چنین وضعیتی به صلاح کشور و جامعه نیست و در فرصت دیگر منتشر شود.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران در ادامه به تصویب قانون مرکز آمار ایران در سال 1353 اشاره کرد و گفت: هنوز هم این قانون اجرایی میشود درحالی که این قانون یک سازمان است و همه آمارهای کشور را پوشش نمی دهد. با اینکه در همه برنامه های توسعه ای و احکام دائمی برنامه ها گفته شده مرجع رسمی آمار در کشور مرکز آمار ایران است اما هنوز مشکلات ارائه آمار دستگاه های اجرایی و همکاری آن ها با این مرجع رفع نشده است. مرکز آمار باید به نقطه محوری تولید و انتقال آمار تبدیل شود در حالی که اینگونه نیست.

وی گفت: در مرکز آمار ایران برنامه استرتژیک برای نظام آماری کشور نوشتیم که سندی برای خودمان است و باید دو برنامه ملی آمار  یعنی برنامه ششم تا افق 1404 و برنامه آینده توسعه (هفتم) را پوشش دهد تا به هدف مدرن سازی آمار برسیم.

کیانی درباره اصول نظام مدرن آماری در کشور اظهار کرد: در این نظام، پایبندی به سیستم نیمه متمرکز در نظام ملی آمار و ایفای نقش مرجعیت، نظامی یکپارچه پاسخگو به نیازها و تامین کننده آمارهای با کیفیت رسمی از اصول مهم است.

وی افزود: این نظام  4 راهبرد کلان و میانی دارد و اولویت آن بررسی قوانین و مقررات و بازنگری آن ها است.

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران همچنین از تهیه پیش نویس قانون آمار کشور خبر داد و گفت: این پیش نویس نوشته شده در کمیسیون تخصصی شورای عالی در حال بررسی است و پس از آن باید به تایید شورای عالی آمار برسد و از طریق دولت به مراجع قانونی فرستاده می شود. بر اساس قول رئیس مجلس به مرکز آمار پیش بینی می شود این قانون در بهار سال آینده تصویب شود.

کیانی در ادامه درباره تلاش سه ساله مرکز آمار ایران برروی سامانه "ایران استارز" گفت:نظام جامع ثبت های آماری ایران از 4 رکن اطلاعات جمعیت، فعالیت، املاک و کسب و کار تشکیل شده است. با اين حركت، ‌نظام سنتی به سمت نظام مدرن آماری پيش می رود  كه يكی از ويژگی های اين نظام مدرن، يكپارچگی است.

وی در پایان از دستگاه های اجرایی استان تهران در خواست کرد تا از برنامه های آماری حمایت کرده و در ارائه آمار دقیق به مراجع رسمی آمار همکاری کنند.

انتهای پیام. /

https://thmporg.ir/vdcd.k0f2yt0oxa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما