انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تهران «شهر هوشمند» تا سال ۱۴۰۰ | بررسی چالش های تهران
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح دوشنبه، جلسه تدوین سند توسعه شهرستان تهران در برنامه ششم به ریاست "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، با حضور "عیسی فرهادی" فرماندار تهران، "احمد اسمعیل وند" معاون برنامه ریزی فرمانداری تهران، جمعی از نمایندگان دستگاه های اجرایی در حوزه آموزش، بهداشت و درمان، فرهنگ، حمل و نقل، راه و شهرسازی برگزار شد.

این جلسه از ساعت 8.30 دقیقه صبح با گزارش معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت از پیشران های توسعه شهر تهران و مشکلات پایتخت در حوزه های مختلف آغاز شد.

مشخصات تهران:

*رتبه ششم سرزمینی در استان

*وسعت 1324 کیلومتر مربع
*9.5 درصد مساحت استان
*دارای 22 منطقه، 134 ناحیه، 374 محله،   47 آبادی
*جمعیت کل تهران 8737510 
*نرخ رشد جمعیتی 1.3 
*رتبه اول جمعیت در کشور
*25 امین شهر دنیا از نظر جمعیت

*حرکت کریدور غرب تهران به سمت استان البرز

شهرام عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران گفت: بیشترین رشد جمعیت در غرب بویژه منطقه 22 شهر تهران با نرخ رشد 6.4 درصد اتفاق می افتد. باید گفت که حرکت جمعیت به سمت امامزاده داود(ع) به دلیل کوهستانی بودن سرعت کمی دارد اما کریدور غرب منطقه 22 به سمت گرمدره و کم کم وارد البرز می شود. تهران در حوزه قلمرو گشایی فرصت محدودی دارد و این باعث افزایش تراکم فروشی می شود.

*حریم تهران باید مشخص شود

شهرام عدالتی با بیان اینکه باید حریم تهران مشخص شود، بیان کرد: آیا تهران حریم می خواهد یا خیر؟ محدوده تهران دقیقا کجاست؟ طرح حریم شهر تهران مصوب شد اما به دلیل مغایرت قانونی ابلاغ نشد و این مهم باید به طور مشخص در سند توسعه ذکر شود. امروز تهران تنها شهری است که رئیس کمیسیون ماده 5 خودش است. تراکم فروشی و تغییر کاربری غیر مجاز در تهران باید به طور جد رسیدگی شود.
وی در ادامه با اشاره به نقش حاکمیتی پایتخت در کشور افزود: تهران به دلیل نبود یکپارچگی و عدم تفکیک دولت محلی و مدیریت شهری و حکومت و حاکمیت، شهری رها شده است. ما در مدیریت شهری تهران عملا چه در عرصه جغرافیایی چه در عرصه سیستمی دچار مشکل هستیم. سند توسعه و سند آمایش دو فرصت تاریخی هستند که باید از آن ها به درستی بهره برد.

*در هر 10 هزار متر بافت فرسوده تهران 370 نفر زندگی می کنند

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: به قول استاندار تهران وزارتخانه ها مهمان ما هستند و طبیعی است که مهمان باید از میزبان تبعیت کند. این آشفتگی را سند توسعه باید پاسخ دهد. در حالی که متوسط تراکم جمعیت در سایر بافت های شهر تهران 107 نفر در هکتار است، در بافت های فرسوده این رقم 370 نفر در هکتار افزایش می یابد.

*برخی مشکلات تهران که در این جلسه اعلام شد

*از سال 80 تا 95 مقدار 13 هزار هکتار به ساخت و ساز شهری اضافه شده است

*4 هزار از اراضی کشاورزی به منطقه مسکونی تبدیل شده است

*در منطقه 22 مقرر شده بود تا بلند مرتبه سازی نشود (زیست محیطی و جهت جریان باد غالب) در حالی که در این منطقه 4 درصد مردم به حمل و نقل عمومی دسترسی دارند.

* در سال جاری درآمد شهرداری تهران از بودجه عمومی (مالیات ملی) 4500 میلیارد تومان بوده اما کل دریافتی وزارت راه و شهرسازی 1500 میلیارد تومان یعنی سه برابر! که از این میزان در تامین حمل و نقل عمومی دیده نمی شود.

*از سال 89 تا 91 در تهران 760 هزار واحد مسکونی پروانه ساخت و ساز دریافت کرده اند که بیش از 50 درصد آن ها در بالای محور انقلاب قرار دارند.

در این جلسه عنوان شد آینده تهران در اسناد فرادستی نشان می دهدطرح مجموعه شهری تهران مصوب 1381شورای عالی معماری و شهرسازی تهران را به عنوان مرکز خدمات ملی و خدمات منطقه ای برای سایر مناطق استان دانسته بود. همچنین سند ملی توسعه استان تهرن مصوب سال 84 هیات وزیران، نقش بین المللی ۶تهران را پررنگ کرده و تهران را به عنوان مرکز فناوری های نوین و فعالیت های دانش بنیان و قطب گردشگری معرفی کرده است. نظریه پایه توسعه استان تهران هم پایتخت و شهرستان های آن را محور توسعه دانایی محور، ارتقا سرمایه انسانی و فراهم کردن نظام انگیزشی، اقتصادی دانسته است.

و حالادر برنامه ایران 1400، تهران وکرج قطب های توسعه استان تهران در صنعت و خدمات معرفی شده اند.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcc.oqsa2bqiola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما