انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
تقریبا هیچ|سهم تهران از ۶۰ هزار میلیارد گردش مالی
"نوربخش عسکری" در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، درباره جلسه ستاد درآمدهای استان تهران اظهار کرد: این ستاد جزء کارگروه های ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان است که بر اساس آن، امسال اولین جلسه آن برگزار شد. البته در طول سال باید 6 جلسه ویژه درآمدهای استان تشکیل شود اما به دلیل ارائه آمار دقیق و تهیه گزارش های مربوط به آن به تعویق افتاده بود.

*تشکیل اولین جلسه ستاد تجهیز درآمد؛ عملکرد دستگاه های اجرایی ارزیابی می شود

وی درباره هدف برگزاری ستاد تجهیز درآمد در استان گفت: ستاد تجهیز درآمد برای تجهیز منابع استانی و در راستای درآمدهای استانی مصوب قانون بودجه تشکیل می شود و هدف آن ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در مقاطع مختلف است، دستگاه هایی که ردیف درآمدی در بودجه استانی دارند.

عسکری اضافه کرد: اگر دستگاهی در یک مقطع زمانی با کاهش درآمد روبه رو باشد در این ستاد برای رفع مشکل آن چاره اندیشی می شود تا راهکارهای افزایش درآمد استان حداقل در سطح مصوب و حداکثر در مازاد درآمد مصوب، محقق شود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان تهران، علت تاخیر در برگزاری جلسه ستاد تجهیز درآمد را تغییر روسای دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل اقتصاد و دارایی استان عنوان کرد و افزود: در این ستاد، دستگاه های امور مالیاتی، گمرک، اقتصاد و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، عضو ثابت هستند و ما بقی دستگاه ها بر حسب دستور جلسه دعوت می شوند.

*بررسی عملکرد 5 ماه اول سال 97 دستگاه های اجرایی؛ 4 دستگاه کاهش درآمد داشتند

عسکری از بررسی عملکرد 5 ماهه اول درآمدهای استانی در این جلسه خبر داد و اظهار کرد: دستگاه های اجرایی صنعت و معدن، محیط زیست، راه و شهر سازی، طی 5 ماه گذشته درآمد کمتری داشتند که در این جلسه به آن پرداخته شد و آن ها دلایل و توجیهات خود را ارائه کردند.

*رتبه آخر استان تهران در شاخص ضریب بازگشت درآمد!/ استان تهران 60 هزار میلیارد گردش مالی دارد

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان تهران درباره چالش های نظام درآمدی استان تهران توضیح داد: ما همواره در جلسه با مجمع نمایندگان تهران این موضوع مهم را مطرح کردیم، چون استان تهران بیش از 50 درصد درآمدهای استانی کشور را اخد می کند، باید بر اساس ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه (نظام درآمد و هزینه) بخشی از درآمدها برای توسعه استان تهران لحاظ شود در حالی که در طول برنامه های توسعه ای این مهم محقق نشد. ضریب بازگشت درآمد استان 2 درصد است، حدود 5 برابر با داشتن سی ام کشور (اصفهان) تفاوت دارد، ضمن اینکه ضریب بازگشت کشور 70 درصد است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که نظام درآمد و هزینه به گونه ای طبق قانون عملیاتی شود که استان تهران هم بتواند از شاخص های نظام درآمد_هزینه بهره ببرد. متاسفانه فقط شهر تهران را می بینند در حالی که بیشتر شهرستان های استان تهران که جمعیت بیشتری از برخی استان ها دارند از نظر شاخص های توسعه محروم هستند و راهکارهای آن کاهش فاصله و تامین منابع از این نظام درآمد و هزینه است که الان اعمال نمی شود. در واقع سقف تخصیصی که برای استان تهران در نظر می گیرند با استان های با درآمد پایین یکسان است.

*رایزنی با نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون نظام درآمد و هزینه

عسگری از رایزنی با نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون نظام درآمد و هزینه در سال آینده خبر داد و گفت: استان تهران بیش از 60 هزار میلیارد گردش مالی دارد که در جلسه با نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدیم، قانون بودجه سال آینده طوری وضع شود تا استان تهران بتواند سهمی از این حجم گردش مالی برای توسعه داشته باشد.

*بار کاهش درآمد استان های کشور بر دوش تهران است!

عسکری درباره یکی دیگر از چالش های نظام درآمدی در استان تهران گفت: زمان بررسی قانون بودجه در مجلس، در مواردی که درآمد استان های دیگر کاهش می یابد، برای رعایت هزینه و درآمد در جدول بودجه به سقف درآمدی استان تهران اضافه می کنند در حالی که وقتی سقف درآمدی استان تهران را بدون در نظر گرفتن عملکرد بالا می برند استان تهران هیج وقت نمی تواند از قانون مازاد درآمد استفاده کند.

*واریز تمام درآمدهای هزار میلیاردی دستگاه های اجرایی استان تهران به خزانه

معاون هماهنگی برنامه و بودجه درباره واریز درآمدهای هزار میلیاردی دستگاه های اجرایی استان تهران به خزانه و بودجه عمومی توضیح داد: بسیاری از درآمدهای دستگاه های اجرایی استان تهران از جمله انتقال خون (با 26 میلیارد درآمد)، استاندارد، محیط زیست، منابع طبیعی، واریز به خزانه می شود در حالی که اگر همین اعتبار را برای مجموعه خود استفاده کند دیگر به بودجه عمومی متکی نمی شود. در میان دستگاه ها تنها درآمد آموزش و پرورش به خودش باز میگردد. اگر درآمدهای هر دستگاه به خودش بازگردد نظام انگیزشی در آن ایجاد شده و برای کسب درآمد بیشتر تلاش می کند. این در حالی است که هم اکنون نه استان تهران از درآمدهای 50 هزار میلیاردی ذی نفع است و نه دستگاه هایی که قابلیت درآمدزایی دارند از آن استفاده می کنند.

*مدیریت چندگانه مالی در استان تهران؛ برای 5 هزار میلیارد مالیات نظارتی وجود ندارد

عسکری با بیان اینکه هم اکنون در استان تهران مدیریت چندگانه منابع مالی وجود دارد، گفت: براساس قانون، متولی سیاستگذاری و راهبری توسعه استان شورای برنامه ریزی و توسعه استان است برای تحقق این وظایف تصمیم گیری درمورد همه منابع هم باید توسط این شورا انجام شود. به عبارتی برای اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده که بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است سازو کار نظارتی تعریف نشده و به طور طبیعی تاثیرگذاری این اعتبار با تخصیص 100 درصدی بر شاخص های توسعه بسیار بیشتر از اعتبار 2 هزار میلیاردی است که تخصیص آن در خوشبینانه ترین حالت 50 درصد به اسناد خزانه واریز می شود. از جمله این منابع جرایم راهنمایی و رانندگی را می توان نام برد.

*پیشنهاد اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به مجلس شورای اسلامی

وی همچنین از پیشنهاد استان تهران مبنی بر "اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده درآمد_هزینه" برای ارسال به مجلس خبر داد و اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد تا این پیشنهاد پیش از ارسال به مجلس به دقت کارشناسی شود.

گفتنی است؛ ضریب بازگشت نسبت مجموع اعتبارات استان (جاری و عمرانی) به درآمدهای استانی است.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdcb.9b8urhb5wiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما