انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
ترکی: برای آموزش و پرورش تهران متاسفم| ۲۲ درصد آسیب اجتماعی در تهران است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ساعت 6 صبح جلسه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان تهران به ریاست نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ساختمان مصدق برگزار شد.

در ابتدای این جلسه  اعلام شد که متولی اصلی اجرای برنامه کاهش آسیب های اجتماعی در طول برنامه ششم توسعه در استان تهران اداره کل بهزیستی است و باید از هرگونه موازی کاری جلوگیری کرد.

نعمت الله ترکی با اشاره به آمار اعتیاد و زندانیان در استان تهران گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامش موضوع کاهش مواد مخدر است نه معتاد... ما تا کی باید معتادان متجاهر را بگیریم و پس از مدتی آزاد کنیم؟ چرا مرکز درمانی بزرگی برای درمان معتادان در تهران نداریم؟ این در حالی است که در بخش بودجه هم کمبود نداریم. شهرداری تهران سالانه 2500 میلیارد تومان در حوزه فرهنگی و اجتماعی اعتبار دارد و این عدد کمی نیست. حالا هر شهرستان هم یک میلیارد تومان بگذارد عدد بالایی می شود اما وقتی می بینیم چالش ها سرجای خودش است با تدوین این سند این گره ها باید باز شود.

*22.38 درصد آسیب های اجتماعی کشور در تهران است
3 هزار کودک زباله گرد داریم

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه این جلسه گفت: در کشور مشکل قانون و دستورالعمل در بحث کاهش آسیب های اجتماعی نداریم. در بحث طلاق-اعتیاد-کودکان کار و خیابان و زنان سرپرست خانوار بیشترین آسیب های اجتماعی ثبت شده است.

وی افزود: آمارها می گوید 74 درصد کودکان کار و خیابان اتباع خارجی هستند که حتی مجوز ورود به کشور نداشتند. همچنین 3 هزار کودک در خیابان های تهران زباله جمع می کنند و باید گفت 22.38 درصد آسیب دیدگان اجتماعی کشور در استان تهران هستند.   

این مقام مسئول در استان تهران اظهار کرد: صدها دلیل وجود دارد که یک کودک به کار رجوع می کند که این دلایل باید بررسی شود. چرا کودک تیز هوش باید دعا کند مدرسه فردا تعطیل باشد؟ چرا کودک تیزهوش باید کار کند؟ اینها نیاز به کار پژوهشی و بانک اطلاعات جامع و کامل دارد.  

*20 درصد طلاق کشور در سال های 1392 تا 1396 در استان تهران رخ داده است
آمارهای متعددی در این جلسه اعلام شد بعنوان مثال 20 درصد طلاق های کشور در سال های 1392 تا 1396 در استان تهران رخ داده است.  

*ترکی: آموزش و پرورش تهران دغدغه کاهش آسیب ها را ندارد
وقتی موضوع به بررسی آسیب ها و اقدامات آموزش و پرورش رسید نعمت الله ترکی از مدیر مربوطه خواست صحبت کند که مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران و شهر تهران در جلسه نبودند و ترکی گفت: اولویت اول در پیشگیری آموزش و پرورش است متاسفانه دغدغه ای ندارند و در جلسه حضور ندارند.  

یکی از مهمترین نکات و دغدغه هایی که در این جلسه بیان شد این بود که استان سمنان ثبت طلاق را انجام نمی دهد و زوجین در تهران طلاق می گیرند و این آمار تهران را متناقص می کند. البته برخی دیگر از شهرها هم همین است. سازمان بهزیستی هم اعتبارات خوبی برای مداخله ندارد.   

یکی از اعضای جلسه گفت: دورانی بیمارستانها مملو از بیماران تالاسمی بود اما با یک مشاوره درصد این بیماران به شدت کاهش یافت. در موضوع کاهش طلاق هم باید این مشاوره ها حرفه ای شود. چرا باید دفاتر اسناد بدون مداخله و آموزش ثبت ازدواج می کنند.  

*یک اقدام خوب کشور را لغو کردند
مدیرکل ورزش و جوانان  از دیگر اعضای این جلسه بود و گفت: در استان البرز برای نخستین بار در کشور اجباری کردن آموزش قبل از ازدواج را اجرایی کردیم. دفاتر ازدواج و طلاق البرز رفتند دیوانعالی نامه نوشتند مصوبه ما را لغو کردند و دیگر اجرایی نشد. نکته دیگر اینکه ازدواج و طلاق 2 آمار متفاوت است. طرف صبح ازدواج می کند اما طلاق شاید برای یک زوج با 40 سال زندگی ثبت شود. نمی شود گفت ازدواج های جدید همه طلاق شده است. به خدا آمارها درست نیست و هر دستگاهی برای تبرئه خودش آمار می دهد.  

دکتر موسوی معاون دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: علت های طلاق باید به درستی بررسی شود که چند درصد فقر و اختلالات جنسی یا مشکلات دیگر است. کارشناس بهزیستی استان تهران در پاسخ گفت: دلایلی که از 10 هزار زوج استخراج کردیم نشان می دهد که عدم تسلط به مهارت های زندگی و عدم مسئولیت پذیری و بلوغ فکری- پرخاشگری و ضرب و شتم- نارضایتی جنسی از مهمترین دلایل طلاق در استان تهران محسوب می شود.  

ترکی پس از استماع نظرات کارشناسان و مدیران گفت: کلیات طرح نشان می دهد که داریم عادت می کنیم کار برنامه ای انجام دهیم. اما برش عملیاتی آن مهم است و وظایف هر دستگاه مشخص شود. وقتی نهایی شد به دستگاه ها باید داده شود. وقتی ما 6 هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی داریم نمی توانند اشتغال زایی طرح های آسیب های اجتماعی و پیشگیری را داشته باشند؟ 600 هزار احد صنفی در تهران ظرفیت خوبی نیست؟ حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات نمی توانند وارد شوند؟ باید هه حوزه ها هم پوشانی داشته باشند. باید هر هفته این جلسات برای این برنامه داشته باشیم و همه اعضا ساعت 6 صبح باید حاضر باشند و برش های دستگاهی روی میز باشد.   

انتهای پیام. /

https://thmporg.ir/vdch.mnzt23ni6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما