انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
پایان تدوین سند توسعه استان تهران تا ۳۵ روز دیگر/ کاربدون برنامه ممنوع
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "نعمت اله ترکی" عصر چهارشنبه در نشست خبری به تشریح سند برنامه ششم توسعه استان تهران پرداخت و اظهار کرد: زمانی که برنامه ششم توسعه مصوب و قانون آن ابلاغ شد، سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی امر باید براساس اسناد بالادستی محورهای توسعه ای استان ها را مشخص می کرد در قالب این برنامه مقرر شد تا استان ها سند راهبردی تعیین کنند و ضوابط اجرایی تدوین برنامه ششم هم پس از آن ابلاغ شد.

وی افزود: در این ضوابط، اهداف کمی، کلی، سیاست ها، راهبردها و هدف اصلی که استان و دستگاه های اجرایی باید به آن برسند تعیین شد به تعبیری دیگر نقشه راهی تدوین شد که بر اساس آن هم ضوابط اجرایی بودجه، هم احکام برنامه به هدف تعیین شده کشور و استان ها برسد. 

*تفاوت 5 برنامه توسعه ای گذشته با برنامه ششم 

ترکی در ادامه به برنامه های توسعه ای گذشته اشاره و بیان کرد: در قالب برنامه توسعه ای، 5 برنامه قبل از انقلاب و 5 برنامه بعد از انقلاب تدوین شد، اما ما به این موضوع مهم رسیدیم  یکی از ضعف هایی که برنامه های گذشته را به مرحله اجرا نرساند، نبود برنامه عملیاتی و برش شهرستانی است.

وی ادامه داد: به همین منظور و برای تهیه برنامه عملیاتی در استان تهران دست به کار شدیم و پس از ابلاغ احکام برنامه ها، نشست هایی تخصصی با دستگاه های اجرایی استان، متناظر آن دستگاه های اجرایی شهرستان، فرمانداران هر شهرستان، معاونین فرمانداران، به شکل تخصصی در سازمان برنامه برگزار کردیم که هم اکنون هم در حال برگزاری است.

*برنامه ریزی برای حل 16 چالش اصلی استان تهران

ترکی گفت: هدف این است که همان اهداف کلی، کمی و سیاست های برنامه ششم را به راهبرد و فعالیت تبدیل کنیم تا به اهدافمان در استان تهران برسیم. این برنامه باید کمک کند تا تمام دستگاه های اجرایی استان با یک رویکرد، یک نگاه و هدف که برنامه ششم تعیین کرده برسند. در این برنامه ها دو اولویت برنامه و بودجه باید در نظر گرفته شود و باید بودجه و نظارت آن باید بر مبنای برنامه باشد. ما به شکل محوری برای چالش ها و نارسایی هایی که در استان تهران همه با آن درگیر هستند برنامه ریزی کرده ایم. 16 چالش اصلی در استان تهران شناسایی کرده ایم که حل این چالش ها بر مبنای برنامه ریزی های ما در برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400 است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به چالش آب پایتخت اشاره کرد و افزود: پیش از این می گفتیم در موضوع آب استان تهران مشکل وجود دارد اما به رویکردی که بتوان با آن مسئله را حل کرد کمتر پرداختیم. درحالی که اکنون، تکلیف وضعیت آب استان تهران تا 5 سال آینده مشخص شده است. به معنایی دیگر پیش از استقرار جمعیت چند میلیون نفری باید منابع آبی آن را مشخص کنیم.همچنین در حوزه احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب هم در قالب برنامه 5 ساله تعیین کرده ایم چه تعداد نیاز داریم و شهرستان ها چه میزان سهم دارند.

*استان تهران به 12 هزار کلاس درس نیاز دارد

ترکی به چالش کمبود تخت بیمارستانی در حوزه بهداشت و درمان و کمبود سرانه کلاس درس اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه نوسازی مدارس در سطح استان تهران ما به 12 هزار کلاس نیاز داریم که در قالب برنامه‌ زمان بندی شده، طی پنج سال آینده با تعیین میزان اعتبار، دستگاه متولی، این کار را اجرایی می کنیم.

*سند برنامه ششم توسعه استان و 16 شهرستان تا پایان شهریور ماه نهایی می شود

وی همچنین از نهایی شدن سند برنامه ششم توسعه استان تهران تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: تا امروز جلسات بررسی سند 9 شهرستان برگزار شده و پس از بازبینی از سوی فرماندار و مسئولان شهرستانی به سازمان مدیریت تهران ارسال می شود. پس از بررسی نهایی در صحن شورای برنامه ریزی و توسعه استان با ابلاغ رسمی استاندار تهران در دستور کار اجرا قرار می گیرد.

* ساختار و منابع انسانی دستگاه های اجرایی استان بی نظم است؛ برنامه داریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه همگام با برنامه ششم توسعه، منابع انسانی دستگاه های اجرایی را هم ساختار مند و منظم می کنیم،گفت: در همین جلسات به چالش بی نظمی ساختار توسعه منابع انسانی دستگاه های اجرایی استان تهران رسیدیم. برای مثال دستگاه اجرایی داریم که در ستاد یا شهرستان 400 نیرو دارد جالب اینکه شهرستان 400 هزار نفری دارای دو نماینده است. 

*بخش دوم پرسش خبرنگاران

در ادامه این نشست خبرنگار ایرنا از ترکی سوال کرد چه تمهیداتی اندیشیده اید که سرنوشت این برنامه ها به سرنوشت برنامه های گذشته تبدیل نشود؟ و ضمانت اجرای آن چیست؟

ترکی در پاسخ گفت: قوانینی که تا برنامه پنجم توسعه آماده شده بود همگی به شکل جامع تهیه و در نهایت جامع ابلاغ می‌شدند. این برنامه ها در قالب کتاب در اختیار مجموعه قرار می گرفت در حالی که برنامه عملیاتی نداشت. الان برنامه جامع نیست و جزئی نگر است و در واقع یک برنامه پایین به بالا است. به تناسب ظرفیت و قابلیت هر شهرستان برنامه می نویسیم، برنامه ای منطقی و واقع گرایانه.

*تعمیم برنامه ریزی های سازمان مدیریت تهران در برنامه ششم توسعه به کل کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه تهیه برنامه عملیاتی ویژه شهرستان ها بزرگترین کاری است که در حال انجام آن هستیم، افزود: این کار به شکل پایلوت در استان تهران انجام شده  و براساس تفاهم نامه ما  با سازمان برنامه و بودجه، قرار است این برنامه به کل کشور تعمیم داده شود.

*آغاز نظارت دستگاه های نظارتی بر اجرای برنامه و بودجه از نیمه دوم سال 97

ترکی همچنین درباره ضمانت اجرای سند توسعه گفت: برنامه ششم توسعه قانون است و از این نظر باید ملزم به اجرای قانون باشیم. وظیفه دیگری هم به دستگاه های نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی افزوده شده و آن نظارت بر اجرای برنامه ها است پیش از این فقط نظارت بودجه ای داشتند. این نظارت های برنامه و بودجه ای از نیمه دوم سال 97 آغاز می شود.

وی در ادامه به اهمیت پیشران های توسعه در هر شهرستان اشاره کرد و گفت: اولویت برنامه های شهرستان متناسب با ظرفیت های آن است برای مثال در شمال شرق تهران گردشگری در حوزه بوم گردی و طبیعت گردی رونق دارد همزمان با برنامه و اولویت ها هم برنامه راهبردی توسعه روستایی تهیه می شود برای مثال گفته می شود 5 روستای شمال شرق استان در حوزه بوم گردی ظرفیت دارند و باید برنامه ریزی شود.

جنوب و جنوب شرق استان قطب کشاورزی است که برای تامین آب آن از پساب تصفیه شده برنامه ریزی کرده ایم.

شهرهای غرب و جنوب غربی هم در حوزه صنعتی فعال هستند.

*منابع پیش بینی شده در سند برنامه ششم توسعه از کجاست؟

خبرنگار مهر در ادامه پرسید منابع مالی پیش بینی شده در این سند از کجاست؟ کهرئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ اظهار کرد: در این برنامه از چند منبع یعنی منابع مالی دولتی در سطح استان، منابع مالی دولتی از دستگاه‌های ملی و بخشی از آن نیز از محل مشارکت‌های خصوصی پیش بینی شده است. بخشی دیگر از منابع مالی از محل مالیات بر ارزش افزوده است که سال گذشته در استان تهران این مبلغ 5 هزار میلیارد بود در بخش دهیاری ها و شهرداری ها که اگر در قالب برنامه قرار نگیرد آسیب های گذشته پیش می آید.

*به بخش خصوصی تسهیلات و زمین می دهیم

وی افزود: برای مثال در شهرستان قرچک با توجه به جمعیت 200 هزار نفری در حوزه فرهنگی با کمبود سالن‌های سینما و یا حتی در برخی شهرستان‌ها با نبود سالن‌های سینما مواجه هستیم. برابر این سند ما برای بخش خصوصی تسهیلاتی از جمله در اختیار گذاشتن زمین و ارائه تسهیلات با کارمزد 4 درصد را به عنوان مشوق قرار خواهیم داد تا تامین سالن سینما در شهرستان محقق شود.

ترکی همچنین به ظرفیت خیرین مدرسه ساز در حوزه نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: از ظرفیت‌های خیرین مدرسه ساز، دولت و خیرین عمومی مثل بانک‌ها و شهرداری‌ها استفاده می شود تا بتوانیم کلاس‌های مورد نیاز در سطح استان تهران را تامین کنیم.

*دستگاه های اجرایی بدون برنامه پروژه تعریف می کنند؛ تقلیل برنامه ها از 3100 به 100 برنامه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه متاسفانه در تهران دستگاه های اجرایی خودشان بدون برنامه پروژه تعریف می کنند، گفت: نزدیک به ۳ هزار و ۱۰۰ پروژه در استان تهران توسط دستگاه های مختلف تعریف شده که برای پیشبرد آنها ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد اعتبار نیاز است.در سال جاری این روند متوقف می شود و ابتدا برنامه تدوین و سپس در قالب پروژه تعریف می کنیم از این رو احتمال دارد این ۳۱۰۰ پروژه حتی به ۱۰۰ پروژه تقلیل یابد.

*67 محله در سطح استان تهران فرسوده است

وی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح استان تهران نیز به وجود 67 محله در سطح استان تهران اشاره کرد و افزود: این 67 محله در سطح استان نهایی شده که امیدواریم با اجرای برنامه، در پایان آن معضل حاشیه نشینی و بافت فرسوده در سطح استان نداشته باشیم.

*برنامه های بهزیستی در ساماندهی وضعیت معتادان بی نظم بوده است

ترکی حل آسیب های اجتماعی در استان تهران را از دیگر اولویت های برنامه معرفی کرد و گفت: هر یک از دستگاه‌های ذیربط در امر مقابله با آسیب‌های اجتماعی موظف هستند وظایف خود را به درستی انجام دهند. برای مثال در بحث معتادین که متولی اصلی پیگیری آن سازمان بهزیستی است و متاسفانه چندین سال است که کارها در این حوزه با نظم و نسخ مشخص انجام نشده با اجرای این برنامه در جایگاه اصلی خود قرار گیرند. ضمن آنکه تمامی اقدامات با پیوست علمی همراه خواهد بود و در حقیقت کار به صورت علمی در سطح استان انجام می‌شود.

وی افزود: اگر در سطح استان تهران مرکز درمانی و یا بیمارستان تخصصی در حوزه اعتیاد نداریم بهزیستی ملزم خواهد شد بیمارستانی مثلا با ظرفیت 300 یا 400 تخت خواب برای حل معضلات این حوزه احداث کند.

*تعیین وتکلیف واحدهای تولیدی غیر فعال؛ آمار ها در صحن شورای برنامه ریزی اعلام می شود

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران همچنین از تعیین و تکلیف واحدهای تولیدی غیر فعال در استان تهران خبر داد و گفت: این موضوع دستور کار شورای برنامه ریزی و توسعه استان است و هفته آینده آمار دقیق آن اعلام می شود. مرکز آمار ما تفاهم نامه ای با حوزه صنعت و معدن استان تهران منعقد کردند که بر اساس آن ما 400 میلیون تومان اعتبار برای تعیین و تکلیف 17 هزار واحد صنعتی استان تهران در نظر گرفتیم.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdch.knzt23niwftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما