انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
هر سال ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می شود
 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران،نشست شورای هماهنگی دانشگاه های استان تهران با محوریت "تبادل نظر و تشریک مساعی پیرامون ابر چالش های استان تهران" به ریاست نعمت اله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و با حضور معاونین و مدیران سازمان و معاونین پژوهشی دانشگاه های استان تهران برگزار شد.

 شهرام عدالتی معاونت توسعه و برنامه ریزی  سازمان در این مراسم با بیان اینكه سرنوشت ایران به سرنوشت تهران به عنوان پایتخت گره خورده است، گفت: بسیاری از شاخص ها نشان دهنده شرایط بسیار خاصی در استان تهران است به طوریكه؛امروز حدود 14 میلیون نفر جمعیت ثابت، ساکن تهران است و نرخ رشد جمعیت تهران 1/82% ،در حالی که رشد جمعیت کشور ١/٢ دهم است.

وی افزود: هر سال به طور متوسط حدود ٢٥٠  هزار نفر  به جمعیت تهران افزوده می شود، از سال 90 تا 95 به طور متوسط در ایران 1 میلیون نفر جمعیت به کشور اضافه شده و حدود 22% از این جمعیت به مقصد تهران و یا به جمعیت طبیعی و روستایی تهران بوده است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینكه در ایران در هر کیلومتر مربع 46 نفر زندگی می کنند تصریح كرد: در تهران 970 نفر در هر كیلومتر مربع زندگی می کنند و در منطقه بهارستان تهران حدود 9هزار نفر زندگی می کنند.

عدالتی در ادامه این توضیح تاكید كرد: تهران به عنوان پایتخت سیاسی ایران تداخل عجیبی با عملکردهای فراملی، ملی و استانی دارد،تهران تجلی شکاف مرکز و پیرامون است. در خیلی مناطق تهران مثل گلستان، صالح آباد، شهر اکبر آباد و اسلام شهر و خیلی از شهرهای دیگر در طول حدود30 سال، جمعیت هزار نفری آنها اكنون 600 هزار نفر است.

وی با بیان اینكه پاسخ خیلی از مسائل و چالش های تهران را در استان تهران نمی شود جست و جو کرد افزود: مواجهه با آنها راهکارهاى ملی نیاز دارد كه از جمله این راهكارها سند آمایش استان، برنامه های زیست محیطی و مسائل آموزشی است.

عدالتی ادامه داد: در هنگام سخن گفتن از شاخص های توسعه نیروی انسانی و توسعه انسانی صحبت از افزایش نسبت دانشجو ،مراکز دانشگاهی و نسبت استاد به دانشجو است.

به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ؛بی تردید فقدان ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه ها و نظام تصمیم گیری ما وجود دارد و تصمیمات عموما براساس معیارهای علمی و کارشناسی نبوده و اكنون به دنبال  استعداد دانشگاه ها هستیم به طوریكه دانشگاه صنعتی شریف در خصوص آلودگی هوا كارهای خوبی انجام داده است و مراكز تصمیم گیری از این موضوع بی خبرند و بسیاری از پایان نامه های دكتری در این بخش می تواند كمك رسان باشد.

عدالتی، با استقبال از اجرای طرح ها و ایده های اثرگذار دانشگاهی در حل چالش های  تصمیم گیری پیش روی پایتخت گفت:گاهی برخی ایده ها و طرح های كوچك هم جرقه و تحولی برای توسعه است.

انتهای پیام./

https://thmporg.ir/vdce.78zbjh8w79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما