انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
۱۰ میلیون دانش آموز کدپستی ندارند/ اتصال کدملی به قبض آب و برق و تلفن
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "علیرضا زاهدیان" معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران در جلسه کمیته آمارهای ثبتی، با اشاره به تاریخچه آمار و تجربه کشورهای دنیا اظهار کرد: مطالعات ما ازکشورها نشان می دهد، آن ها تجربیات خود را در تولید آمار پنهان نمی کنند و ما به راحتی به آمارهای آن ها دسترسی داریم.

وی به ضرورت نوین سازی نظام آماری در کشور اشاره کرد و گفت: طبق گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران مبنی بر چالش نبود آمار در پایتخت، این مشکل در ابعاد بزرگتر در کشورهم وجود دارد. در گذشته و طبق آمارگیری سنتی تمام آمارهای وزارتخانه ها را مرکز آمار تهیه می کرد اما در نظام آماری مدرن هر ارگان به استخراج آمار مربوط به خود می پردازد.

* 4 مولفه کمیسیون آمار سازمان ملل برای رسیدن به نظام آماری مدرن

وی افزود: در سال 2016 کمیسیون آمار سازمان ملل، 4 مولفه نظام آماری یکپارچه(تولید، پرورش، اطلاع رسانی بارویکرد ثبتی مبنا)، زیرساخت های IT،   ارتباط با مردم و کاربران، آموزش و ظرفیت سازی را  برای رسیدن به نظام آماری مدرن الزامی کرد. سازمان ملل برای آمارهای رسمی اصل ده گانه ای از جمله ارتباط و بی طرفی، موازین اخلاقی، قانون آمار، استراتژی های بین المللی، پاسخ گویی و شفافیت را تعیین کرده است.

*مرکز پژوهش های مجلس قانون آمار را تهیه می کند

زاهدیان با بیان اینکه قانون آماری در کشور نداریم، افزود: مرکز پژوهش های مجلس قانون آماری تهیه کرده که هنوز تصویب نشده است. اجرای قانون آمار در کشور های دیگر آن قدر مهم است که رعایت نکردن آن جریمه، زندان و انفصال از خدمت دارد.

زاهدیان در ادامه به تعریف آمارگیری ثبتی پرداخت و توضیح داد: آمارهای ثبتی، آمارهایی هستند که از طبقه بندی، مرتب کردن، محاسبات و … داده های ثبتی حاصل می شوند. این داده ها عینی و واقعی است و از فرم ها و اسناد و مدارک جاری سازمان ها ثبت می شود.

*الزام دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها به ارائه اطلاعات آماری

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار با اشاره به دستور شخص رئیس جمهور و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور گفت: در این بخشنامه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی به ارسال بدون مطالبه و سریع اطلاعات آماری و ریزداده ها به مرکز آمار ایران الزام شدند.

*اقدامات مشترک مرکز آمار و ثبت احوال

وی افزود: در حال حاضر مرکز آمار با دستگاه های اجرایی در تولید داده ها و آمارهای اداری و ثبتی نظیر ثبت احوال اقدامات مشترک و هماهنگ تری انجام داده  است که اگر با دستگاه های دیگر هم ادامه یابد گام مهمی در حرکت نوین آماری برداشته می شود.

زاهدیان تولید آمارهای رسمی در کشور را هزینه بر دانست و گفت: ما برای تولید آمار محدودیت شدید بودجه داریم. نیازهای آماری کشور با همکاری سایر دستگاه ها در حال استخراج و شناسایی نهایی است که قرار است در قالب برنامه ملی آمار در بودجه ٩٨ به شکل  جدا و ویژه به موضوع پرداخته شود.

*هر ایرانی چند آدرس دارد!

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار گفت: برای راه اندازی ثبت جمعیت، اطلاعات سرشماری، ثبت احوال، هدفمندی یارانه ها، آدرس قانونی خانوار، ورود و خروج به کشور و اتباع بیگانه باید تلفیق شود. در کشور آدرس فنی نداریم. هر فردی برای معامله، دسته چک، کارت سوخت و ... آدرس های متفاوتی می دهد. اخیرا رئیس جمهور به ثبت احوال دستور پیگیری این موضوع را داده است، هر چند قانونی در این زمینه وجود دارد اما مردم جدی نمی گیرند.

* اعلام دقیق آمار فرار مغزها

زاهدیان گفت: ورود و خروج به کشور منظم ثبت می شود که اگر مجوز دسترسی به این آمار را بگیریم، می توانیم پس از 6 ماه آمار فرار مغز ها را دقیق بگوییم تا هرفردی از خودش داستانی از فرار مغزها تعریف نکند.

*راه اندازی سامانه شناسنامه کار

وی از راه اندازی سامانه شناسنامه کار باهمکاری وزارت کار و رفاه خبر داد و گفت: با این سامانه مشخص می شود که چند ایرانی درس خوانده اند؟ چقدر سابقه کار دارند و هم اکنون در چه وضعیت شغلی هستند.  

*راه اندازی سامانه کسب و کار

معاون طرح های آماری مرکز آمار ایران درباره سامانه ثبت کسب و کار هم اظهار کرد: ثبت کسب و کار را از تلفیق فهرست مالیات، پست، اصناف و تامین اجتماعی ایجاد کردیم که امیدواریم استان تهران به عنوان استان پیشرو این کار را آغاز کند.

*15 درصد معابر کشور اسم ندارد

وی با بیان اینکه ثبت آمار املاک و مستغلات به دلیل نبود اطلاعات پستی دقیق از شهروندان کار سختی است، افزود: البته در سرشماری سال 95،   تمام نقشه های پست را گرفتیم و بعد از انجام سرشماری برگرداندیم. پوشش دهی در این حوزه 85 درصد است چرا که  15 درصد معابر کشور از جمله تهران اسم ندارد و مردم برای هر کاری یک آدرس متفاوت می دهند. کد پستی هر فردی باید روی قبوض آب و برق و تلفن ثبت شود، بویژه در استان تهران این نقص ها نباید وجود داشته باشد.  

* لینک کد ملی به کد پستی و قبوض آب، برق، تلفن

زاهدیان ادامه داد: با توجه به افزایش هماهنگی ها میان مرکز آمار و اداره پست و وزارت خانه، امکان اینکه شماره ملی را به کد ملی لینک کنیم وجود دارد، پس از این اقدام کد ملی به قبوض برق، آب، تلفن لینک شده و تشخیص اینکه هر فردی چه میزان برق و آب مصرف می کند راحت تر است.

معاون طرح های آماری درباره تجربه کشور های پیشرفته و ارائه آمار به اتحادیه اروپا گفت: اطلاعات پایه کشور سوئد در مالیات است حتی آمار جمعیتی آن ها بعد از  ثبت احوال در مالیات هم ثبت می شود. آمار ها هر شبانه روز به سازمان آمار ارسال شده و هر ماه اطلاعات طبقه بندی شده ای از آن ها درست می شود که با استفاده از آن آمار یکپارچه برای کل کشور می گیرند.

*آغاز طرح مطالعاتی مرکز آمار ایران (ایران استارز)

زاهدیان درباره نتایج مطالعات مرکز آمار بعد از سرشماری سال 95 و تجزیه و تحلیل داده ها در سال 96 با استفاده از تجربیات کشور های دیگر، گفت: شناختی را از سال 96 آغاز کرده ایم که تا سال 99 طول می کشد(سامانه ایران استارز، استقرار نظام جامع ثبت های آماری ایران). تاکنون 130 سامانه اطلاعاتی در کشور شناسایی کرده ایم که باید به مرکز آمار متصل شود. متاسفانه هر ارگانی که امکانش را داشته باشد سامانه تشکیل می دهد بدون اینکه به مراکز آمار اطلاع دهد.

*سرشماری 1405 ثبتی مبنا برگزار می شود

وی افزود: طرح تفصيلي  اين طرح در سال هاي ١٣٩٧ و ١٣٩٨  تهيه میشود و طرح های تكميلی نيز تا سال ١٣٩٩ اجرا می شود. در اين برنامه مشخص خواهد شد كه هر كدام از دستگاه‌ها چه اطلاعاتی را بايد به مركز ارائه دهند و يا ارائه داده اند. با اين برنامه زمانی، ‌در سال ١٤٠٥، ‌ بايد آماده آمارگيری ثبتی مبنا باشیم.

*سالانه 10 میلیون ایرانی به سفر خارجی می رود

معاون طرح های آماری در ادامه به ذکر مثال هایی از اهمیت آمار در برنامه ریزی و مشکلات نبود آمار در کشور پرداخت.

* تا سال 93 سالانه 5 میلیون ایرانی به سفرهای خارجی می رفتند که این آمار با توجه به گرانی دلار طی سه سال دو برابر شد. سالانه ده میلیون ایرانی به سفر خارجی میروند این آمار باعث شد تا ضوابطی برای مدیریت این سفرها اتخاذ شود.

*از 100 هزار کارگاه صنعتی در کشور 36 هزار تا فعال است

* اصناف 15 درصد در سال های 94 و 95 رشد کردند، 28 درصد آن ها تولیداست و از این جهت با صنعت اشتراک دارند. پس از مطالعات ما مشخص شد، 100 هزار کارگاه صنعتی در کشور پروانه بهره برداری گرفتند که با استعلام ما از استان ها، اصناف و تامین اجتماعی مشخص شد فقط 36 هزار کارگاه فعال است، به معنای دیگر 100 هزار کارگاه می توانند وام بگیرند که تنها 36 هزار تای آن فعال است.

*حق ثبت نام بیش از یک مدرسه برای دانش آموزان وجود ندارد!

*آموزش و پرورش سیستم آماری یکپارچه ای دارد، اگر دانش آموزی در مدرسه ای ثبت نام کند، دیگر حق ثبت نام در مدرسه ای دیگر حتی به فاصله 3 دقیقه هم ندارد، چرا که در سیستم ثبت شده است در حالی که در گذشته هر دانش آموز می توانست چند مدرسه رزرو کند!

*10 میلیون دانش آموز کد پستی ندارند

* از 13 میلیون دانش آموز در کشور، 10 میلیون کد پستی ندارند که آموزش و پرورش به مرکز آمار قول داده تا مهر ماه سال 97 این آمار را دقیق کند.

وی در ادامه از سازمان مدیریت تهران خواست تا چالش های آماری پایتخت را حل کند.

*همکاری سازمان مدیریت تهران با مرکز آمار 

 زاهدیان در خواست کرد برای راه اندازی نظام نوین آماری در کشور و پیش رو بودن تهران در این گام، سامانه های اطلاعاتی استان تهران، فهرست دقیق آبادی ها، کارگاه های صنعتی، نقشه های بهنگامی از استان تهران آماده شود.

رئیس سازمان مدیریت تهران با اعلام آمادگی برای همکاری با مرکز آمار ایران و حل چالش های آماری گفت: ما آمادگی داریم تا موضوع آمار را برای تصویب به صحن شورای برنامه ریزی و توسعه استان برده و دستگاه های اجرایی را برای ارائه آمار الزام کنیم.  

انتهای پیام. /

https://thmporg.ir/vdcj.hevfuqevasfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما