کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشکیل کارگروه مشترک شهرداری و شورای برنامه ریزی استان تهران

7 بهمن 1396 ساعت 14:34


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران،صبح امروز شنبه، هفدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به ریاست محمد حسین مقیمی استاندار و دبیری نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در محل استانداری تهران برگزار شد.

در این جلسه قاسم میرزایی نکو نماینده مردم دماوند و فیرزکوه در مجلس شورای اسلامی، حشمت الله میرزایی معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران، ستوده قایم مقام پژوهش دانشگاه تهران، زبردست، کرمانشاهی و بصیرت از استادیاران و اساتید دانشگاه تهران حضور داشتند.

در این جلسه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران، رویکردهای سند آمایش استان تهران توسط دانشگاه تهران و گزارشی از سوی اقتصاد و دارایی پیرامون اسناد خزانه اسلامی دستور کار قرار گرفت.

**ترکی: ضرورت هماهنگی برنامه های توسعه ای شهرداری با سند توسعه ای استان تهران

نعمت الله تركی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: حاشیه نشینی، توجه به حمل و نقل عمومی،ریلی و مترو  تهران،ترافیك و آلودگی هوا، مسائل اجتماعی و فرهنگی از موضوعات مهمی است كه در استان نیاز به برنامه ریزی دارد.
 
وی به نقش و تاثیر استان تهران در سطوح استانی، منطقه ای و فراملی اشاره کرد و افزود: لازم است بین سند توسعه استان و برنامه های توسعه ای شهرداری برای حل مشكلات تهران تطبیق و هماهنگی ایجاد شود.

**آغاز تدوین برنامه سوم طرح جامع شهر تهران/ شهرداری 87 هزار میلیارد تومان پول می خواهد

میرزایی در این جلسه از پایان یافتن برنامه دوم برنامه 5 ساله شهرداری تا سال 97 و شروع تهیه نظام تدوین برنامه سوم از سوی شهرداری تهران خبر داد و گفت: اگرچه طرح های جامع و تفصیلی از دهه پیش مصوب شده بود اما طرح های گذشته کالبدی است که شهر تهران علاوه بر این ها نیازمند برنامه توسعه ای هم هست.

وی ادامه داد: شهرداری تهران ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و حدود 35 هزار میلیارد تومان هم برای تکمیل پروژه های ناتمام نیاز دارد، در واقع شهرداری تهران حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری تهران در گذشته مربوط به ساخت و ساز بوده و بخش بزرگ آن متکی بر فروش تراکم. طبیعی است طرح های مصوب نادیده گرفته شود چون تامین مالی آن امکانپذیر نبوده است. تخلف های چشمگیری در طرح تفصیلی مشاهده شد. حدود ۱۱۰ هکتار از باغات تهران از بین رفته و تبدیل به ساختمان شده و  بیشترین تغییرات در منطقه ۲۲  است. یعنی فرصت بزرگ پایتخت برای بهبود محیط زیست از دست رفت.

**تنش شهرداری سابق با دولت، فرصت های سرمایه گذاری را سوزاند/سقوط آزاد اقتصاد شهری پایتخت

میرزایی افزود: تنش های دولت و شهرداری در سال های گذشته فرصت جذب سرمایه گذاری و توسعه مناسب را از دست داده است. می بینید که نتیجه توسعه بزرگراه ها آلودگی فزاینده در شهر تهران است.

وی در ادامه به 6 اولویت شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی محیط زیست(هوا، آب، خاک، صوت)، حمل و نقل و ترافیک، نا ایمنی در مقابل حوادث طبیعی چون زلزله و حوادث دیگر همچون پلاسکو، اصلاح نظام مالی شهری و حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان از جمله مسائل و اولویت ها شهرداری تهران است.

معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: واقعیت نگران کننده این است که حدود ۴۰ مرتبه رتبه ما در اقتصاد شهری در کل دنیا تنزل یافته که اسم آن سقوط آزاد است.

وی درباره مشکلات جمعیتی افزود: ما در حال بررسی سرریزهای جمعیتی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و غیره هستیم. بیش از ۱ و نیم میلیون نفر روزانه از اطراف تهران وارد پایتخت می شوند که کاهش و ساماندهی آن ها نیازمند حمل و نقل مناسب است.

میرزایی با بیان اینکه سند آمایش استان تهران کمک خوبی برای شهرداری تهران است، گفت: دو ماه گذشته محاسبه جدول داده ستانده شهر تهران و شهرستان ها، همچنین بررسی اقتصادهای همجوار شروع شده و اسفندماه تحوبل داده می شود. بررسی روند جمعیتی و جمعیت پذیری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران هم از دیگر مسائل در دست بررسی است. 

معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در سه سطح دستوری با سازمان های وابسته به خود، تعاملی با دستگاه های اجرایی و سازمان های مرتبط و متقاعد سازی از طریق گفتگو با شهروندان عمل می کند.

وی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا در جلسات کمیسیون های تخصصی شهرداری شرکت داشته باشند.

**استاندار تهران: ضرورت افزایش تعامل دستگاه های اجرایی پایتخت با شهرداری تهران

محمدحسین مقیمی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران گفت: در تهران ٨ میلیون نفر جمعیت در شب و ١١ میلیون نفر در روز ساكن هستند و اداره این شهر با این جمعیت نیازمند برنامه و بهره مندی از همه دستاوردهای علمی و تجارب داخلی و خارجی است تا بتوان این شهر را در تراز پایتخت اداره كرد.

استاندار تهران با بیان اینكه برداشتی كه از شهر تهران در ذهن باقی می ماند الگویی از كل كشور است افزود: اداره تهران با هدف توسعه یافتگی پایدار نیازمند كمك دستگاه ها به شهرداری است تا الگویی برای سایر شهرها شود.

مقیمی ادامه داد: شهرداری تهران سال های قبل در برنامه اول و دوم، توسعه شهری را مصوب كرد  كه در شورای برنامه ریزی استان مطرح نشد،تا امروز كه شهرداری مصمم شده است برنامه توسعه ای را در شورای برنامه ریزی طرح كند و با این اقدام برنامه توسعه علمی تر به نتیجه می رسد.

استاندار تهران با بیان اینكه دستگاه ها به دنبال اعمال دیدگاه های خود نباشند و رفع موانع را هدف قرار دهند تصریح كرد: همكاری با شهرداری تهران در دستور كار باشد و در این بخش اسناد بالادستی برای ما ملاك عمل است.

وی بر اهمیت توجه شهرداری به استفاده بهینه از برنامه ریزی های منسجم تأكید كرد و افزود: در برنامه ریزی ها توجه به آسیب های اجتماعی مورد نظر مقام معظم رهبری همچون طلاق، اعتیاد،حاشیه نشینی،فقر و مسائل اخلاقی باید در اولویت باشد.

گفتنی است؛ در این جلسه مصوب شد تا کارگروهی مشترک میان شهرداری تهران و شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران برای تعامل و تطبیق برنامه های توسعه ای پایتخت و شهرستان های اطراف تشکیل شود.


کد مطلب: 985

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/985/تشکیل-کارگروه-مشترک-شهرداری-شورای-برنامه-ریزی-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir