کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات برای ارتباط شفاف مدیران پایتخت با مردم

25 دی 1396 ساعت 13:57


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نخستین نشست شورای هماهنگی روسا و نمایندگان حوزه‌های اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مركز، استان‌ها و واحدهای تابعه به همت مركز اطلاع‌رسانی، ‌روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور روز یكشنبه ۲۴ دی ماه در محل این سازمان برگزار شد.

در این نشست که به منظور انسجام بخشی و هماهنگی سیاست های روابط‌عمومی سازمان برنامه و بودجه مركز و استان‌ها تشکیل شد، نمایندگان روابط‌عمومی ۳۱ استان كشور حضور داشتند.

علی کرمی پور مشاور و رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این نشست به ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات برای ارتباط شفاف مدیران با مردم اشاره کرد و گفت: امروزه استفاده مردم از تلفن های هوشمند و نرم افزارهای پیام رسان سرعت گرفته که مدیران باید از این ظرفیت برای ارتباط شفاف و اطلاع رسانی بهره بگیرند.

وی پیشنهاد کرد تا سیاست ها و خط و مشی روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان ها ابلاغ شود تا چارچوبی مشخص برای اجرای سیاست ها وجود داشته باشد و همه مدیران روابط عمومی در یک مسیر حرکت کنند.

**عملکرد روابط عمومی ها باید مستندسازی شود

در ابتدای این نشست، مهدی قمصریان،‌ رئیس مركز اطلاع‌رسانی، ‌روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: یكی از اهداف برگزاری این نشست، ‌هم‌اندیشی و همفكری به‌منظور انعكاس مطلوب مجموعه اقداماتی است كه دولت در تمام برهه‌ها انجام داده است.
رئیس مركز اطلاع‌رسانی، ‌روابط‌عمومی و اموربین‌الملل با بیان اینكه قوی‌ترین مستندسازی در سازمان برنامه و بودجه انجام می‌‌گیرد،‌ گفت: سازمان برنامه دارای غنی‌ترین مجموعه اطلاعات اقتصادی است كه به اعتقاد من متاسفانه تاكنون به صورت كاربردی و مناسب به مستندسازی اطلاعات برمبنای شاخص‌های علمی انجام نگرفته است.

وی از مدیران و مسوولان مراكز روابط‌عمومی استان‌ها خواست تا مجموعه اقدامات سازمان خود و واحدهای تابعه در استان مربوط را حداقل طی یك سال گذشته در قالب گزارشی مدیریتی كه حاوی چشم‌انداز، استراتژی  و نقاط قوت و ضعف سازمان باشد،‌ به مركز ارائه دهند تا مركز اطلاع‌رسانی، ‌روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان برنامه و بودجه بتواند مجموعه اقدامات استان‌ها را جمع‌آوری ورتبه‌بندی روابط‌عمومی‌سازمان‌ها را اجرایی كند.

قمصریان ابراز امیدواری كرد تا با انجام رتبه‌بندی روابط‌عمومی‌استان‌ها،‌ در اردیبهشت ماه سال آینده با برگزاری یك گردهمایی در سازمان برنامه و بودجه شاهد معرفی رتبه‌های برتر روابط‌عمومی در بین استان‌ها‌ باشیم.

وی همچنین از نمایندگان استانی حاضر در جلسه درخواست كرد تا در كنار مستندسازی،‌ تقویم برنامه‌های اجرایی خود را در سال ۱۳۹۷ به این مركز ارائه دهند.

  رئیس مركز اطلاع‌رسانی، ‌روابط‌عمومی و اموربین‌الملل یكی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه را پاسخگویی عنوان كرد و گفت در هر حوزه‌ای ما موظف به پاسخگویی هستیم؛ این مساله به قدری حائز اهمیت است كه  رییس‌جمهور، شورای اطلاع‌رسانی دولت را مكلف به پاسخگویی صحیح به جامعه كرده است.

قمصریان در پایان از نمایندگان روابط عمومی استان‌ها خواست تا ظرف حداكثر ۷۲ ساعت مجموعه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود را درخصوص برگزاری این جلسه در قالب یك گزارش جمع‌بندی كرده و برای این مركز ارسال كنند.

**اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت در استان‌ها

در ادامه این نشست افشین برمكی، مشاور معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان گزارشی درخصوص مهم‌ترین ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ ارایه كرد و گفت: از همكارانی استانی خود تقاضا داریم، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت را به‌درستی در استان خود تبیین كنند و در جهت شفاف‌سازی لایحه بودجه ۱۳۹۷ كشور، مركز را یاری دهند.

وی برنامه‌ریزی مبتنی بر عملكرد، افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای، تفكیك مصارف از محل درآمدهای اختصاصی به هزینه‌ای و سرمایه‌ای و حركت به سوی تمركززدایی را از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۳۹۷ برشمرد.

برمكی با اشاره به اینكه برنامه اشتغال دولت یكی از اصلی‌ترین اولویت‌های لایحه بودجه ۱۳۹۷ است گفت: نقش استان‌ها در قالب اشتغال فراگیر، اشتغال عشایر و روستایی و اشتغال حمایتی بسیار پررنگ دیده شده است.

وی كاهش فقر مطلق و ساماندهی هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۱۳۹۷ را یكی از اركان مهم بودجه برشمرد و گفت: هدف دولت، حذف افراد نیازمند نیست بلكه كاهش فقر مطلق از طریق تحت پوشش قرار دادن تمام افراد با درآمد كمتر از میزان مستمری نهادهای حمایتی است.

**انتشار پیوست‌های لایحه بودجه در سایت سازمان برای اولین بار

امیر باقری سخنگوی ستاد بودجه و رئیس امور اقتصاد كلان سازمان برنامه و بودجه یكی دیگر از سخنرانان این نشست بود كه در سخنان خود به تعامل دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۳۹۷ اشاره كرد و گفت: دولت دوازدهم چند برنامه بسیار مهم از جمله افزایش رشد اقتصادی، كاهش فقر مطلق، ساماندهی هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت انرژی و ...را سرلوحه كار خود قرار داده كه در بودجه ۹۷ تجلی پیدا كرده است.

وی اهم این برنامه‌ها را باقری در ادامه به ارایه آمار و ارقام از وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و گزارشی از مهم‌ترین شاخص‌های آماری طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶ ارایه داد.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان، تصریح كرد: در راستای شفاف سازی بودجه، امسال برای نخستین مرتبه تمام پیوست‌های بودجه در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر شد تا مشخص شود هر دستگاهی چه میزان بودجه در اختیار دارد.

**توجه ویژه به جایگاه و نقش روابط‌عمومی‌ها

در ادامه این نشست زهرا اربابی معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان، ضمن قدردانی از اقدام مركز  اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل از برگزاری این نشست گفت: این اقدام نشان از یك برنامه‌ریزی مدون و هدفمند در مجموعه روابط‌عمومی سازمان پیگیری می‌شود كه خلاء آن بسیار احساس می‌شد.

وی روابط عمومی را علم و هنری ذكر كرد كه  به كمك آن می‌توان بین عوامل درون سازمان و بیرون از آن برای تأمین نیازهای یكدیگر پیوند و ارتباط برقرار كرد.

اربابی افزود یكی از وظایف ما در معاونت توسعه منابع انسانی و پشتیبانی، حركت در راستای توانمند‌‌سازی سرمایه‌های سازمان است كه برپایی اینگونه نشست‌ها به این مهم كمك شایانی می‌كند.

وی در ادامه این مراسم به اهم وظایف روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها اشاره كرد و گفت روابط‌عمومی به منزله چشم و چراغ یك سازمان است كه می‌توان در همه‌ وقایع را به موقع مشاهده و به سازمان منتقل كند.

 اربابی در ادامه گفت : اگر سیاست هر سازمانی به داشتن یك ارتباط دوسویه معطوف باشد، باید نقش روابط‌عمومی‌ها را بسیار پررنگ دید در این بین مسوولان روابط‌عمومی نقش بازاریابان سازمان را ایفا می‌كنند.

وی افزود عملكرد یك سازمان توسط روابط‌عمومی آن به بیرون نشان داده می‌شود، در نقطه مقابل نیز باید انتظارات جامعه را رصد كرده و به سازمان منتقل كنند؛ در این صورت است كه می‌توان به سازمان كمك كرد تا در مسیر درست حركت كند.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان، تأكید كرد: با توجه به مأموریتی كه برای سازمان برنامه و بودجه تعریف شده است، ‌روابط‌عمومی باید نسبت به دستگاه‌های دیگر هم در داشتن اطلاعات و هم در اطلاع‌رسانی چندگام جلوتر حركت كند كه اگر این اتفاق میسر نشود، به این معنی است كه جایگاه سازمان را تنزل داده‌ایم.

**برگزاری پنل تخصصی

نشست روابط‌عمومی‌های مركز و استان‌ها در بعد‌از ظهر با برپایی پنل تخصصی با حضور چند‌تن از مدیران و روسای سازمان برنامه و بودجه ادامه یافت.

در این پنل كه به ریاست مهدی قمصریان رئیس مركز اطلاع‌رسانی،‌روابط‌عمومی و اموربین‌الملل و با حضور مریم زینلی،‌ رئیس‌مركز توسعه سیستم‌ها و فناوری اطلاعات ،‌ محمدعلی افتخاری،‌ رئیس امور منابع انسانی و پشتیبانی وعلیرضا نعمتی، رئیس اموراستان‌ها و مناطق برگزار شد، نمایندگان روابط‌عمومی استان‌ها به بیان نظران و دغدغه‌‌های خود در حوزه‌روابط عمومی سازمان متبوع خود پرداختند.

بنا به این گزارش،‌ این نشست در سه محور فن‌آوری اطلاعات وIT، منابع انسانی و امور مربوط به استان‌ها برگزار شد كه هر یك از روسای حاضر در جلسه به سوالات تخصصی مربوط به خود پاسخ دادند.


کد مطلب: 973

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/973/ضرورت-استفاده-فناوری-اطلاعات-ارتباط-شفاف-مدیران-پایتخت-مردم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir