کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سی و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

ترکی: 152 مصوبه اجرایی شد

23 دی 1396 ساعت 18:43


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح امروز شنبه، "سی و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران" به ریاست "محمد شریعتمداری" وزیر صنعت، معدن، تجارت و جانشین ستاد فرمادهی اقتصاد مقاومتی کشور برگزار شد.

*استاندار تهران: پایتخت شورای بانکی ندارد

محمد حسین مقیمی استاندار تهران در این جلسه با اشاره به موقعیت خاص پایتخت و جمعیت 13 میلیونی استان اظهار کرد: حدود 40 درصد درآمد تولید ناخالص ملی، عمده تجارت خارجی کشور، بیشتر صنایع و حوزه های مهم کشاورزی و گردشگری در استان تهران است و از این جهت نقش تعیین کننده ای دارد.

وی افزود: در سال گذشته 206 طرح اقتصاد مقاومتی تصویب شد که تمام آن ها فعال بوده و تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. در سال جاری 160 طرح مصوب شد که طی 9 ماه گذشته پیشرفت مناسبی داشته اند اما عمده ترین مشکل ما در تهران تنظیم روابط به دلیل پایتخت بودن تهران است.

استاندار تهران گفت: یکی دیگر از مشکلات ارتباط با بانک ها است. بر خلاف همه استان ها که شورای بانکی دارند علی رغم پیگیری های انجام شده هنوز این مشکل برای استان تهران حل نشده است. فعالیت های جاری اقتصاد استان با این بانک ها رقم می خورد.

مقیمی افزود: برخی از شهرستان های استان از جمله پردیس و بهارستان با 400 تا 900 هزار نفر جمعیت، فاقد شهرک صنعتی هستند، ایجاد این شهرک ها منجر به افزایش اشتغال و رونق تولید در این مناطق می شود. 52 پرونده مرتبط با صنایع در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران مطرح است که 22 پرونده از این تعداد دارای معوقات بانکی و 7 واحد نیز در شرایط بحرانی بسر می برد.

در ادامه این جلسه نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ارائه گزارش عملکرد ستاد طی سال های 95 و 96 پرداخت.

وی اظهار کرد: گام اول در اقتصاد مقاومتی استان طبق تصویبنامه، تشکیل ستاد فرماندهی و تدوین و ابلاغ شرح وظایف دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و برخی نهادهای غیر دولتی عضو بود. از سال 93 تا 95 حدود 35 جلسه تشکیل شده که تعداد جلسات به ریاست استاندار 31 و به ریاست وزیر 4 مرتبه بوده است. تاکنون 152 مصوبه در دستور کار ستاد فرماندهی قرار گرفته است.

ترکی افزود: 12 برنامه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان ها و 11 برنامه در استان تهران اعلام شد. تعداد کل پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال 95، 205 و در سال 96، 190 مورد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: مهمترین موضوعی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اتفاق افتاده تامین منابع مالی پروژه ها است که در استان تهران از محل های مختلف سایر منابع عمومی، استانی، ملی و سرمایه های خارجی حدود 5 هزار و 800 میلیارد تومان تامین شده است.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران درباره گام سوم ستاد فرماندهی گفت: 11 کارگروه برای 11برنامه ویژه اقتصاد مقاومتی با عضویت دستگاه های اجرایی تشکیل شد. برای مثال در کارگروه ارتقای بهره وری سهم هر دستگاهی مشخص شده است. تعداد طرح ها د سال 95، 10 و در سال 96 هم 10 طرح است که تعداد پروژه های مربوط به آن ها به ترتیب در سال 95، 27 و در سال 96، 26 پروژه بوده است.

* صرفه جویی 51 میلیون متر مکعب آب، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه سامانه های نوین آبیاری برای 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، ساماندهی 17 هزار واحد صنعتی، شناسایی 3 هزار و 500 واحد صنفی و صنعتی در استان و فعالیت 30 واحد تولیدی صنعتی در محدوده شهر تهران، کسب رتبه اول در تولید و عرضه بنزین یورو 4، رشد سه برابری کشفیات قاچاق، واگذاری 241 پروژه به بخش خصوصی بخشی از نتایج اجرای پروژه های ویژه اقتصاد مقاومتی در استان تهران است.

ترکی افزود: در گام پنجم نشست های تخصصی با 16 شهرستان استان برگزار شد. در گام ششم استان تهران را به قطب های اقتصادی براساس ویژگی ها و قابلیت ها تقسیم کردیم. بر این اساس شرق و جنوب شرق استان ویژه گردشگری، جنوب استان کشاورزی و در غرب، فعالیت های صنعتی و خدمات صنفی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برای شفاف سازی عملکرد مالی دولت، طرح "خزانه الکترونیکی" در تهران در حال اجرا است و تا پایان سال 96 هم مراحل استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد 25 دستگاه اجرایی برای سال آینده به پایان می رسد.

وی درباره مهمترین اقدامات تولیدی استان تهران گفت: با تغییر الگوی کشت، توانسته ایم برای اولین بار، زعفران در رباط کریم و پسته در ورامین تولید کنیم. کشت گل محمدی در فیروزکوه، کشت بافت در تهران، کشت گیاهان دارویی، تولید اسپان قارچ و مواد ژنی، راه اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه در اسلامشهر، از جمله بارزترین تولیدات استان تهران در طی سال های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: تدوین سند راهبردی اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و افق 1404 در هفت جلد، طراحی و راه اندازی سامانه رصد تحقق اقتصاد مقاومتی، دهکده اقتصاد مقاومتی (شمیرانات)، ایجاد کتابخانه تخصصی اقتصاد مقاومتی و اجرای طرح خدمات ویژه شهروندی (خوش) که تا 15 روز آینده افتتاح می شود از جمله مهمترین فعالیت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

ترکی درباره پیشنهادات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: استان تهران تنها استانی است که شورای هماهنگی بانکی و مالی ندارد، ضرورت معرفی یک نماینده از بانک مرکزی به ستاد فرماندهی احساس می شود. مصوبه محدودیت استقرار فعالیت های صنعتی در شعاع 120 کیلومتری مربوط به جمعیت 3 میلیونی تهران بود نه جمعیت 13 میلیونی که نیازمند ساماندهی است.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، رئیس سازمان جهاد کشاوزی، فرماندار ورامین، فرماندار شمیرانات به ارائه مشکلات در حوزه تخصصی خود پرداختند.

 


کد مطلب: 960

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/960/ترکی-152-مصوبه-اجرایی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir