کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات دیدار هیات اقتصادی قرقیزستان با رئیس سازمان مدیریت تهران

4 اسفند 1394 ساعت 19:37


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، هیاتی اقتصادی  و سرمایه گذاری از کشور قرقیزستان با نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و اعضای ستاد توسعه و سرمایه گذاری اقتصادی سازمان دیدار و در زمینه های مختلف تبادل نظر کردند.

ترکی در این دیدار با خوشامدگویی به هیات قرقیزستانی اظهار داشت: ما با کشور قرقیزستان مشترکات فرهنگی و تاریخی داریم و می توانیم در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و ... همکاری مناسبی داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه بیش از 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، گفت: در گذشته برای تولید داروهای تخصصی به کشورهای دیگر وابسته بودیم و الان طرفیت بسیار خوبی برای تولید دارو در کشور ایجاد شده است، در ایران بیش از 700 بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فعال است و چند استان کشور در زمینه پزشکی در سطح خدمات بین المللی فعال هستند.

وی افزود: ما حوزه سلامت و بهداشت را به عنوان بخش سرمایه گذاری نگاه نمی کنیم بلکه این بخش را خدمتگذاری به مردم می دانیم.

ترکی اعلام کرد: استان تهران آمادگی سرمایه گذاری در بخش سلامت از جمله ایجاد بیمارستان و تجهیز آن، توریست درمانی، احداث پاراکلینیک در قرقیزستان دارد اما  ما در این زمینه نیازمند تضمین دولت قرقیزستان برای بازگشت سرمایه هستیم.

ترکی همچنین اعلام آمادگی کرد برای کمک به زیرساخت های کشور قرقیزستان در زمینه سد سازی، تولید مواد غذایی و صادر کردن آن، استفاده از ظرفیت مجموعه مهندسی کشور برای توسعه این کشور اقدامات و تفاهم نامه های مناسبی منعقد شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار داشت: 31 استان کشور ظرفیت های خاص خود را در زمینه سرمایه گذاری دارند؛ اخیرا ستاد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی با 8 کارگروه تخصصی با مسئولیت ما در سطح کشور تشکیل شده که به زودی تفاهم نامه های همکاری در زمینه های مورد علاقه میان هیات قرقیزستان با این ستاد انجام خواهد شد.

آقای آلماز سازباکوف معاون نخست وزیر قرقیزستان هم ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: ایران کشور بسیار خوب و مردمی خونگرمی دارد.  به نمایندگی از سوی نخست وزیر قرقیستان به ایران سفر کرده ام و بزودی منتظر سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به قرقیزستان به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشورهستیم.

وی افزود: بعد از  انحلال اتحادیه شوروی در سال 1991، بیمارستان و  تیم قوی پزشکی در کشور ایجاد نشد و اکنون در بخش سیستم درمانی و بویژه در بخش ریکاوری بیماران بسیار ضعیف هستیم و می توان گفت بیمارستان های آلوده ای داریم.

ترکی اظهارداشت: ایران کشور قوی در زمینه بهداشت و سلامت است و ما می خواهیم تا ایران در ساخت بیمارستان های تخصصی و حضور پزشکان متخصص ایرانی به ما کمک کند. ما زمین و امکانات مناسبی برای توسعه این بخش در اختیار شما قرار می دهیم.

 معاون نخست وزیر قرقیزستان قول حل موضوع برداشتن ویزای شهروندان ایرانی  را ارائه کرد و گفت: در اولین فرصت لایحه ای برای تایید به مجلس می فرستیم.

وی همچنین از راه اندازی خط تولید شرکت سایپا در قرقیزستان خبر داد و گفت: امروز از خط تولید سایپا بازدید خواهیم داشت و علاقه مند هستیم تا خط تولید این شرکت برای حمل و نقل عمومی و شخصی در کشور ما راه اندازی شود.

سازباکوف گفت: خطوط اینترنتی قوی با سرعت بالا در قرقیزستان وجود دارد که مایل هستیم در این زمینه به ایران کمک کنیم.

هیات قرقیزستانی همچنین از سرمایه گذاری ایران در بخش امور زیربنایی همچون سد سازی استقبال کرد و خواستار ایجاد خط پرواز مستقیم ایران- قرقیزستان شد.

گفتنی است؛ هیات اقتصادی و سرمایه گذاری قرقیزستان به نمایندگی از نخست وزیر این کشور با علی ربیعی و اعضایی از نهاد ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار اولویت های سرمایه گذاری این کشور از جمله پرواز مستقیم ایران-قرقیزستان، برداشتن ویزای شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور، ساخت و تجهیز بیمارستان، توسعه بازار های اقتصادی، صادرات مواد غذایی اعلام شد و طبق قول وزیر کار قرار است تا اولویت های این کشور تا بهار سال آینده از طریق ستاد توسعه و سرمایه گذاری اقتصادی ساماندهی شود.

انتهای گزارش/


کد مطلب: 89

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/89/جزئیات-دیدار-هیات-اقتصادی-قرقیزستان-رئیس-سازمان-مدیریت-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir