کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز اجرای دو برنامه ملی «اشتغال»؛ 30هزار میلیارد تامین مالی شد

27 شهريور 1396 ساعت 7:48


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه وبودجه استان تهران، اجرای ۲ برنامه ملی ایجاد اشتغال با عنوان «برنامه اشتغال روستایی و عشایری» و «برنامه فراگیر اشتغال سال ۹۶» صبح امروز با حضور وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی، رییس‌كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون توسعه مناطق محروم و روستایی رئیس‌جمهور و مدیرعامل صندوق توسعه ملی در سازمان برنامه و بودجه كلید خورد.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه كشور در این مراسم گفت: آنچه كه برای اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایری در نظر گرفته شده، مصوب شورای عالی اشتغال بوده است؛ اما آنچه كه درخصوص آیین‌نامه اجرایی طرح اشتغال روستایی است، نشان این دارد كه از پشتوانه برخوردار است. این طرح از دو مسیر تعقیب خواهد شد، به این معنا كه برای تامین مالی اشتغال فراگیر، نظام بانكی كشور در حد ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص خواهد داد؛ ضمن اینكه بخش یارانه نیز، از سوی سازمان برنامه و بودجه در شب گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح كارورزی تزریق كرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: غیر از ۲۰ هزار میلیارد تومانی كه نظام بانكی كشور، همراهی می‌كند، برای اشتغال روستایی و عشایری نیز مقرر شد كه معادل ۱.۵ میلیارد دلار ارزی كه در حد ۵ هزار میلیارد تومان تلقی می‌شود و به همین میزان نیز نظام بانكی آورده خواهد داشت. ضمن اینكه ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز بابت پرداخت یارانه سود از محل منابع بودجه اختصاص داده می‌شود.

معاون رییس‌جمهور درباره ضمانت اجرایی این طرح گفت: پاسخ این پرسش با استناد به گذشته مهیا است، سال قبل هم در این ایام، طرح موقت رونق اقتصادی را از طریق افزایش تولید و اشتغال آغاز كردیم كه در آن، برنامه ما برای رونق اقتصادی از دو مسیر طی می شود، اول برای ۷۵۰۰ واحد تولیدی با ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی تسهیلات داده شده و دوم اینكه ۳۷۵۰۰ میلیارد تومان به طرح های عمرانی دولتی از خزانه پرداخت شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: نه تنها در رشد اقتصادی هفت درصدی بدون نفت در فصل بهار امسال، در اشتغال نیز رشد داشتیم كه ۹۲۰ هزار نفر به جمعیت فعال در سه ماهه كشور نسبت به سه ماهه اول سال ۹۵ در سال جاری، اضافه شده؛ درحالیكه ۷۰۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

وی افزود: وظیفه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برنامه‌ریزی در حوزه كار است، چراكه آموزش فنی و حرفه ای و مهارت‌آموزی داشته‌اند. البته نظام بانكی گرایش خود را نشان داد كه در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری گام برمی‌دارد، البته باید منابع لازم را هم داشته باشد.

معاون رییس‌جمهور گفت: حجم سپرده مردم نزد بانك باید بیشتر شود، اما بانكها سپرده‌ها را در اختیار طرح‌های دولتی قرار داده بودند، اما بازگشت پیدا نكرد، به همین جهت در سال گذشته ۱۳۲۵۰ میلیارد تومان از تعهداتی كه دولت به نظام بانكی در گذشته داشت، پرداخت شد.

وی افزود: تلاش كردیم كه در جهت افزایش سرمایه بانكها ۲۹ هزار میلیارد تومان تزریق كنیم.

 


کد مطلب: 869

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/869/آغاز-اجرای-دو-برنامه-ملی-اشتغال-30هزار-میلیارد-تامین-مالی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir