کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درآمد 19 هزار میلیاردی مالیات استان تهران در 5 ماهه نخست سال

22 شهريور 1396 ساعت 8:16


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، محمدرضا نوری رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران در سومین جلسه شورای اداری استان تهران با بیان اینکه امور مالیاتی تهران شرایط متفاوتی نسبت به استان‌های دیگر دارد، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی با هدف تمرکز بودجه ای تاسیس شد اما در تهران به دلیل ظرفیت و بافت جمعیتی خاص ساختار متفاوتی پیدا کرد، در سال ۹۴ دو اداره امور مالیاتی ادغام و به اداره امور مالیاتی شهر و استان تهران تبدیل شد.

*استان تهران بیش از 55 درصد درآمد مالیاتی کشور را تامین می کند

وی افزود: بیش از ۵۵درصد درآمد مالیاتی کشور را استان تهران تامین می‌کند. همچنین ۷ هزار و ۴۵۵ نفر آمار شاغلین است.(۲۰۳۴ نفر زن، 5421 نفر مرد) البته ۷ هزار نفر نیز برای استخدام جذب شدند که قرار است این آمار به ۱۲ هزار نفر برسد.

نوری با اشاره به مشکلات فضاهای اداری و ساختمان‌ها گفت: متاسفانه امکانات و فضای عمرانی اداره مالیاتی در بعضی نقاط شهری مشکل دارد به طور مثال اداره شمال تهران وضعیت اسف‌باری دارد.

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران با بیان اینکه اخذ مالیات غیرمستقیم سابقه زیادی دارد، گفت: با وجود این سابقه زیاد اما متاسفانه همچنان برای مردم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نشده است این موضوع نیاز به آموزش دارد که بخشی از آن به عهده دستگاه‌های دیگر است. اما بیشترین چالش‌ها در اداره مالیاتی در حوزه ارزش افزوده است.

نوری افزود: در سال ۹۵ اخذ ۴۵هزار میلیارد تومان مالیات پیش‌بینی شده بود که بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان آن محقق شد یعنی بیشتر از ۹۰درصد اهداف را محقق کردیم. همچنین در ۶ماه گذشته تحقق ۸۸درصدی در اخذ مالیات‌ها وجود داشته است.

او ادامه داد: درآمد استانی در سال ۹۵، ۳۶هزار میلیارد تومان بود که ۲۶درصد رشد نسبت به سال ۹۴ وجود داشت. در ۵ماه اول امسال نیز ۱۷هزار میلیارد پیش‌بینی شده بود که ۱۹هزارمیلیارد تومان محقق شد و تا پایان سال ۹۰درصد مالیات‌ها محقق می شود.

*تونل‌های تهران از منبع مالیات‌ها ساخته می‌شود

رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران با اشاره به اینکه سهم مالیاتی تهران در کشور ۵۶هزار میلیارد تومان است، گفت: ۲۰ منبع مالیاتی مستقیم و ارزش افزوده وجود دارد که می‌توان در حوزه ارزش افزوده بسیار فعالیت کرد. تهران می‌تواند بیش از یک میلیون پرونده ارزش افزوده داشته باشد که استفاده از این ظرفیت نیاز به الزامات دارد.

نوری گفت: اداره حقوقی و مالیاتی استان تهران در سال گذشته هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز مالیات داده است و ۸۰۰میلیارد تومان نیز در شهر تهران استرداد کرده است. در کل کشور ظرفیت قانونی برای توسعه ارزش افزوده وجود دارد اما در این زمینه چالش‌های جدی داریم.

او درباره عوارض نیز گفت: ۹هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض در سال ۹۴ برای کل کشور اخذ شده که ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد آن برای استان تهران بوده است. همچنین در سال ۹۵ از ۱۰هزار ۵۰۰ میلیارد سهم کشوری ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض استان تهران بوده که ۴هزار میلیارد تومان آن به شهرداری داده شده است.

نوری مسئله اجرای طرح تحول مالیاتی، ارزش افزوده، کمبود نیروی انسانی و فضای اداری در اداره مالیاتی را از مهم‌ترین مشکلات این اداره خواند و گفت: بسیاری از امکانات شهر تهران از محل مالیات و عوارض تامین می‌شود به طور مثال تونل‌های تهران از این منابع ساخته شده که از شهردار قبلی نیز خواسته بودیم این مسائل را اطلاع رسانی کند تا مردم اثر پرداخت مالیات را مشاهده کنند.


کد مطلب: 861

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/861/درآمد-19-هزار-میلیاردی-مالیات-استان-تهران-5-ماهه-نخست-سال

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir