کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بزرگترین طرح آبرسانی تهران بودجه ندارد

11 تير 1396 ساعت 19:25


پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران/سید هادی کسایی زاده: قرار بود با پرورش مدیرعامل شرکت آبفای تهران گفتگویی کوتاه داشته باشیم اما به دلیل گرفتاری های کاری ما را به اتاق علیرضا نوذری‌پور قائم مقام شرکت هدایت کردند.

*یکی از مهمترین و گران ترین طرح های شرکت آبفای تهران در سالهای اخیر طرح قمر بنی هاشم است، در مورد این طرح توضیح دهید و اینکه چرا به این اسم نامگذاری شده است؟

اسم اصلی این طرح، طرح جامع آب تهران است، این طرح مطالعات قدیمی دارد و بر اساس آن قرار است یک خط لوله به متراژ ۱۳۲ هکتار دور تا دور شهر تهران را بپوشاند تا در خشکسالی های احتمالی آبرسانی کند و همچنین آب را از نقاط پر آب به نقاط دیگر انتقال دهد و تصفیه خانه ها را به هم منتقل کند، اجرای این طرح در زمان آقای پرورش انجام شده و نام طرح را هم ایشان به دلیل اعتقاداتشان به این اسم نامگذاری کردند.

*این پروژه در چه مرحله ای است و اعتبارات آن چقدر است؟

هزینه ای که برای این پروژه در سال ۹۰ برآورد شد ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ ها افزایش یافته و بخش‌هایی از آن بر اساس اهمیت آغاز شده است و ۲۰ تا ۲۵ درصد این پروژه اجرایی شده و مابقی هم به دلیل کمبود بودجه هنوز انجام نشده چرا که پروژه گران قیمتی است.

*در زمان حادثه پلاسکو شرکت آب و فاضلاب در محل حادثه حاضر بود، نقش شما چه بود؟

شرکت آب و فاضلاب استان تهران عضو ستاد مدیریت بحران استان تهران است و در این شرایط موظف است حضور یابد. در زمان حادثه پلاسکو هم چون به حفاری تونل نیاز بود ما یک گروه ۵۰ نفره تشکیل دادیم تا از بیرون به داخل ساختمان ورود پیدا کنیم و نیروهای ما از پاساژ کویتی ها به موتورخانه وارد شدند.

*چرا طرح تفکیک آب شرب و غیر شرب در تهران اجرایی نشد؟

هدف این طرح کاهش سرانه مصرف آب بود در حالی که اعتقاد من این است که اجرای این طرح مصرف آب را افزایش می دهد چرا که آب غیر شرب به این معناست که در مصرف محدودیت ندارد و می توانند هر مقدار استفاده کنند در حالی که اینگونه نیست چون در تهران ۷۵ درصد آبی که تصفیه نشده است آب باران و برف است و نمی توان آن را به عنوان آب غیر شرب استفاده نمود.

*شرکت آب و فاضلاب استان تهران چه شهرهایی را تحت پوشش دارد؟

ما در کل استان تهران ۴۱ شهر را تحت پوشش داریم و تنها شهری که زیرمجموعه سازمان ما نیست شهر شمشک است که با هماهنگی شورای شهر این شهر را هم تحویل می گیریم.

*سهامداران این شرکت دولتی هستند؟

بله اکثر سهام این شرکت دولتی است و اقلیت آن وابسته به شهرداری است.

*چه تعداد نیرو در این شرکت مشغول به فعالیت هستند؟

ما در مجموع ۱۰ هزار نفر نیرو در این شرکت داریم که از این تعداد، نیروهایی که رسمی استخدام شده اند کمتر از ۵ هزار نفر هستند.

*بودجه شما در سال چقدر است و چقدر باید افزایش یابد؟

بودجه سالانه شرکت آب و فاضلاب در سال ۲۸۰۰ میلیارد تومان است و تا زمانی که این بودجه سه برابر شود ما تونایی ارائه خدمات را داریم.

*در این سازمان شرکت های خارجی اجازه سرمایه گذاری دارند؟

عمده مشکل ما با سرمایه گذاران خارجی بحث تضمین دولتی است چرا که آنها تضمین ما را قبول ندارند و تضمین دولتی می‌خواهند، در صورتی که دولت این امر را بپذیرد ما شاهد سرمایه گذاری های بیشتری از کشورهای خارجی می شویم.

*در سال ۹۵ چه طرح هایی بهره برداری و افتتاح شد؟

فاضلاب شهرهای شهریار، لواسان و میگون افتتاح شد، همچنین تصفیه خانه و فاضلاب شهرهای پیشوا و پرند و اسلامشهر راه اندازی شد که در یکی دو ماه آینده با حضور رئیس جمهور افتتاح می شوند.

*در آبرسانی به مسکن مهر مشکلی وجود ندارد؟

شهرهای پرند و پردیس از لحاظ آبی در نقاط مناسبی قرار ندارند و تجهیزات آب و فاضلاب باید از صفر تا ۱۰۰ راه اندازی شود و با این حال چون از طرف دولت بر ما تکلیف شده است در حال اجرا هستیم.

*قبوض آب چه زمانی الکترونیکی می شوند؟

شرکت آب و فاضلاب با سازمان الکترونیکی شهرداری تهران مرتبط است و در صورتی که یک برنامه مدون در سازمان ها انجام شود ما می توانیم شناسه قبض و شناسه پرداخت را در یک پیامک به مشترکین ارسال نماییم.

*در شهر تهران چند درصد از لوله کشی ها فلزی است؟ و چند درصد از آنها فرسوده است؟

جنس لوله های شبکه آب تهران متنوع است و لوله های سایز بالا از فلز و فولاد و لوله های سایز پایین از جنس پلی اتیلن است. لوله های پلی اتیلن از لحاظ سرعت نصب و قیمت مناسب‌تر هستند که در برخی مناطق کم شیب و با عرض کم نمی توان از آنها استفاده کرد. لوله هایی که در استان تهران نیاز به بازسازی دارند در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد هستند.

*با مشترکین پرمصرف چگونه برخورد می شود؟

برای برخورد با مشترکین پرمصرف قانونی وجود ندارد. در حال حاضر ۲۰ درصد مشترک پرمصرف در استان وجود دارند که این عدد خوبی است و برای اینکه این مقدار کمتر شود نیاز به قانونی داریم که مثلا بتوانیم آب مشترکین پرمصرف را در مواقعی قطع کنیم که در این زمینه به کمک قوه قضائیه نیاز داریم.

*تجهیزات شما برای مواقع زلزله و سیل چگونه است؟

ما در استان تهران ۸۰ مخزن آب داریم که برای این مخازن شیرهای واکنش سریع تهیه شده و در حال نصب است تا در مواقع ضروری آب این مخازن قطع و حفظ شود و در زمان زلزله هم بتوانیم از آب آنها استفاده کنیم و هم اینکه خروج آب این مخازن در زمان زلزله آسیبی به خانه ها نرساند.

*در مورد پدافند غیر عامل چطور؟ بررسی ها کارشناسانه انجام می شود؟

بله یک مهندس ژاپنی از ۱۵ سال پیش بر روی شبکه آبرسانی تهران از نظر زلزله مطالعاتی انجام می دهد و توصیه ها و تکالیفی را ارائه می دهد و ما هم تمامی انها را اجرا می کنیم.

*در پیاده روی اربعین شرکت آب و فاضلاب حمام هایی را تعبیه کرده بود این اقدام واقعا قابل تحسین است.

پیش از پیاده روی اربعین شرکت ما ۱۲۸۰ حمام ساخت که ۵۰ عدد از آ نها در مرز شلمچه، ۵۰ عدد در مرز مهران و مابقی در کربلا که انتهای راه است قرار گرفت تا در امور بهداشت بتوانیم کمک نماییم که بیماری وارد کشورمان نشود. البته این طرح مشکلاتی هم داشت که انشالله در سال های آینده برطرف می شود.


کد مطلب: 805

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/805/بزرگترین-طرح-آبرسانی-تهران-بودجه-ندارد

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir