کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید زباله تهرانی ها 4 برابر کشور/افتتاح 128 هزار مسکن مهر در 3سال

28 اسفند 1395 ساعت 6:56


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، نعمت الله ترکی رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در آخرین نشست اداری استان گزارشی مفصل از اقدامات دستگاه های اجرایی، پروژه های راهبردی،  در سال ۹۵ ارایه کرد.

ترکی گفت: طبق گزارش سرشماری ۹۵، جمعیت استان تهران  ۱۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۳۷ نفر است.

وی نرخ رشد جمعیت در تهران را  ۱.۷۲ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم  نسبت به کشور بالاتر است و اگر مهاجرت ادامه پیدا کند این رقم یک تهدید است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه ۹۴درصد جمعیت ساکن در استان تهران شهرنشین هستند، گفت:  تراکم جمعیتی در کشور ۴۹ نفر در کیلومتر مربع و استان تهران ۹۷۳ نفر در کیلومتر مربع است. در برخی شهرستان های استان مثل بهارستان حدود ۱۰ هزار نفر در کیلومتر مربع تراکم جمعیت دارند که رقم عجیبی است.

ترکی در ادامه به  بخش محیط زیست یکی از اولویت های استان تهران اشاره و اظهار کرد: سرانه تولید پسماند در روز تهران ۸۰۰ گرم و در کشور ۲۴۰ گرم و در جهان ۱۶۰ گرم است که این خود یک معمای بزرگی است. در نخاله های ساختمانی هم همین وضعیت وجود دارد.

وی افزود: قرار شد در بخش سرمایه گذاری زباله سوز شهرستان های استان در اولویت باشند تا از این تکنولوژی استفاده شود.

ترکی گفت:  نقش وسهم بخش خدمات  را در اقتصاد استان تهران بیشتر است.  چراکه طبق آمار سهم اشتغال در بخش کشاورزی 1/8 درصد و در بخش صنعت 32/3 درصد و در بخش خدمات 65/8 درصد بوده است.

البته با اقدامات خوب سازمان جهاد کشاورزی سهم این بخش به ۴ درصد افزایش یافته است. و در بسیاری از تولیدات کشاورزی همچون گوشت قرمز, سفید و تخم مرغ رتبه اول کشور را داریم. سیاست ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی به صورت دستگاهی و بخشی در بخش تولید و کشاورزی هم اثرگذار بوده و اکنون تولیدات استان به حدود ۶ میلیون تن رسیده است.

رییس سازمان برنامه وبودجه استان تهران سپس به سهم جمعیت باسواد استان تهران اشاره کرد و افزود: ۱۲ میلیون و ۳۴۶ نفر از جمعیت استان تهران با سواد هستند.

وی درباره میزان تخصیص مصوبات سه سفر رییس جمهور به استان تهران گفت:  ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این سفرها مصوبه داشتیم که طبق جدیدترین آمار  ۵۰ درصد تخصیص داشتیم.

ترکی درباره افتتاح پروژه مسکن مهر به شهروندان استان تهران گفت: در این بخش از مرز ۸۱ هزار واحد مسکن مهر در سال ۹۲ به ۲۰۷ هزار واحد در سال ۹۵ رسیدیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران همچنین به تهیه سند پایدار روستایی در سال ۹۵ اشاره و اظهار کرد: در مجموع ازسال ۹۲،  ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه دهیاری ها هزینه کردیم.

وی درباره درصد تولید انرژی خورشیدی گفت: سهم ما در کشور ۴ درصد و در استان حدود ۹ درصد است.

وی در زمینه گازرسانی به 468 روستا در استان تهران افزود: 34 روستای دیگر نیز دردست اجرا داریم که گاز رسانی در 32 روستا تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

ترکی سرانه مصرف آب در تهران را 350 مترمکعب عنوان کرد و گفت: 98 درصد آب شرب تهران بهداشتی و استاندارد است.

وی درباره طرح تصفیه فاضلاب در تهران افزود: تاکنون اجرای این طرح ها دو جایزه بین المللی به همراه داشته است.

ترکی با بیان اینکه واردات کشاورزی در تهران از 8 میلیارد دلار در سال 92 به 2 میلیارد دلار در سال 95 کاهش یافته است، آن را موفقیتی بزرگ برای تهران عنوان کرد.

وی گفت: 10 هزار هکتار از اراضی استان تهران با آبیاری تحت فشار آبیاری می شود که بهره وری را بالا می برد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه دو میلیون و 500 هزار واحد صنفی در کشور فعال است، افزود: 400 هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد که 16 درصد از کل واحدهای صنفی در کشور است. 534 معدن فعال در تهران داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت: رشد صادرات غیرنفتی در تهران 18 درصد است و طرح های پدافند غیرعامل در تهران اجرایی شده و هیچ شهرستانی در تهران وجود ندارد که بیمارستان نداشته باشد.


کد مطلب: 763

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/763/تولید-زباله-تهرانی-4-برابر-کشور-افتتاح-128-هزار-مسکن-مهر-3سال

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir