کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایجاد 15 تصفیه خانه فاضلاب در 15 شهرستان تهران/5هزار میلیارد هزینه شد

7 اسفند 1395 ساعت 14:49


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه وبودجه استان تهران؛ اولین جلسه کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی بر پروژه های استان تهران بعد از ظهر امروز به ریاست نعمت الله ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه، و با حضور ناصر مهردادی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران، محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و جمعی از کارشناسان محیط زیست، آب منطقه ای، آب و فاضلاب برگزار شد.

دستورکار این جلسه بررسی اثرات زیست محیطی بر 3 پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرهای دماوند، فیروزکوه و رودهن بود.

نعمت الله ترکی در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره جزئیات این جلسه گفت: آب شرب استان و مسائل زیست محیطی یکی از اولویت های ما در بخش برنامه های توسعه ای استان تهران در سال 96 است که موجب نگرانی در بسیاری از شهرها شده بود.

وی ادامه داد: حمل و نقل عمومی، در قالب بخش مترو و یا قطار شهری هم از دیگر معضلات شهری و اولویت های برنامه ای استان تهران است و طبق اولویت ها در کارگروه های تخصصی به آن ها می پردازیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به جلسه کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی گفت: پیش از این کارگروه آلودگی هوا متشکل از حوزه های تخصصی از حوزه محیط زیست و اداره استاندارد (استاندارد سازی منابع سوختی) فعال شده و باید خود را به کارگروه آمایش و محیط زیست استان برساند.

ترکی اظهار کرد: برای کنترل پساب ها و ایجاد تصفیه خانه ها از سال 92 کارهای زیربنایی آن را آغاز کردیم و تاکنون نزدیک به حدود 5 هزار و 400 میلیارد تومان در این بخش ها هزینه شده و اولویت بندی کردیم تا هر دو ماه یک تصفیه خانه در شهرها افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: اولویت بندی شهرستان ها براساس نیاز است که ما از شهرستان های شرقی استان (فیروزکوه، دماوند، رودهن، پردیس) کار را آغاز کردیم. تصفیه خانه شهرستان پردیس، لواسانات و شمیرانات در سال جاری افتتاح شد. در جلسه امروز هم صرفا در بخش شرقی شهرستان رودهن، بومهن و فیروزکوه تمرکز کردیم. جانمایی اولیه برای هر کدام از این تصفیه خانه ها انجام شده و زمین قابل احداث آن هم واگذار شده است. در 4 بخش منابع اعتباری برآورد شد که  برای هر تصفیه خانه حدود 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. کار از نیمه های اسفند ماه آغاز می شود.

ترکی در ادامه به سند توسعه و برنامه های کوتاه و میان مدت سند اشاره کرد و گفت: طبق سند از سال 96 تا 97 و تا پایان برنامه میان مدت (99)  15 تصفیه خانه که منابع مالی آن تسهیلاتی و در قالب فاینانس و روش بیوتی است باید بهره برداری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران همچنین درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های تاسیس تصفیه خانه فاضلاب گفت: این موضوع با 4 مجموعه سرمایه گذاری پیگیری می شود و  در شرف مذاکرات اولیه هستند. برای مثال موافقت اولیه با کشور چین انجام گرفته حتی تسهیلات از صندوق توسعه اسلامی در حال پیگیری است. امیدواریم با برنامه زمان بندی برنامه میان مدت بشود معضل زیست محیطی از جمله احداث تصفیه خانه را سامان دهیم.

ترکی احداث قطار شهری و متروی تهران را از دیگر اولویت های توسعه ای استان عنوان کرد و گفت: متروی تهران به پردیس با مطالعات یک شرکت سرمایه گذار خارجی در حال پیگیری است. مطالعات قطار شهری تهران به پاکدشت هم انجام شده و حوزه راه آهن در مرحله انتخاب پیمانکار است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران افزود: طبق تعهد قطار شهری تهران به اسلامشهر که مصوبه سفر رئیس جمهور با اعتبار 400 میلیارد تومان بود تا پایان سال 96 نهایی می شود. اعتبار این پروژه در مرحله اول در قالب استاد خزانه 200 میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گفته ترکی قطار شهری تهران ورامین هم بیش از 55 درصد پیشرفت داشته است.

ترکی به سفررئیس جمهور به مناطق جنوب، جنوب غرب و غرب استان تهران اشاره کرد و گفت: این سفر 50 مصوبه با اعتبار بیش از 2 هزار میلیارد دارد که به ترتیب اولویت ها در حال رسیدگی است. حوزه سلامت در اولویت برنامه ها است.

 


کد مطلب: 722

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/722/ایجاد-15-تصفیه-خانه-فاضلاب-شهرستان-تهران-5هزار-میلیارد-هزینه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir