کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاز چهارم تصفیه خانه فاضلاب عباس آباد افتتاح شد

26 بهمن 1395 ساعت 8:06


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، در دهمین روز از دهه مبارک فجر، آیین افتتاح فاز چهارم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی عباس آباد با حضور "معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، "علیرضا جعفری" مدیر امور استان‌های سازمان صنایع كوچك و شهرك‌های صنعتی ایران، "ناصر مهردادی" مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران، "علی خداپناهلو" قائم‌مقام مدیرعامل و معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، "محمد قمی" نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، "علی صادقی" فرماندار شهرستان پاکدشت و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان پاكدشت در شهرک صنعتی عباس آباد برگزار شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بهره‌برداری از مدول چهارم و اتصال به سامانه پایش آنلاین تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی عباس آباد اظهار کرد: شبکه فاضلاب نقش به‌سزایی در کاهش مشکلات زیست‌محیطی دارد که تا کنون از اجرای آن غفلت شده بود، ولی دولت تلاش می‌کند با اجرای آن، ضمن کاهش اثرات مخرب فاضلاب، به استفاده بهینه از آب کمک کند.

معصومه ابتكار با تأکید بر این‌که تمام شهرک‌های صنعتی ملزم به رعایت موارد زیست‌محیطی هستند و باید به سامانه پایش آنلاین پساب صنعتی مجهز شوند، افزود: برای آن‌که بتوان این طرح را در مناطق دیگر اجرا کرد، باید یک افق اقتصادی را با مشارکت بخش خصوصی، مشارکت مردم و همکاری شهرداری‌ها ترسیم تا بتوان آن را به‌درستی اجرا و بهره‌برداری کرد.

وی تصریح کرد: خرید حق انشعاب از سوی مردم و فروش پساب تصفیه‌ شده به بخش خصوصی می‌تواند زمینه تحقق اجرای این طرح بزرگ در مناطق مختلف کشور را فراهم کند.

معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: به اجرای طرح‌های هادی در شهرستان‌های مختلف باید توجه ویژه‌ای کرد و با برخورد جدی با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز، از بروز مشکلات زیست‌محیطی مانند رها کردن فاضلاب در محیط‌ زیست یا نخاله‌های ساختمانی در محیط که علاوه‌ بر بروز مشکلات از لحاظ دید عمومی، مشکلات زیست‌ محیطی ایجاد می‌کند جلوگیری کرد.

ابتکار بیان کرد: به منظور حراست بیشتر از محیط‌ زیست، طرح پایش صنایع استان تهران در دستور کار قرار گرفته تا فعالیت واحدهای صنعتی منطبق با قوانین و مقررات زیست‌محیطی که دولت یازدهم به‌تازگی آن را به‌روزرسانی کرده انجام شود.

وی اضافه کرد: به تازگی رقابت ملی صنعت سبز در کشور برگزار شد و با دشواری‌هایی که در مسیر فعالیت بخش صنعت وجود داشت، ۴۰۰ واحد توانسته‌اند شرایط اولیه صنعت سبز را احراز کنند.

معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به آغاز به کار خط تولید موتور برقی در شهرك صنعتی عباس آباد گفت: استفاده از خودرو و موتورسیکلت برقی یکی از الزامات دستیابی به هوای پاک در شهرهاست و می‌تواند بخشی از معضل آلودگی هوای تهران را حل کند.

ابتكار افزود: به منظور آسان‌ سازی استفاده از خودروهای برقی در مناطق شهری باید برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ آن برنامه‌ریزی مناسبی کرد تا شاهد افزایش به‌کارگیری این خودروهای پاک در شهرها باشیم.

قائم‌مقام مدیرعامل و معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران نیز در این مراسم با بیان این‌که توسعه تجهیزات تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی با قوت ادامه دارد، اظهار كرد: با توجه به تعداد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها، نوع فعالیت صنایع، نوع و میزان پساب آن‌ها، پروژه احداث تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی طراحی و اجرا می‌شود.

علی خداپناهلو گفت: در حال حاضر 9 شهرک و ناحیه صنعتی استان تهران در 16 مدول از تصفیه‌خانه فاضلاب برخوردار هستند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال 1396 تمامی شهرک‌های صنعتی دارای تصفیه‌خانه به سامانه پایش آنلاین متصل شوند.

وی افزود: با بهره‌برداری از فاز چهارم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی عباس‌ آباد و اتصال آن به شبکه سراسری پایش آنلاین، روزانه ۴ هزار مترمکعب فاضلاب صنایع مستقر در این شهرك تصفیه می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل و معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با بیان این‌که خروجی این تصفیه‌خانه به آبیاری فضای سبز هدایت می‌شود، ابراز امیدواری کرد تا در یک‌ ماه آینده عملیات اجرایی پروژه استحصال آب از پساب در شهرک صنعتی عباس‌ آباد آغاز و خروجی آن برای مصرف دوباره به واحدهای صنعتی هدایت شود.

گفتنی است، تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی عباس آباد در 5 فاز طراحی شده كه فاز چهارم آن پیش از این به‌صورت آزمایشی عملیات تصفیه را آغاز کرد و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید. این تصفیه‌خانه با ظرفیت 1000 مترمکعب در روز و مجهز به سامانه پایش آنلاین است. همچنین حوضچه مرکزی این تصفیه‌خانه با عمق 8 متر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بر پایه این گزارش، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان حضور در شهرك صنعتی عباس آباد، از واحد صنعتی "ثمین خودرو البرز" (تولیدكننده انواع موتور سیکلت دنده‌ای و برقی) نیز بازدید كرد.


کد مطلب: 693

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/693/فاز-چهارم-تصفیه-خانه-فاضلاب-عباس-آباد-افتتاح

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir