کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصلاح الگوی کشت گلخانه‎ای با کاهش مصرف آب و انرژی با استفاده از سیستم زمین گرمایی

6 خرداد 1403 ساعت 12:17

اقدامات نوین در صنعت کشاورزی از جمله اصلاح الگوی کشت گلخانه‎ای با کاهش مصرف آب و انرژی با استفاده از سیستم زمین گرمایی در نخستین نمایشگاه ایران بهره‌ور به عنوان یکی از طرح های بهره ورانه سازمان جهاد کشاوزی استان تهران معرفی شد.


در گلخانه عرب نعمتی با نام تجاری «شرکت مسیر سبز کشاورزی پایدار» واقع در شهرستان ورامین؛ آبیاری به روش بازچرخان صورت می‌گیرد. در این روش، به منظور کاهش مصرف آب، بسترکشت هیدروپونیک به صورت V شکل و آبیاری به صورت آبشاری انجام می‎شود. در این مدل بستر عناصر و مواد غذایی رسوب نمی‌کند و حجم آب آبیاری محدود و تحت کنترل است. همچنین لایه‌ای از هوا زیر ریشه‎ها وجود دارد که موجب می‌شود بیماری خاکزی رشد نکند. در نتیجه پساب حاصل از این روش آبیاری، بدون یونیزه کردن با بالانس مواد غذایی مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این پروژه طراحی و استفاده از سیستم زمین‌گرمایی اجرا شده است. در این روش به منظور بازچرخانی هوای خروجی از فن، تونل‌هایی در کف بستر گلخانه در امتداد خروجی فن در عمق 4 متری به ارتفاع 6/1 متر تعبیه می‎شود تا هوای سرد در زمستان به جهت استفاده از دمای ثابت زمین (در حدود 20 درجه سانتی‌گراد) به میزان 5-8 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد که موجب کاهش مصرف سوخت درحدود 40 درصد می‌شود. همچنین در تابستان، هوای گرم هدایت شده به تونل‌ها به جهت ثابت بودن دمای زمین (درحدود 20 درجه سانتی‌گراد) به میزان 20 درجه سانتی‌گراد تمایل پیدا کرده و در حدود 5 تا 8 درجه سانتی‌گراد کاهش دما پیدا می‎کند. این امر موجب کاهش مصرف آب‌پدها در حدود 30 درصد می‌شود. دلیل دیگر کاهش مصرف آب پدها به علت بازچرخانی هوای داخل گلخانه و کاهش ورود هوای خشک بیرون است.
طراحی، ساخت و بومی‌سازی بسترکشت هیدروپونیک با نام سیستم نوین کشت ایران، ایجاد دانش فنی تغذیه در سیستم‌های بستر با بالاترین راندمان و همچنین کاهش مصرف کودها و عناصر غذایی و تقریباً صفر شدن استفاده از سموم کشاورزی؛ از مهمترین ویژگی‏های این گلخانه هستند که به تولید محصول سالم و با کیفیت بالا اهتمام دارد.
 


کد مطلب: 6912

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6912/اصلاح-الگوی-کشت-گلخانه-ای-کاهش-مصرف-آب-انرژی-استفاده-سیستم-زمین-گرمایی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir