کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی اقدامات نوین و بهره‌ورانه در صنعت دامپروری استان تهران

6 خرداد 1403 ساعت 10:35

اقدامات نوین در صنعت دامپروری از جمله اصلاح نژادی دام در راستای افزایش دوقلوزایی و شیردهی، تولید شیر خشک، بازچرخانی و کاهش مصرف آب در نخستین نمایشگاه ایران بهره‌ور به عنوان یکی از طرح های بهره ورانه سازمان جهاد کشاوزی استان تهران معرفی شد.


گاوداری شیری صنعتی چال‌تاسیون و گاوداری شیر صنعتی تلیسه اصیل جهان؛ متعلق به شرکت کشت و صنعت و دامپروری شمه‌شیر با تولید سالانه بالغ بر 78,475 تن شیر خام با ظرفیت 16,000 رأس دام و اشتغال کل بالغ بر 600 نفر نقش مهمی در تأمین شیرخام و اشتغال پایدار استان تهران دارد. این مجموعه‎ها که با اجرای طرح‌های نوین همواره در سطح استان و کشور پیشرو هستند؛  در حال حاضر با اجرای طرح انتقال جنین و افزایش بهره‌وری مصرف آب در واحدهای دامداری خود و سطح اراضی تحت کشت شرکت، گامی نوین در تحول این صنعت برداشته‌اند.
دو گاوداری مذکور به ترتیب با تولید روزانه 115 و 110 تن شیرخام، بالاترین نرخ تولید شیرخام در کشور را دارند. این مجموعه‎ها با بهره‎مندی از امکان بررسی خصوصیات و صفات رویان‌ها قبل از انتقال به رحم حیوان گیرنده در اصلاح نژادی دام‌های خود منجر به افزایش نرخ پیشرفت ژنتیکی دام‌های ماده برتر و افزایش بهره‌وری از پتانسیل ژنتیکی گاوهای ماده برتر و دوقلوزایی آنها شده‌اند.
شرکت کشت و صنعت و دامپروری شمه‌شیر حتی امکان انتقال ذخایر ژنتیکی و خصوصیات برتر تولیدمثلی میان گاوهای ماده‌ در مناطق جغرافیایی دور از هم را نیز فراهم آورده‌ است.
تولید و صادرات 24 هزار تن شیرخشک در سال از جمله تولیدات این مجموعه‎ است که وابستگی کشور به واردات این محصول را کاسته و 50 میلیون دلار نیز ارزآوری داشته است. شرکت کشت و صنعت و دامپروری شمه‌شیر، همچنین سالانه 15 هزار تن کره تولید می‎کند که منجر به صرفه‎جویی 40 میلیون دلاری در تهیه این محصول شده است.
این شرکت همچنین برای بهره‌وری در مصرف آب؛ با جمع‌آوری فضولات دامی با استفاده از دستگاه‌های سپتیک، آب حاصل از فضولات دامی را در آبیاری اراضی کشاورزی تحت پوشش این مجموعه استفاده می‌کند. بخشی از این آب نیز مجدداً در داخل واحدها جهت شست و شوی جایگاه دام‌ها و دستگاه‌های شیردوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه ایران بهره ور به همت سازمان ملی بهره وری و با حضور دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی از 31 اردیبهشت تا اول خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.


کد مطلب: 6911

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6911/معرفی-اقدامات-نوین-بهره-ورانه-صنعت-دامپروری-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir