کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی طرح بهره‌ورانه؛ رصدخانه شبکه برق و انرژی شهر تهران

6 خرداد 1403 ساعت 10:20

رصدخانه شبکه برق و انرژی شهر تهران در نخستین نمایشگاه ایران بهره‌ور به عنوان یکی از طرح های بهره‌ورانه شرکت توزیع برق تهران بزرگ معرفی شد.


این رصدخانه؛ اولین رصدخانه برق و انرژی در کشور است. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، نوزدهمین شرکت از این نوع در دنیا و بزرگترین در خاورمیانه به لحاظ تعداد مشترکین است. با توجه به سهم قابل توجه تعداد مشترکین برق در شهر تهران و به تبع آن مصرف بالای انرژی در این ابرشهر، لزوم پایش و کنترل رفتار مصرف و شدت انرژی به تفکیک نوع کاربری مصرف خانگی، تجاری، بخش‎های عمومی و اداری در استفاده صحیح از منابع ضرورت دارد. از همین رو رصدخانه شبکه برق و انرژی تهران بزرگ که یکی از رویکردهای 140 برنامه ابلاغی صنعت برق در راستای گذر موفق از تابستان 1402 است؛ به منظور کنترل هوشمند بار مصرفی و قابلیت اطمینان شبکه کلان شهر تهران به بهره‌برداری رسید.
این رصدخانه به پایش و اندازه‌گیری مصرف برق و به تشخیص نقاط ضعف و نواقص شبکه، پایش شاخص‌های قابلیت اطمینان و پایش کیفیت برق، بررسی و ارزیابی منابع تولید پراکنده و ... می‌پردازد. این پروژه پیک مصرف برق شهر تهران را به میزان 726 مگاوات کاهش داده که معادل یک نیروگاه 726 مگاواتی است. این رصدخانه مدیریت تولید مولدهای اضطراری برق را به 154 مگاوات افزایش داده که 50 درصد کل تولید مولدهای اضطراری کشور است. این رصدخانه به کنترل رشد مصرف برق در استان تهران به میزان یک پنجم مصرف برق در کشور پرداخته است.
مهمترین شاخص‎های این رصدخانه عبارتند از: کنترل و رصد 100 % انرژی تحویلی به صورت بر خط و تحلیل تغییرات مصرف؛ پایش45 % از  انرژی مصرفی کلان شهر تهران از طریق کنتورهای هوشمند به صورت برخط؛ پایش و کنترل مصارف کلیه ادارات، سازمانها و نهادهای غیر عمومی، غیر دولتی شهر تهران و سایر مراکز مهم و حساس بر اساس موقعیت مکانی؛ کنترل شدت مصرف مشترکین با تعرفه‎های خانگی، تجاری بر اساس پله‌های مصرف در پهنه جغرافیایی شهر تهران؛ تحلیل ریسک خرابی تجهیزات و ....
گفتنی است، نخستین نمایشگاه ایران بهره ور به همت سازمان ملی بهره وری و با حضور دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی از 31 اردیبهشت تا اول خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.


کد مطلب: 6908

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6908/معرفی-طرح-بهره-ورانه-رصدخانه-شبکه-برق-انرژی-شهر-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir