کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی طرح بهره‌ورانه؛ راه‌اندازی مراکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکین شهر تهران

6 خرداد 1403 ساعت 10:13

در نخستین نمایشگاه ایران بهره‌ور، راه‌اندازی مراکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکین شهر تهران، به عنوان یکی از طرح های بهره ورانه شرکت توزیع برق تهران بزرگ معرفی شد.


راه‌اندازی مرکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکین برای اولین‌بار در کشور با هدف ساماندهی نیروهای عملیاتی، نظارت و کنترل خاموشی و تسریع در رفع آن، نظارت بر انجام مانور بهینه، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت تأسیسات و تجهیزات موجود، نظارت بر خط معایب شبکه روشنایی معابر و رصد هوشمند درخواست و خاموشی‌های مشترکین با هدف ارائه خدمات هوشمند به 11 میلیون شهروند تهرانی با بکارگیری سامانه‌های هوشمند داده مکانی (GIS) در مدیریت حوادث و اتفاقات انجام شده است.
مراکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکین شهر تهران، از سوی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با هدف تشخیص نوع خاموشی و تخصیص مناسب‌ترین اکیپ عملیاتی و مدیریت هوشمند ناوگان حوادث بر اساس اولویت‌ها و کلاسترینگ رخدادهای شبکه بر اساس نوع حادثه و اطلاع‌رسانی انبوه به مشترکین تحت تاثیر و اطلاع‌رسانی پیامکی به مشترکین در زمان وقوع حادثه و عملیات با برنامه راه‌اندازی شده‎اند.
مدیریت صحیح و بهینه خاموشی‌های شبکه فشار ضعیف با استفاده از الگوهای داده مکانی و انجام مانور بهینه در شبکه فشار ضعیف بر اساس اطلاعات GIS؛ از مهمترین ویژگی‎های راه‎اندازی مراکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکین هستند. این مراکز همچنین به کنترل نحوه ارائه خدمات و رضایتمندی مشترکین از طریق سیستم بازخورد و نظرسنجی؛ مکانیزاسیون درخواست‌های مشترکین و مکانیزاسیون عیب‌یابی در شبکه فشار ضعیف؛ کنترل پایداری برق مراکز حساس و اولویت‌دار؛ پایش برخط شبکه روشنایی معابر بزرگ‌راهی شهر تهران و کنترل پروفیل ولتاژ تحویلی به مشترکین با استفاده از داده‌های تجهیزات هوشمند می‎پردازند.
مقایسه عملکرد شاخص‌های قبل و بعد از اجرای این پروژه با رویکرد بهره‌وری حاکی از کاهش میانگین زمان رفع خاموشی هر مشترک در سال به میزان  7 درصد؛ افزایش رضایتمندی مشترکین  به میزان 4 درصد و کاهش میزان تماس‌های واصله به سامانه 121 از 3.5 میلیون به 2.8 میلیون تماس و به میزان 20 درصد است. استفاده بهینه از ظرفیت نیروهای فنی و اکیپ‌های عملیاتی و کاهش هزینه‎های جاری بالغ بر 20 میلیارد تومان نیز از اثرات اقتصادی بهره‎ورانه این پروژه است.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه ایران بهره ور به همت سازمان ملی بهره وری و با حضور دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی از 31 اردیبهشت تا اول خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.


کد مطلب: 6907

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6907/معرفی-طرح-بهره-ورانه-راه-اندازی-مراکز-راهبری-پایش-هوشمند-شبکه-برق-مشترکین-شهر-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir