کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی طرح بهره‌ورانه؛ نیروگاه بیوگاز تصفیه خانه فاضلاب فیروزبهرام

5 خرداد 1403 ساعت 16:03

در نخستین نمایشگاه ایران بهره‌ور، نیروگاه بیوگاز تصفیه خانه فاضلاب فیروزبهرام به عنوان یکی از طرح های بهره ورانه شرکت آب و فاضلاب استان تهران معرفی شد.


شرکت آب و فاضلاب استان تهران با احداث نیروگاه بیوگاز تصفیه‎خانه فاضلاب فیروزبهرام؛ اقدام به تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر نموده است. این نیروگاه با استفاده از گاز فاضلاب، برق تولید می‎کند و برق تولیدی در فرایند تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‎گیرد. ظرفیت نامی این نیروگاه 7.2مگاوات ساعت است که با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال راه‌اندازی شده است. علاوه بر تولید سالانه ۵۰ میلیون کیلووات ساعت الکتریسیته با تولید حرارت که از آن برای گرمایش مخازن هاضم بی‌هوازی استفاده می‌گردد؛ نقش به‌ سزایی در کاهش مصرف سوخت تصفیه‌خانه دارد. با راه‌اندازی این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده کشور ظرفیت در حال بهره‌برداری نیروگاه‌های بیوگاز سوز فاضلاب به ۱۴.۴ مگاوات افزایش می‌یابد و از این حیث ایران به بزرگترین تولیدکننده برق از نیروگاه‌های بیوگازسوز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه تبدیل می‌گردد. ایجاد 14/6 مگاوات نیروگاه بیوگاز و 733 کیلو وات نیروگاه خورشیدی؛ از خروجی‌های این مرکز است که در سال 1402 به میزان 11875 مگاوات ساعت تولید برق داشته و با توجه به افزایش ظرفیت تولید، در سال 1403 انتظار می‌رود بیش از 20،000 مگاوات ساعت تولید برق داشته باشد.
این نیروگاه سالانه از انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل ۲۲۵ هزار تن دی اکسید کربن (معادل ۳ هزار هکتار فضای سبز برای جذب دی اکسید کربن) و همچنین مصرف معادل ۲۴ میلیون متر مکعب گاز در سال جلوگیری به عمل می‌آورد.
با احداث این نیروگاه و تولید برق، ناترازی تولید و محدودیت‌های مصرف انرژی اعمالی به واحدهای تولیدی به ویژه در فصول گرم سال کاهش می‌یابد که به نوبه خود منجر به رشد تولید خواهد شد. با توجه به اینکه عمده قطعات اصلی این نیروگاه وارداتی است، افزایش سرمایه‌گذاری اولیه با تغییرات نرخ ارز و طولانی شدن دوره بازگشت سرمایه، بالا بودن هزینه‎های نگهداری و بهره‌برداری، و زمان‌بر بودن روند انجام اتصال به شبکه از چالش‌‍‌های مهم احداث این نیروگاه بود.


 


کد مطلب: 6905

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6905/معرفی-طرح-بهره-ورانه-نیروگاه-بیوگاز-تصفیه-خانه-فاضلاب-فیروزبهرام

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir