کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«آسیب‌شناسی و تحلیل منابع انسانی استان تهران» در نخستین نمایشگاه ایران بهره ور

5 خرداد 1403 ساعت 12:24

مجموعه «آسیب‌شناسی، تحلیل و تدوین سند توسعه منابع انسانی استان تهران» در نخستین نمایشگاه ایران بهره ور به نمایش درآمد.


شناخت آسیب‌مندی نظام توسعه منابع انسانی و تدوین راهبردهای گذر از وضع موجود به وضع مطلوب یک ضرورت راهبردی است. برای این منظور سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان تهران با راهبری شورای توسعه مدیریت استان  و مشارکت جهاد دانشگاهی تهران و در طرح پژوهشی دو ساله (1399-1401) اقدام به شناسایی نشانگان آسیب، سنجش شدت آسیب، آسیب‎شناسی ساختاری فرایندی، آسیب‎های روانی، شایستگی حرفه‎ای کارکنان، تسلط کاری و تحلیل محیطی با مشارکت اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان دستگاه‎های اجرایی و خبرگان مدیریت منابع انسانی(جامعه آماری )اقدام نمود. اجرای این پژوهش با روش‎های مختلف پرسش‌نامه، دلفی، طوفان مغزی و ....؛ با نمونه‎گیری از 26 دستگاه اجرایی حوزه ستادی از میان 54 دستگاه استان تهران و پاسخگویی645 نفر از مجموع قریب به 183 هزار نفر از کارکنان دولت در استان تهران؛ عملیاتی شده است.  از این رو با اجرای طرح آسیب‌شناسی در نظام توسعه منابع انسانی استان تهران؛ عوامل آسیب‌زا در ابعاد مدیریت شایستگی، مدیریت عملکرد، مدیریت استعداد، مدیریت صلاحیت، مدیریت نگهداشت و مدیریت فرهنگ شناسایی گردید و براساس این مطالعه پشتیبان، برای نخستین بار سند توسعه منابع انسانی استان تهران تدوین گردید.
 در این سند، بیانیه چشم‌انداز توسعه منابع انسانی در افق 1415 و اصول ناظر بر توسعه منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی استان تهران مشخص گردید. همچنین در این سند فرآیند توسعه منابع انسانی، راهبردها و اقدامات راهبردی و چارچوب نهادی و اجرایی توسعه منابع انسانی تعیین شده است که نقشه راه توسعه منابع انسانی استان، تلقی می‌شود و هدف از آن بهینه‎سازی منابع انسانی در دستگاه‎های اجرایی استان بویژه تربیت افراد هوشمندتر و نوآورتر جهت ارتقای کارآمدی و اثربخشی آنان است. بررسی نشانگان آسیب‌مندی نظام توسعه منابع انسانی در دستگاه‌های اجرایی استان تهران حاکی از آسیب تمامی زیرنظام‎های توسعه منابع انسانی با شدت آسیب‎دیدگی متفاوت است. کما اینکه زیرنظام‎های مدیریت فرهنگ و مدیریت عملکرد به ترتیب با میزان 72% و 25% به ترتیب دارای بالاترین و پایین‎ترین سطح آسیب‌مندی هستند.
گفتنی است، نخستین نمایشگاه ایران بهره ور به همت سازمان ملی بهره وری و با حضور دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی از 31 اردیبهشت تا اول خرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

 


کد مطلب: 6902

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6902/آسیب-شناسی-تحلیل-منابع-انسانی-استان-تهران-نخستین-نمایشگاه-ایران-بهره-ور

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir