کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارگاه آمایش پایتخت به شهرستان ها رفت/5 مصوبه دهمین جلسه کارگاه

12 بهمن 1395 ساعت 12:43


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، دهمین جلسه کارگاه تخصصی تدوین سند آمایش استان تهران با هدف بررسی پیشران ها، عوامل کلیدی و پرسشنامه تحلیل آینده سازمان فضایی استان تهران به ریاست شهرام عدالتی سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی استان تهران و حضور نمایندگان دستگاه های اجراییِ عضو کارگاه برگزار شد.

عدالتی در این جلسه اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تسریع تهیه سند آمایش استان ها تاکید کرده و باید تا پایان سال این سند نهایی شود. همچنین کارگاه سند آمایش باید از این پس در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها برگزار شود.

وی به همایش تهیه سند آمایش علم و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: آغاز تهیه این سند با سند ملی آمایش هم سو شده و این اتفاق خوبی است. در این همایش به توسعه رشته های دانشگاهی متناسب با وضعیت هر شهر و منطقه تاکید شد، به تعبیری دیگر ابتدا وضعیت موجود هر شهرستان اطلاع رسانی شده و با هدف توسعه وضعیت موجود شهرستان رشته های آموزشی در دانشگاه همان شهر تعریف می شود.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه استان تهران افزود: پرسشنامه های علمی که در اختیار نمایندگان دستگاه های اجرایی گذاشته می شود از لحاظ کارشناسی قابل دفاع است و هر کدام از اعضا برای رسیدن به فهم و زبان مشترک باید پیک آمایش در حوزه های خود باشند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که مفهوم تمرکز زدایی از تهران با توجه به سوابق امر با چه شیوه ای قابل تامل است؟ گفت: ما در دهه 50 به مفهوم تمرکززدایی در تهران رسیدیم. قانون نظارت بر گسترش شهر تهران که از دل آن موضوع ممنوعیت شعاع 120 کیلومتر جهت استقرار صنایع به وجود آمد، از نخستین رویکردها در این خصوص بود. همچنین موضوعاتی چون خروج کارمندان از تهران و کلانشهرها، انتقال پایتخت و ..در این زمینه مطرح شد اما در عمل توفیق موثری نیافت.

عدالتی در پاسخ به نمایندگان دستگاه های اجرایی که ارائه طرح برای آینده سازمان فضایی استان تهران را دارای ابهام جدی عنوان کردند، گفت: تهران در عوامل سیاسی و اقتصادی متمرکز عمل می کند. بارها از طریق استانداری مکاتباتی با دستگاه های اجرایی مبنی بر احاله اختیارات به دستگاه های استان انجام شده، حتی در لایحه برنامه ششم توسعه هم به این موضوع اشاره شده و هیئت دولت هم تصویب کرده است که تا انتهای سال 96 برخی از اختیارات وزارتخانه ها به استان ها تفویض شود. این تفویض بیشتر در حوزه های جهاد، منابع طبیعی، محیط زیست و ..بود و با تمرکز بر این بخش ها می توانیم علاوه بر استان به موضوع اصالت بخشی به مدیریت توسعه منطقه ای در کشور جامه عمل بپوشانیم.

براساس این گزارش دهمین جلسه کارگاه تدوین سند آمایش 5 مصوبه داشت: ارسال پرسشنامه برای طیفی از نخبگان دانشگاهی و صاحب نظران توسعه استان، ارائه گزارش از سوی نماینده مخابرات استان تهران درباره پیشران ها، برقراری جلسه تخصصی با اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، در اختیار گذاشتن اسناد فرادستی دستگاه های اجرایی به مشاور طرح و برگزاری جلسات کارگاه امایش در شهرستان ها.

 


کد مطلب: 660

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/660/کارگاه-آمایش-پایتخت-شهرستان-رفت-5-مصوبه-دهمین-جلسه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir