کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکی:پایتخت، سه سند توسعه ای مهم دارد/جایگاه آمایش در لایحه برنامه ششم

22 دی 1395 ساعت 12:18


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران با دستورکار "سند آمایش استان" به ریاست حسن کریمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، دبیری نعمت الله ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه و حضور جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در محل استانداری برگزار شد.

نعمت الله ترکی در ابتدای این جلسه با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین وضعیت تهیه و تدوین سند آمایش استان تهران را تشریح کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، کارگروه آمایش استان به شکل تخصصی و با حضور در دستگاه های اجرایی 16 جلسه برگزار کرد. این سند که مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان است، پس از تدوین برابر با قوانین و ضوابط بالادستی به سازمان برنامه و بودجه کشور برای تصویب ارسال و برای اجرا بلاغ می شود.

ترکی با بیان اینکه تاکنون سند آمایش در سطح کشور تهیه نشده بود، اظهار کرد: بخش مهمی از مشکلات، بی نظمی ها و ناکارآمدی های حوزه های اقتصادی، اجتماعی و .. در سطح استان و کشور به دلیل خلاء سند آمایش در کشور بوده و امیدواریم با تهیه آن الگویی برای استان های کشور باشیم.

وی در ادامه به رویکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تدوین سند آمایش اشاره کرد و گفت: 4 فصل اول این سند، مطالعات و بروز رسانی اطلاعات گذشته دستگاه های اجرایی است و من از مدیران کل درخواست می کنم این مطالعات را در اختیار حوزه برنامه ریزی و توسعه استان قرار دهند. (از جمله منابع طبیعی، محیط زیست و مطالعات جمعیتی، بخش های اجتماعی، سیاسی، حوزه زیربنایی و سکونت گاه های شهری و روستایی و ..)

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران ادامه داد: کمیته، کارگروه و شوراهای تخصصی در این حوزه ها وجود دارند و جمع بندی مطالعات آن ها باید با اسناد فرادستی مطابقت داشته باشد. ممکن است حوزه بالادستی ما بگوید سندی وجود نداشته که بشود با آن تطبیق داد. خوشبختانه نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه مصوبه ای را به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بخش توازن منطقه ای، توسعه روستایی و توانمندسازی تصویب کرده اند که اصلاحیه خوبی هم در بخش آمایش انجام شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران ادامه داد: پیشنهاد دولت ابتدا این بود که "دولت موظف است در سال اول برنامه چارچوب آمایش سرزمینی را تصویب کند". اما مصوبه به این شکل تصحیح شد که "دولت موظف است سند آمایش سرزمین ملی و استانی را تهیه و پس از تصویب شورای عالی آمایش سرزمین در سال دوم برنامه به اجرا درآورد."

وی افزود: ما در استان تهران هم به دنبال تهیه و تصویب سند آمایش بودیم نه چارچوب. همچنین علاوه بر تهیه سند آمایش استانی، شورای عالی آمایش به استناد احکام داخلی توسعه کشور ایجاد می شود.

ترکی گفت: سند توسعه استان تهران هم یکی از برنامه هایی است که دستورکار داریم. بخش های مختلف این سند را به پیش برده ایم و به راهبردها رسیدیم . اما برای رساندن سند توسعه به شهرستان ها نیاز به برنامه آمایشی احساس شد. سند برنامه ششم توسعه، سند برنامه آمایش کشور و استان و سند توسعه استان مهمترین اسناد کلیدی ما در سطح کشور و استان است.

وی افزود: از این پس هر دستگاه که درخواست همکاری در این اسناد دارد، باید هماهنگی دستگاه ملی خود را گرفته باشد. تا بعد از نهایی شدن سند، هر گونه تصمیم گیری و فعالیت اجرایی با هماهنگی دستگاه و نگاه آمایشی باشد.

ترکی هشدار داد: این پذیرفته نیست که پس از به سرانجام رسیدن سه سند فوق در حوزه آمایش سرزمین، دستگاه ملی اظهار بی اطلاعی کند.

وی در ادمه به هماهنگی شهرداری تهران در اجرای برنامه های توسعه ای پایتخت با سازمان برنامه وبودجه اشاره کرد و گفت: پس از جلسه با حوزه برنامه ریزی شهرداری تهران قرار شد نماینده رسمی آن ها در جلسات ما حضور داشته باشند و اگر قرار است سند توسعه ای برای تهران در نظر بگیرند با سند آمایش هماهنگ باشد.

ترکی اضافه کرد: ادارت محیط زیست، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، شرکت شهرک های صنعتی، دستگاه های ناظر همچون دیوان محاسبات، شهرداری تهران و .. همکاری خوبی در جلسات امایش داشته اند.

*عدالتی: تمرکز 25 میلیون نفر جمعیت در 10 استان کشور

در ادامه این جلسه شهرام عدالتی سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان برنامه و بودجه هم در بیان اهمیت سند آمایش گفت: این سند فرابخشی است و همه دستگاه های اجرایی مکلف به رعایت اهداف سند آمایش در همه کارگروه های آن هستند.

وی افزود: تفاوت سند آمایش استان تهران نسبت به استان های دیگر در تداخل شدید میان عملکرد های ملی، فراملی و منطقه ای است؛ به عبارتی دیگر تمرکز قدرت، ثروت و فعالیت در استان تهران و تداخل شدید فعالیت های مدیریتی ویژگی منحصر به فردی به تهران و پیرامون آن داده است.

عدالتی تاکید کرد: محوریت ما تبدیل شهر تهران به جهانشهر و شاخص های آن و خارج کردن پیرامون تهران از وضعیت تداخلی است. بنابراین ما به دنبال آینده نگری تهران هستیم.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت سکونتگاه های شهری و روستایی، جایگاه صنعت و کشاوزی استان، وضعیت محیط زیست و .. از جمله سوالاتی است که در آمایش به آن پاسخ می دهیم.

عدالتی اظهار کرد: ما در گزارشی وضع موجود تهران را ارزیابی کرده ایم، باید گفت 80 درصد سکونتگاه های شهری و روستایی استان در ارتفاعی بالاتر از 1800 تا 2400 متر قرار دارد و سالخوردگی جمعیت تهران جذابیت روستا را بیشتر می کند. این مهم می تواند به حاشیه نشینی به معنای فقر و حاشیه نشینی به معنای خوش نشینی تبدیل شود.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی استان تهران گفت: 34 درصد مکان های صنعتی ما در یک کیلومتری مسیل ها و رودخانه ها قرار گرفته و در یک نگاه عمقی باید پرسید ملاحظات زیست محیطی در فعالیت ها و مکان های صنعتی چه جایگاهی دارد؟

وی افزود: یکی از دردسرهای همیشگی ما این بود که سطح بندی از شهرستان ها در همه حوزه ها نداشتیم و ما امروز این مهم را انجام داده ایم.

عدالتی اظهار کرد: ما در سند بلند مدت آمایش تاکید کرده ایم که نظام پیشرفت و توسعه مرحله ای است و تصریح می کنیم که براساس شاخص های جهانی برای هر مرحله باید سیاست های مخصوص را انجام داد. باید بدانید که ایران ما سرزمین نامتعادلی است و 40 درصد جمعیت شهری کشور بالای 25 میلیون نفر در 10 شهر زندگی می کنند. خود استان تهران هم در محدوده جغرافیای اش با تعارض و عدم تعادل رو به رو است.


کد مطلب: 623

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/623/ترکی-پایتخت-سه-سند-توسعه-مهم-جایگاه-آمایش-لایحه-برنامه-ششم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir