کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اشتغال بیش از 180 هزار نیروی انسانی در 50 دستگاه اجرایی پایتخت

6 اسفند 1395 ساعت 18:47


سعیده حسن خانی/پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران؛ نصرالله ابراهیمی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران عملکرد و برنامه های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران را تشریح کرد.

*تصمیم شجاعانه دولت یازدهم در احیای سازمان اداری استخدامی

وی در ابتدا با اشاره به تصمیم شجاعانه رئیس جمهور و هیات دولت در احیای سازمان اداری استخدامی اظهار کرد: این تصمیم به منظور تحقق 8 برنامه تحول نظام اداری و اجرایی کردن سیاست های کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری) با ارائه مدل و نقشه راه اجرایی قطعا در تعالی سازمان ها، دستگاه های اجرایی، ارائه خدمات با کیفیت به مردم و ارتقا بهره وری وسلامت اداری موثر است.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به تاثیر نیروی انسانی دولت در نظارت بر بخش­های اقتصادی، قطعاً ارتقاء تجربه، مهارت و تعهد و سلامت نیروی انسانی شاغل در دستگاه­های اجرایی بر رشد بخش­های اقتصادی هم تاثیر گذار خواهد بود.

*کاهش هزینه های جاری دولت با اجرای سیاست دولت الکترونیک و برون سپاری خدمات

وی گفت: خروج دولت از اقتصاد دولتی به بخش غیردولتی، تعاونی و خصوصی با اجرای قوانین برنامه توسعه و اجرای  دولت الکترونیک و برون­سپاری خدمات با قیمت تمام شده می­تواند با همراهی و کمک تمامی قوای سه گانه هم هزینه­ های جاری دولت کاهش یابد و هم رشد بهره­ وری مورد توجه در قانون حاصل شود. بنابراین برای این امور اگر به لحاظ علمی موضوع را مدنظر قرار دهیم باید مدیریت علمی و استقرار مدیریت دانش در بخش دولتی بعنوان اولویت سیاست­های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه­ های دولت اجرایی شود تا به اهداف چشم انداز در منطقه دستیابی پیدا کنیم.

*وجود بیش از 180 هزار نیروی انسانی در 50 دستگاه اجرایی پایتخت

وی تعداد کل نیروهای انسانی(قراردادی، رسمی، پیمانی) 50 دستگاه اجرایی استان تهران را 180هزار و 185نفر اعلام کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه استان با 25دستگاه اجرایی مبادله موافقت نامه دارد، اما بررسی آمار نیروی انسانی در بیش از دستگاههای مشمول بودجه هزینه ای انجام می شود.(50 دستگاه)

*سهم 42 درصدی پست های بلا تصدی در استان

ابراهیمی درباره میزان پست های با تصدی و بلا تصدی در استان افزود: تعداد کل پست های مصوب برای 50 دستگاه استانی 66 هزار و 943 پست است که58درصد از آن ها را پست های با تصدی با میزان 38 هزار و 683 پست و حدود 42 درصد از آن پست های بلا تصدی با میزان 28 هزار و 266 پست تشکیل می دهد.



*بیش از 114 هزار نیروی رسمی و پیمانی؛ سهم خانم ها 69 درصد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره تعداد کل نیروهای رسمی و پیمانی گفت: میزان کل این نیروها که بیشترین تعداد آن را نیروهای آموزش و پرورش تشکیل می دهد 114 هزار و 289 نفر است که به ترتیب خانم ها بیشترین تعداد با78 هزار و 568 نفر (69درصد) و آقایان با 35هزار و 721نفر (31درصد) در مرتبه دوم از نظر کمی قرار دارند.

وی ادامه داد: تعداد نیروهای قراردادی 12 هزار و 769 نفر است که در این آمار آقایان با 7 هزار و 281نفر بیشترین و خانم ها با 5 هزار و 488 نفر کمترین تعداد نیروهای قراردادی را تشکیل می دهند.

*دستگاههای اجرایی صرفا مجاز به جذب نیروی قراردادی بر اساس 10 درصد پستهای سازمانی هستند

 ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا استانداردی برای تعداد جذب نیروی انسانی وجود دارد؟ گفت: درخصوص به کارگیری نیروی قراردادی، بر مبنای تبصره ذیل ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه های اجرایی می توانند تا سقف 10درصد پست های سازمانی خود، نیروی قراردادی داشته باشند. به عبارت دیگر دستگاه هایی که تعداد نیروی قراردادی آنها بیش از 10درصد پست های سازمانی مصوب است، اجازه جذب نیروی قراردادی نداشته و دستگاههایی که کمتر از این سقف نیروهای قراردادی دارند، تا رسیدن به سقف مزبور می توانند اقدام به  اخذ مجوز قانونی جذب نیروی قراردادی کنند.

*روند جذب نیرو؛ به ازای سه خروجی در ادارت، یک ورودی

وی افزود: درخصوص بکارگیری نیروی رسمی و پیمانی، طبق قانون برنامه پنجم توسعه، به ازای هرسه خروجی در دستگاهها، اجازه جذب یک نیرو داریم که براساس این قانون، برای تعدادی از دستگاه های اجرایی استان تهران مبتنی بر تعداد خروجی، تقاضای مجوز جذب به سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد کرده ایم.

*50 درصد کارمندان دولت لیسانسه هستند

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران سطح سواد کارمندان دولت را به این ترتیب اعلام کرد: حدود 50 درصد کارکنان دولت در 50 دستگاه اجرایی استان دارای تحصیلات لیسانس و 50 درصد مابقی میان سطوح دیپلم و فوق دیپلم (31درصد)، فوق لیسانس(8 درصد) و دکترا(بیش از 2 درصد) و کمتر از دیپلم (9 درصد) تقسیم می شوند.

*خروجی کارمندان استان تهران در سال 94، بیش از یک هزار نفر

وی همچنین تعداد کل خروجی کارمندان 50 دستگاه اجرایی استان تهران را در سال 1394، 10191 نفر اعلام کرد و گفت: از این میان،5011 نفر بازنشسته عادی،  1028 نفر بازنشسته پیش از موعد، 753 نفر بازخرید، 3399 نفر به طرق مختلف از دستگاههای اجرایی استان خارج شده اند.



*چرا نیرویی برای پست های بلا تصدی جذب نمی شود؟!

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که با وجود 28 هزار و 260 پست بلاتصدی چرا نیرویی جذب نمی شود؟ اظهار کرد: برای پست بلا تصدی مقررات اجازه داده است دستگاه اجرایی، کارمندان قراردادی موجود را در چارچوب مفاد ماده 32 ق.م.خ کشوری جذب کرده و وظایف پست های بلاتصدی را به آنان واگذار کند، اما به این معنا نیست که حتما رسمی و پیمانی شوند. قانون برنامه چهارم و پنجم هم در گذشته مجوز استخدام از طریق آزمون را به ازای تعداد نیروهای بازنشسته در سطح کشور اعطاء می کرد. بنابراین هرگونه استخدام به روش پیمانی و رسمی تابع مقررات و قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه توسعه است.

*در دستگاه های دولتی مازاد نیرو وجود دارد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه هم اکنون مازاد نیرو در دستگاه های دولتی وجود دارد، گفت: باید تعداد نیروها را  بر مبنای کارسنجی، نیازسنجی و بودجه ریزی عملیاتی برآورد کرد و پس از اصلاح ساختارها و فرآیندهای پیچیده انجام کار و برون سپاری خدمات، ساماندهی کنیم چرا که  بخش اعظم هزینه های جاری دولت صرف حقوق و دستمزد می شود.

*تعداد نیروهای دولتی در کلانشهر تهران بیشتر از استان های دیگر است

به گفته وی تعداد نیروهای دولتی در کلان شهر تهران نسبت به استان های دیگر به دلایل مختلفی از جمله استقرار وزارتخانه و سازمانها، نهادهای ملی و مهاجرت و جذابیت پایتخت بعنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور بیشتر است.

*نحوه استخدام در دستگاه دولتی

ابراهیمی در ادامه به آزمون استخدامی 7 هزار نفر متقاضی برای جذب در اداره آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و درباره روند جذب نیروی انسانی در دستگاه دولتی گفت: برای استخدام و جذب، دستگاه اجرایی به وزارتخانه متبوع خود درخواست نیرو می دهد. این درخواست پس از طی مراحل قانون و صدور مجوز توسط سازمان اداری استخدامی کشور بررسی و اجرایی می شود و سپس سازمان استان به عنوان ناظر و مجری با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور آزمون برگزار می کندکه اخیراً اتفاق افتاد.

*ارگان های دولتی موظف به استقرار دولت الکترونیک هستند

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره دسترسی کارمندان به تکنولوژی و اینترنت گفت:  توسعه دولت الکترونیک و استقرار زیر ساخت های آن در راستای بهره مندی کارکنان و مردم، برعهده دستگاه اجرایی است. برای این منظور ایجاد پنجره واحد خدمات براساس ماده 70 قانون برنامه پنجم توسعه در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار دارد. و مطابق قانون برنامه و نقشه راه دولت الکترونیک همه دستگاه ها مکلف به توسعه دولت الکترونیک و اجرای سیاست های دولت در این زمینه هستند و جزو ارزیابی دستگاه های اجرایی استان در اولویت نظارت سازمان است.

وی درباره آموزش کارکنان هم گفت: سیاست گذاری یک ساله آموزش کارکنان دولت در قالب یک تقویم آموزشی یک ساله مصوب و در طول سال ارائه می شود. تمام نیازهای سطوح مدیریتی – پایه – میانی کارمندان و مدیران توسط دستگاههای اجرایی انجام گرفته و گزارش عملکرد آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.

ابراهیمی درباره ارتباط مستقیم با کارکنان و نیروهای انسانی اظهار کرد: این ارتباط دوسویه همه کارکنان با این معاونت در ساختار تعریف نشده و تکلیفی هم برای آن در شرح وظایف اشاره نشده است. اما کارکنان به عنوان سرمایه های فکری و بعنوان همکاران خودمان درصورت لزوم حتما پذیرش میشوند. و به درخواست هایشان رسیدگی می شود.

*اجازه قانون به دستگاه های اجرایی: استفاده از سمت های حرفه ای خارج از دستگاه تا سقف15 درصد

ابراهیمی درباره اهمیت نظام شایسته سالاری در استفاده از نیروهای دولتی افزود: توسعه نظام شایسته سالاری و اجرای مصوبات شورای عالی اداری و رعایت ماده 52 و 53 قانون مدیریت خدمات کشوری به شکل ارتقا شغلی مبتنی بر شایستگی ها و دانش اشاره شده است. ماده 54 قانون مدیریت خدمات کشوری هم به دستگاه های اجرایی اجازه داده تا 15 درصد شغل ها را از افراد شایسته و متخصص بدون رعایت سلسله مراتب و خارج از دستگاه انتخاب کنند و در مواردی که امکان انتخاب وجود ندارد، از طریق آزمون اقدام کند.

وی در ادامه به جشنواره شهید رجایی که در آن برترین های دستگاه های اجرایی انتخاب و تقدیر می شوند اشاره کرد و افزود:  در این جشنواره هم یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی، رعایت ضوابط انتخاب و انتصاب مدیران با هدف شایسته گزینی است. تجربه نشان داده هر دستگاهی از نیروهای شایسته و توانمند در پست های سازمانی استفاده کند در ارایه عملکرد موفق بوده است. این اهمیت و ارزش منابع انسانی را می رساند.

http://mbot.ir/media//2016/12/1024xauto_img_2780.jpg

*جذب خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران به شرط دارابودن شرایط احراز، 30 درصد

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره میزان جذب خانواده های معظم شهداو ایثارگران در دستگاه های دولتی هم گفت: طبق قانون سهمیه این افراد 30 درصد از محل سهمیه های استخدامی دستگاه ها است 25 درصد فررندان معظم شهدا، جانبازان و فرزندان جانبازان 50 درصد به بالا بدون آزمون، براساس سهمیه ابلاغی قوانین پنج ساله جذب می شوند. البته به شرطی که شرایط احراز تصدی پست مربوطه را داشته باشد. اگر این شرط تخصصی را نداشته باشد به پستی که مدرک تحصیلی در آن به شکل عمومی مرتبط است اقدام میشود. سال گذشته 220 نفر از خانواده های معظم شهدا و جانبازان با معرفی بنیاد شهید بنا بر شرایط رشته تحصیلی و تخصص به دستگاه های اجرایی (محیط زیست،  جهادکشاورزی  اداره کل استاندارد، صنعت و معدن، نوسازی مدارس، راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی ، منابع طبیعی ) معرفی شدند و بیش از 90 درصد آنان تاکنون استخدام و مابقی و در حال طی مراحل  گزینش و دریافت شماره مستخدم هستند.

ابراهیمی درباره طرح اصلاح نظام اداری در دولت یازدهم و طرح های مشابه آن در دولت های گذشته اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید، نقشه راهی مشتمل بر 8 برنامه با توجه به مصوبه شورای عالی اداری ترسیم شد. این برنامه ها در دولت های قبلی نیز در قالب 7 برنامه و  10 برنامه با عناوین مشابه یا تغییرات جزئی وجود داشته است، اما تفاوت برنامه های فعلی با ارایه مدل اجرایی و نقشه راه است. اگر این نقشه راه در تمامی دستگاه های اجرایی به درستی پیاده شود قطعاً در اصلاح نظام اداری و بهره وری سازمان ها شاهد موفقیت بسیاری خواهیم بود که این امر در اولویت برنامه های سازمان اداری و استخدامی کشور و استان ها قرار دارد.

وی ادامه داد: هشت برنامه اصلاح نظام اداری از ابتدای دولت یازدهم با عناوین: مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی، خدمات عمومی در فضای رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، فناوری های مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی، صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری، استقرار نظام جامع عملکرد به وزارتخانه ها و  سازمان ها و موسسات ابلاغ شده است.

*مصوبات دورکاری کارمندان ملغی شده است/انتقال کارمندان به کلانشهر تهران همچنان ممنوع به جز موارد خاص

ابراهیمی همچنین درباره دورکاری کارمندان دولت و انتقالی آنها از شهرستان به تهران گفت: مصوبات دورکاری ملغی شده و انتقال کارمندان به کلانشهر هم مطابق قانون برنامه پنجم ممنوع است، مگر در شرایطی خاص (مقامات، جانبازان و ..) که تشخیص آن بر عهده کارگروه ورود به کلان شهر ذیل سازمان اداری و استخدامی کشور است. هم اکنون هم تعدادی انتقالی به کلان شهر در چارچوب مقررات داشته ایم.

*نظارت جدی دولت درخصوص حقوق های نجومی/تکمیل سامانه حقوق کارمندان

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران درباره حقوق و دستمزد کارمندان و نحوه محاسبه آن گفت: تمام کارمندان دولت مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری هستند. نظام حقوق و دستمرد هر ساله با مصوبه دولت ابلاغ می شود و احکام کارگزینی کارکنان دولت مبتنی بر این نظام، قانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما می توانید حقوق بگیران نجومی کارمندان دولت را اعلام کنید؟ گفت: هیچ کارمند دولتی خارج از امتیازات حکم کارگزینی نمیتواند حقوق بیشتری دریافت کند و پاداش – رفاهیات – حقوق و مزایا طبق مصوبه دولت و ضوابط اجرایی قانون بودجه هرسال انجام میشود. تشخیص و تطبیق این موضوع در هر دستگاه اجرایی  با بالاترین مقام دستگاه و ذیحساب دستگاه است که از سوی وزارت اقتصادی و دارایی انتخاب می شود. دریافت حقوق دانشگاهها، شرکتها و بانکها، بیمه ها و نهادهای مستثنی شده در قانون، تابع مقررات خاص خودشان هستند و دولت برای جلوگیری از تخلف، ناظر جدی است و تاکید بر متناسب سازی همه حقوق کارکنان را دارد.

*نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور و استان ها بر سامانه حقوق کارمندان

ابراهیمی افزود: پس از ماجرای رسانه ای شدن موضوع حقوق های نجومی،  دولت با ابلاغ مصوبه متناسب سازی حقوق و دستمزد در سامانه کارمند ایران فیلد دیگری به نام حقوق و مزایا اضافه کرد تا نظارت مضاعف انجام شود. نظارت کلی بر این سامانه بر عهده سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور است. ما هم به عنوان سازمان برنامه و بودجه استان، در این سامانه به اطلاعات 25 دستگاه اجرایی مشمول بودجه هزینه ای و موافقت نامه متبادله استان در کنار سایر مراجع ذیصلاح نظارتی دسترسی و نظارت داریم.

*استخدام بدون مجوز تخلف است/ دریافت بودجه سازمان ها در گرو تاییدیه منابع انسانی

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه جذب نیرو بدون مجوز تخلف است، گفت: دستگاه های اجرایی که با ما تبادل موافقتنامه دارند، برای دریافت بودجه خود ابتدا باید تعداد نیروی انسانی خود را از نظر نوع ( قراردادی، رسمی و پیمانی) به ما ارائه کرده و تاییدیه معاونت را براساس قوانین بگیرند. تا حوزه معاونت بودجه برابر مقررات تامین اعتبار کند.

اخبار جامعه را با ما دنبال کنید./

جامعه خبر


کد مطلب: 615

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/615/اشتغال-بیش-180-هزار-نیروی-انسانی-50-دستگاه-اجرایی-پایتخت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir