کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات هشتمین جلسه کارگاه/آمایش پایتخت به ایستگاه صنعت رسید

6 اسفند 1395 ساعت 18:50


به گزارش سعیده حسن خانی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، هشتمین جلسه کارگاه تدوین سند آمایش استان تهران صبح سه شنبه با حضور قاهری بدر مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران، شهرام عدالتی سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی استان تهران و نمایندگان دستگاه های اجرایی در محل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران برگزار شد.

بررسی فرآیند شکل گیری صنعت در استان تهران بویژه در اطراف پایتخت و اهمیت حضور آن ها در آینده کلان شهر، الگوی فضایی استقرار صنعت در استان تهران محور جلسه امروز بود.

قاهری بدر مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران در این جلسه موضوع تکنولوژی در صنعت را مورد توجه قرار داد و گفت: در موضوع استقرار واحدهای صنعتی باید ابتدا پتانسیل های محیطی و سپس انحراف مسیر صنعت از سطح تکنولوژی را بررسی کرد.صنعت امروز نیاز به تکنولوژی روز دارد.

وی افزود: امروز دیگر آب تنها مشکل زیربنایی واحدهای صنعتی نیست،  منابع برق در آینده جوابگوی صنعت نخواهد بود و باید به فکر تکنولوژی های برتری همچون نیروهای خورشیدی باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: تکنولوژی صنعت های امروزی متعلق به نسل سوم و چهارم است و نمی تواند با نسل جدید رقابت کند. در خواست من این است که بحث تکنولوژی در سند آمایش استان لحاظ شود. البته بحث آموزش کاربردی به صنایع را ما هم دستور کار داریم.

در ادامه این جلسه شهرام عدالتی سرپرست معاونت توسعه و برنامه ریزی استان تهران گفت: شکل  و مفهوم توسعه به معنای صنعتی شدن از گذشته دچار تغییر شده  و امروز باید با بررسی سیر تحولات فضایی آینده صنعت استان تهران را ترسیم کنیم.

وی افزود: باید به این سوال مهم پاسخ داد که چرا بیشتر فعالیت های صنعتی در اطراف شهر ها شکل گرفته؟ عمده ترین چالش ما ممیزی و تفکیک صنعت و صنف در استان است. دغدغه ما  ورود بی برنامه شهرداری ها به بافت هایی از شهر برای ایجاد شهرک صنعتی است که ناشی از فقدان درآمد پایدار این نهاد است.

عدالتی گفت: از زمانی که البرز از تهران جدا شد و مدیریت سیاسی اداری مستقلی یافت، فضای صنعتی و مهاجرت به بخش شرقی تهران منتقل شد که البته نزدیکی به شاهراه های اصلی حمل و نقل هم موثر بوده است. در شرق استان تهران مناطق حفاظت شده ای وجود دارد که باید کمترین تراکم جمعیتی را داشته باشند اما این فضا به دلیل شکل گیری شهر جدید پردیس، ایجاد جاده فیروزکوه-سمنان و محور ارتباطی پاکدشت-شهیدبابایی کریدور جدیدی پیدا می کند که اگر اندیشه درستی در اتفاقات شرق تهران نباشد کانون جدید وموثری شکل می گیرد.

وی افزود: با وجود جمعیت 700 هزار نفری جویای شغل در شرق استان تهران، فضای کسب و کار در این محدوده فاقد اقتصاد پایه است و هدایت اقتصادی مستقل در شرق استان وجود ندارد.

به گفته عدالتی برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به تدوین سند ملی آمایش در سال اول برنامه کرده است، همچنین شورای عالی آمایش شکل گرفته و باید تمام فعالیت ها براساس رهیافت های سند آمایش باشد.

در ادامه گزارشی از فعالیت های صنعتی استان تهران طی سال های 1379 تا 1392 به تفکیک شهرستان ارائه شد.

براساس این گزارش ها پس از خدمات، فعالیت های صنعتی نقش مهمی را در اقتصاد استان تهران ایفا می کنند، اما صنعت به لحاظ ارزش افزوده سهم پایینی دارد. در بخش گروه های عمده فعالیت اقتصادی ارزش افزوده از سال 79 بیشترین تغییرات را در حوزه صنعت نشان می دهد.

الگوی تمرکز اشتغال در سطح استان نشان می دهد بیشترین تمرکز خدمات استان در شهرهای اطراف پایتخت و جنوب و جنوب غربی در شهرستان های قدس، شهریار، بهارستان، اسلامشهر است و در بخش کشاورزی لکه هایی جزئی(اراضی باغی) در شهرهای دماوند، فیروزکوه، شمیرانات دیده می شود.

براساس این گزارش، مهمترین کانون تمرکز اشتغال در بخش صنعت (براساس داده های سرشماری سال 90) به شکل کمربند شرقی-غربی در اطراف تهران مستقر شده و الگوی فضایی فعالیت های صنعتی، کارگاه ها، تاسیسات و واحدهای تولیدی نشان می دهد بیشتر تمرکز کارگاه هاو واحدهای صنعتی در جنوب استان تهران است.( شهرهای قدس، اسلامشهر، شهریار، بهارستان و قسمتی در شهرستان های ورامین، قرچک)

همچنین براساس نقشه محل استقرار شهرک های صنعتی استان تهران، این شهرک ها در پهنه جنوب تهران مستقر هستند و شمال پایتخت خالی از تمرکز شهرک های صنعتی است. به تعبیری دیگر فعالیت های صنعتی به طور ویژه ای در اطراف کانون های جمعیتی ( جنوب و جنوب غرب استان)متمرکز شده اند.

در این جلسه رتبه بندی شهرستان های استان تهران بر اساس شاخص های اقتصادی بررسی شد که طبق آن عدم تعادل اقتصادی در شهرستان های استان وجود دارد. براساس این نمودار14 شهرستان، تهران، شمیرانات، ورامین، پیشوا، شهریار، ملارد، قدس، دماوند، اسلامشهر، رباط کریم، پاکدشت، فیروزکوه، بهارستان، ری به ترتیب شهر تهران رتبه اول و شهرستان ری رتبه آخر را از نظر شاخص های اقتصادی دارد.

گفتنی است؛ بررسی دقیق تر موضوع استقرار شهرک های صنعتی استان تهران برای ایجاد وفاق در میان دستگاه های اجرایی بویژه موضوعات موثر بر ساختار اقتصادی استان، مقرر شد جلسه ای تخصصی با حضور نمایندگان شرکت شهرک های صنعتی، امور اقتصادی و دارایی، کا ر و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن، تجارت در روز شنبه 12 دی ماه برگزار شود.

اخبار جامعه را با ما دنبال کنید./

جامعه خبر


کد مطلب: 597

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/597/جزئیات-هشتمین-جلسه-کارگاه-آمایش-پایتخت-ایستگاه-صنعت-رسید

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir