کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هزینه سرشماری هر ایرانی 1700 تومان/نوآوری های سرشماری 95 چه بود؟

6 دی 1395 ساعت 13:12


به گزارش سعیده حسن خانی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران صبح دوشنبه مراسم تجلیل از دست اندرکاران سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 کشور با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران، عادل آذر رئیس سابق مرکز آمار و رئیس فعلی دیوان محاسبات، عباسعلی زالی، رئیس اسبق مرکز آمار ایران، جمعی از استانداران و روسای سازمان برنامه و بودجه استان های سراسر کشور در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این برنامه علیرضا زاهدیان معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی  گزارش فنی از هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ کشور را عنوان کرد.

* 170 نفر سرشماری سال 95 را طراحی کردند

وی اظهار کرد: فرآیند طراحی سرشماری بیش از دو سال طول کشید و حدود ۲۰ کمیته کار طراحی و آزمایش این سرشماری را برعهده داشتند. همچنین بیش از ۱۷۰ نفر در طراحی این سرشماری مشارکت کردند.

*مشارکت 40 هزار نفری در  انجام سرشماری سال 95

زاهدیان ادامه داد: بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ نفر مدرسین سرشماری بودند، بیش از ۴۰ هزار نفر در کنار هم کار عظیم سرشماری را انجام داده و بیش از ۳۲ رده اجرایی کنار هم کار مدیریت سرشماری را بر عهده داشتند. اتصال این ۳۲ رده از ستادهای سرشماری گرفته تا رئیس ستاد هماهنگی استان و ستاد هماهنگی کشور کار عظیم و قابل توجهی بود.

*گزینش 25 هزار مامور آمارگیر/سهم آقایان و لیسانسه ها بیشتر بود

وی با بیان اینکه 25 هزار مامور آمارگیر و حدود 3 هزار کارشناس مسئول از میان 100 هزار داوطلب برای کار سرشماری گزینش شدند، گفت:  52/2 درصد از این ماموران آمارگیر را آقایان و  ۴۷/۸ آن ها را خانم ها تشکیل دادند. همچنین سطح تحصیلات نیروهای آمارگیر 11 درصد دیپلم، 8 درصد فوق دیپلم، 64/7 درصد لیسانس، ۱۵ درصد هم فوق لیسانس و بالاتر بود.

معاون طرح های آماری و آمارهای ثبتی افزود: برای این طرح آماری  32 نرم افزار برای اجرای سرشماری از نرم افزار نقشه بندی و حوزه بندی تا نرم افزارهای سرشماری تلفنی، سامانه نطارت، سامانه بازشماری، سامانه ساماندهی جذب نیروی انسانی تا مسابقات عکاسی، تالار گفتگو، اتاق کنترل و قرعه کشی اینترنتی آماده شد.

*هزینه سرشماری در ایران؛ به ازای هر نفر نیم دلار

وی در ادامه به ارائه آمارهای صرفه جویی در هزینه های سرشماری سال 95 پرداخت و اظهار کرد: از دید صرفه جویی در سرشماری سال ۹۵ اگر سبک سرشماری سال جاری را با سال ۹۰ مقایسه کنیم در این سال ۶۵ هزار آمارگیر بودند که این تعداد در سال ۹۵ ۲۵ هزار بود.از دید هزینه های سرشماری هم گزارش های سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد به ازای هر نفر هزینه سرشماری ۲ دلار است. این هزینه در آمریکای شمالی به ازای هر نفر ۳ دلار، در اروپا ۷/۸ دلار  و در ایران کمتر از نیم دلار بود که با توجه به بودجه کشور حداقل هزینه انجام گرفت.

*جایگاه چهارم ایران در سرشماری اینترنتی جهان

زاهدیان گفت: سرشماری اینترنتی یکی از دستاورد های بزرگ سرشماری بود که ایران با سهم ۴۷/۵ درصدی در میان کشورهایی که برای اولین بار سرشماری اینترنتی داشته اند جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: در مجموع کانادا رتبه اول را در سرشماری اینترنتی دارد پس از آن استرالیا، کره جنوبی و چهارمین رتبه برای ایران است و این دستاوردی بین المللی است.

*نوآوری های سرشماری 95 چه بود؟

زاهدیان در ادامه به نوآوری های سرشماری ۹۵ اشاره کرد و گفت: استفاده از شیوه ترکیبی سرشماری( اینترنت، تبلت و تلفن) که بعد از سرشماری متوجه شدیم سهم سرشماری اینترنتی قابل توجه بود.حذف پرسشنامه آماری و استفاده از فایل پشتیبان تبلت، هنگام کردن (sync) داده های سامانه اینترنتی و تبلت، ادیت همزمان با تکمیل فرم حین اجرای عملیات میدانی، پالایش و کنترل پوششی و تجمیع سرشماری اینترنتی و تبلت، سامانه اینترنتی و آمارگیری تلفنی برای خانوارهای غایب، رصد سرشماری با استفاده از طراحی و پیاده سازی اتاق کنترل از جمله نوآوری های سرشماری سال ۹۵ بود.


کد مطلب: 592

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/592/هزینه-سرشماری-ایرانی-1700-تومان-نوآوری-های-95

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir