پیشگفتار
ﻧﻈﺎم اداري ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن اﺻـﻠﯽ ﻫﺮ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ اﺳـﺖ و دﺳـﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮي از ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳـﺎﻟﻢ، ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﻈﺎم اداري واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ دﯾﮕﺮ، ﻧﻈﺎم اداري ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد زﯾﺮا ﮐﺎراﻣﺪي و ﭼﺎﺑﮑﯽ ﻧﻈﺎم اداري در ﻫﺮ ﮐﺸـﻮر، ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد و ارﺗﻘﺎي ﺳـﺎﯾﺮ ﻧﻈﺎمﻫﺎي آن ﮐﺸﻮر ﻧﻈﯿﺮ: اﻗﺘﺼﺎدي، ﺳﻼﻣﺖ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ... اﺳـﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﺻـﻼح ﻧﻈﺎم اداري در دﺳـﺘﻮر ﮐﺎر دوﻟﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻮده و در ﻃﻮل اﯾﻦ دوران، ﻗﻮاﻧﯿﻦ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺿـــﺮورت اﺻـــﻼح و اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم اداري ﮐﺸـــﻮر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎي ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﻧﻈﺎم ﻣﻘﺪس ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻮﯾﮋه در اﻟﺰام ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺋﯽ ﺑﻪ ﻣﺮدم و ﺗﻼش در ارﺗﻘﺎي ﺳﻼﻣﺖ اداري از ﻣﻮاردي اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎلﻫﺎي اﺧﯿﺮ ﻣﻮرد اﻫﺘﻤﺎم وﯾﮋه ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻋﺎﻟﯽ رﺗﺒﻪ ﻧﻈﺎم ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎﯾﺪ اذﻋﺎن داﺷﺖ ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم اداري ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺴـﻬﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪه و ﺑﺴﺘﺮﺳﺎز اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻫﻢ ﺑﻪﻋﻨﻮان زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ و اﻟﺰاﻣﺎت ﺗﺤﻘﻖ ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ 20 ﺳﺎﻟﻪ، ﺿﺮورﺗﯽ اﻧﮑﺎرﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ.
ﯾﮑﯽ از ﻣﮑﺎﻧﯿﺴــﻢﻫﺎي ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم اداري، ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺤﺴــﻮب ﻣﯽﺷــﻮد. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸــﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﻓﻘﺪان ﻧﻈﺎم ﮐﺴــﺐ ﺑﺎزﺧﻮرد، اﻣﮑﺎن اﻧﺠﺎم اﺻــﻼﺣﺎت ﻻزم ﺑﺮاي رﺷــﺪ، ﺗﻮﺳــﻌﻪ و ﺑﻬﺒﻮد ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺳــﺎزﻣﺎن را ﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ و ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه، ﮐﺎﻫﺶ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸـﯽ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر آﮔﺎﻫﯽ از ﻣﯿﺰان ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﺧﻮد ﻧﯿﺎز ﻣﺒﺮم ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ دارد. ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي راﻫﺒﺮدي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ارﺗﻘﺎي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺋﯽ، ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺳــﯿﺎﺳــﺖﻫﺎي ﮐﻠﯽ ﻧﻈﺎم اداري ﮐﺸــﻮر اﺑﻼﻏﯽ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮي و ﻧﻘﺸــﻪ راه اﺻــﻼح ﻧﻈﺎم اداري و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺳــﻨﺠﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺗﻌﯿﯿﻦﺷــﺪه در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ اﺻــﻼح ﻧﻈﺎم اداري )دوره اول و دوم( و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪاي ﮐﺸﻮر، ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺳﺘﺎن ﺑﺎ ﺗﺄﺳﯽ از آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﻮاد 81 و 82 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺸﻮري ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﻨﻮات ﮔﺬﺷﺘﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن را در دو ﺑﻌﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار داد و ﭘﺲ از ﺟﻤﻊﺑﻨﺪي ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﺑﯿﺴﺖ و ﺳﻮﻣﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﺋﯽ اﺳﺘﺎن را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘﺪﯾﺮ از دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺑﺮﮔﺰار ﻧﻤﻮد.
اﻣﯿﺪ اﺳــﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺣﺎﺿــﺮ، ﺑﺎزﺧﻮردي ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺑﺮاي واﺣﺪﻫﺎي اﺳــﺘﺎﻧﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮده و اﯾﻦ ﺳــﺎزﻣﺎن را در رﻓﻊ ﮐﺎﺳﺘﯽﻫﺎ و ﺑﻬﺒﻮد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎلﻫﺎي آﺗﯽ ﯾﺎري ﻧﻤﺎﯾﺪ.
در ﭘﺎﯾﺎن، از ﻫﻤﺮاﻫﯽ و رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎي ﺳــﺎزﻧﺪه اﺳــﺘﺎﻧﺪار ﻣﺤﺘﺮم و رﯾﯿﺲ ﺷــﻮراي راﻫﺒﺮي ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳــﺘﺎن ﻗـﺪرداﻧﯽ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻢ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻻزم ﻣﯽ داﻧﻢ از ﻫﻤﮑﺎري و ﻫﻤﺮاﻫﯽ دﺳـــﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳـــﺘﺎن در اﻣﺮ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﻧﯿﺰ ﻫﻤﮑـﺎران ﺳـــﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺳـــﺘﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺸـــﺎرﮐﺖﮐﻨﻨﺪه در ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد واﺣﺪﻫﺎي اﺳﺘﺎﻧﯽ در اﺑﻌﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻫﻤﮑﺎر از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاري ﺗﻬﺮان، اداره ﮐﻞ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ اﺳﺘﺎن، اداره ﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ اﺳﺘﺎن، اداره ﮐﻞ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺘﺎن و ﺳﺘﺎد اﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎز اﺳﺘﺎن ﺗﻘﺪﯾﺮ و ﺗﺸﮑﺮ ﻧﻤﻮده و از ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن آرزوي ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪي ﺑﺮاي اﯾﺸﺎن ﻧﻤﺎﯾﻢ.
ﻣﻘﺪﻣﻪ
همه ی ﺳـﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، ﺷـﺮﮐﺖ ﻫﺎ، ﻣﻮﺳـﺴـﺎت و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ، رﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺪاري در ﻋﺮﺻـﻪ رﻗﺎﺑﺘﯽ اﻣﺮوز، ﺑﻪ ﺳـﯿﺴﺘﻢ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ آن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺳـﺎزﻣﺎن، ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺧﻮد را ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ. ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﮐﺎرا ﺑﻪ ﺟﻤﻊآوري و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺴــﻨﺪه ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ از اﯾﻦ دادهﻫﺎ ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد ﺳــﺎزﻣﺎن و ﺗﺤﻘﻖ رﺳــﺎﻟﺖﻫﺎ و اﺳــﺘﺮاﺗﮋي ﻫﺎ اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪﻋﺒﺎرﺗﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﻪﺟﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﯽﭘﺮدازﻧﺪ.
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳـﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴــﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ اﺳــﺎﺳــﯽ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺳـــﺎزﻣﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن دارد. در روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ، از ﻋﺒﺎرت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻪﺟﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺳـﻄﺢ ﺳـﺎزﻣﺎن، ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ و اﻓﺮاد اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷـﻮد ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﺗﻮﺳـﻌﻪ ، ﻫﻤﺴــﻮ و ﻣﺘﻮازن ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮا ﮔﺮدد. اﺳـﺘﻘﺮار ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺷـﺪن ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻬﺒﻮد در ﺳـﺎزﻣﺎن ﺷﺪه و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ داﻧﺶ، ﺣﻮزهﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎزﻣﺎن، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و در ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻣﺸﮑﻼت اﻗﺪام ﻣﯽﮔﺮدد.
ﺑﻨـ ﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻓﺮاﯾﻨﺪ داﺋﻤﯽ اﺳـــﺖ ﮐﻪ ﻃﯽ آن ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﻣﯽﺷـــﻮد. در اﯾﻦ اﻧﺪازهﮔﯿﺮي، ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸـﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﮐﺎر، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل و ﺧﺪﻣﺎت و اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻓﺮاد، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آن را ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز را ﺟﻬﺖ ﺷـﻨﺎﺧﺖ و ﺗﺤﺖ ﮐﻨﺘﺮل ﻗﺮار دادن ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﯿﺎت اﺻــﻼﺣﯽ، ﮔﺎم ﺗﮑﻤﯿﻞﮐﻨﻨﺪه ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد اﺳــﺖ. در واﻗﻊ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ واﺣﺪﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷـﻮﻧﺪه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﺪف اﺻـﻠﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ در اﯾﻦ ﮔﺎم ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ. اﺟﺮاي درﺳﺖ اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻫﻤﮑﺎري ﻣﺪاوم ارزﯾﺎﺑﯽﮐﻨﻨﺪه و ارزﯾﺎﺑﯽﺷﻮﻧﺪه دارد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ درﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺷﺪن ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.
در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﯿﺎت ﻣﺤﺘﺮم وزﯾﺮان )ﺑﻪ ﺷﻤﺎره 44642/ت/ 27701 ه ﻣﻮرخ 1381/10/28 ( آﻏﺎز ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺸﻮري و اﺑﻼغ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ و دﺳـــﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﺋﯽ ﻣﻮاد 81 و 82 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺬﮐﻮر، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد دﺳـــﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﻮرد ﭘﯿﮕﯿﺮي ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
ﺳــﺎزﻣﺎن اداري و اﺳــﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸــﻮر ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺳــﯿﺎﺳــﺖﮔﺬار در ﺣﻮزه اﺻــﻼح ﻧﻈﺎم اداري و ﺳــﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي اﺳـﺘﺎن ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﭘﯿﺸـﺒﺮد اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﺻـﻼح ﻧﻈﺎم اداري در اﺳـﺘﺎن، ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺮاﺳﺎس اﻟﺰاﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺬﮐﻮر، ﻧﺴـﺒﺖ ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ )ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊ اﺻﻼح ﻧﻈﺎم اداري( و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ )ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖﻫﺎ و وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺨﺼﺼﯽ دﺳﺘﮕﺎه( اﻗﺪام ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳـﺎل 1399 دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن، رﺳﻤﺎً ﺑﺎ اﺑﻼغ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ از ﺳـﻮي ﺳـﺎزﻣﺎن اداري و اﺳـﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸـﻮر، در آﺑﺎن ﻣﺎه ﺳـﺎل 1399 آﻏﺎز ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﮔﺰارﺷﺎت و ﻣﺴﺘﻨﺪات ﺑﺎرﮔﺬاري ﺷـﺪه در ﺳــﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، 62 دﺳـﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾﯽ اﺳــﺘﺎن، در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳــﺎل 1399 ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪاﻧﺪ.
رزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد واﺣﺪﻫﺎي اﺳــﺘﺎﻧﯽ در ﺑﻌﺪ ﺷــﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎ 5 ﻣﺤﻮر و 21 ﺷــﺎﺧﺺ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺑﻌﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﺎ 184 ﻣﺤﻮر و 817ﺷﺎﺧﺺ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ ﮐﻪ درﮔﺰارش ﭘﯿﺶرو ﺑﻪﺗﻔﺼﯿﻞ آورده ﺷﺪه اﺳﺖ.
در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭘﺲ از ﺟﻤﻊﺑﻨﺪي ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﺑﻪاﺳﺘﻨﺎد ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﺸﻨﻮاره ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﺋﯽ ﺳﺎل 1400 اﺑﻼﻏﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن اداري و اﺳـﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸـﻮر و ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺳﺘﺎد ﺟﺸﻨﻮاره ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﺋﯽ اﺳﺘﺎن، از 12 دﺳﺘﮕﺎه ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه و ﺗﯿﻢﻫﺎي ﮐﺎري آﻧﻬﺎ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺑﻌﻤﻞ آﻣﺪ.
در اﯾﻦ ﮔﺰارش، ﺑﻪ ﮐﻠﯿﺎت و ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي در ﻓﺼﻞ اول ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻓﺼﻞ دوم، اﻫﺪاف، اﻟﺰاﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎﻻﻧﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن و اﻋﻀﺎي ﮐﻤﯿﺘﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارزﯾﺎﺑﯽﮐﻨﻨﺪه دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳـﺘﺎن ﻣﻮرد اﺷـﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. در ﻓﺼـﻞ ﺳﻮم، ﻋﻤﻠﮑﺮد دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺎده 5 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺸـﻮري اﺳـﺘﺎن ﺗﻬﺮان در ﺷـﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ در ﺳﺎل 1399 ﺗﺸﺮﯾﺢ، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷــﺪه اﺳــﺖ. ﭘﺲ از اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در زﻣﯿﻨﻪ رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي دﺳــﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳــﺘﺎن ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ اﻣﺘﯿﺎزﮐﻞ، اﻣﺘﯿﺎز ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﻣﺘﯿﺎز اﺧﺘﺼـﺎﺻـﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﺟﺪاول و ﻧﻤﻮدارﻫﺎ در ﻓﺼﻞ ﺳﻮم، وﺿﻌﯿﺖ اﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﺤﻮرﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﭘﺲ از آن، رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن در ﮔﺮوهﻫﺎي ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ ﻣﻮرد اﺷﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. در اداﻣﻪ ، اﻣﺘﯿﺎزات ﻣﮑﺘﺴـﺒﻪ دﺳـﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﺤﻮرﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺷـﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻫﺮ ﻣﺤﻮر و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺮ وﺿﻌﯿﺖ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن از ﻣﻨﻈﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﺤﻮرﻫﺎ ﺑﺎ ﻋﻨﺎوﯾﻦ: ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ، ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدي درج ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺨﺘﺼﺮي از وﺿـﻌﯿﺖ دﺳـﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳـﺘﺎن از ﻣﻨﻈﺮ ﺷـﺎﺧﺺ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ . در ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺟﺸــﻨﻮاره ﺷــﻬﯿﺪ رﺟﺎﯾﯽ ﻣﻮرد اﺷــﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و در ﻓﺼــﻞ ﭘﻨﺠﻢ، ﺟﻤﻊﺑﻨﺪي و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮي و آﺳــﯿﺐﺷــﻨﺎﺳــﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ اﺻﻼح ﻧﻈﺎم اداري اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
ﻧﻈﺎم اداري ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن اﺻـﻠﯽ ﻫﺮ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ اﺳـﺖ و دﺳـﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﮐﻮﺗﺎهﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮي از ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳـﺎﻟﻢ، ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﻈﺎم اداري واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ دﯾﮕﺮ، ﻧﻈﺎم اداري ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد زﯾﺮا ﮐﺎراﻣﺪي و ﭼﺎﺑﮑﯽ ﻧﻈﺎم اداري در ﻫﺮ ﮐﺸـﻮر، ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد و ارﺗﻘﺎي ﺳـﺎﯾﺮ ﻧﻈﺎمﻫﺎي آن ﮐﺸﻮر ﻧﻈﯿﺮ: اﻗﺘﺼﺎدي، ﺳﻼﻣﺖ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ... اﺳـﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﺻـﻼح ﻧﻈﺎم اداري در دﺳـﺘﻮر ﮐﺎر دوﻟﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻮده و در ﻃﻮل اﯾﻦ دوران، ﻗﻮاﻧﯿﻦ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺿـــﺮورت اﺻـــﻼح و اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم اداري ﮐﺸـــﻮر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎي ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﻧﻈﺎم ﻣﻘﺪس ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻮﯾﮋه در اﻟﺰام ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺋﯽ ﺑﻪ ﻣﺮدم و ﺗﻼش در ارﺗﻘﺎي ﺳﻼﻣﺖ اداري از ﻣﻮاردي اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎلﻫﺎي اﺧﯿﺮ ﻣﻮرد اﻫﺘﻤﺎم وﯾﮋه ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻋﺎﻟﯽ رﺗﺒﻪ ﻧﻈﺎم ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﺎﯾﺪ اذﻋﺎن داﺷﺖ ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم اداري ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺴـﻬﯿﻞ ﮐﻨﻨﺪه و ﺑﺴﺘﺮﺳﺎز اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻫﻢ ﺑﻪﻋﻨﻮان زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ و اﻟﺰاﻣﺎت ﺗﺤﻘﻖ ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ 20 ﺳﺎﻟﻪ، ﺿﺮورﺗﯽ اﻧﮑﺎرﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ.
ﯾﮑﯽ از ﻣﮑﺎﻧﯿﺴــﻢﻫﺎي ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم اداري، ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺤﺴــﻮب ﻣﯽﺷــﻮد. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸــﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﻓﻘﺪان ﻧﻈﺎم ﮐﺴــﺐ ﺑﺎزﺧﻮرد، اﻣﮑﺎن اﻧﺠﺎم اﺻــﻼﺣﺎت ﻻزم ﺑﺮاي رﺷــﺪ، ﺗﻮﺳــﻌﻪ و ﺑﻬﺒﻮد ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺳــﺎزﻣﺎن را ﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ و ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه، ﮐﺎﻫﺶ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸـﯽ ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر آﮔﺎﻫﯽ از ﻣﯿﺰان ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﺧﻮد ﻧﯿﺎز ﻣﺒﺮم ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ دارد. ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي راﻫﺒﺮدي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ارﺗﻘﺎي ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﺋﯽ، ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺳــﯿﺎﺳــﺖﻫﺎي ﮐﻠﯽ ﻧﻈﺎم اداري ﮐﺸــﻮر اﺑﻼﻏﯽ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮي و ﻧﻘﺸــﻪ راه اﺻــﻼح ﻧﻈﺎم اداري و ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺳــﻨﺠﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺗﻌﯿﯿﻦﺷــﺪه در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ اﺻــﻼح ﻧﻈﺎم اداري )دوره اول و دوم( و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪاي ﮐﺸﻮر، ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺳﺘﺎن ﺑﺎ ﺗﺄﺳﯽ از آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﻮاد 81 و 82 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺸﻮري ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﻨﻮات ﮔﺬﺷﺘﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن را در دو ﺑﻌﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار داد و ﭘﺲ از ﺟﻤﻊﺑﻨﺪي ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﺑﯿﺴﺖ و ﺳﻮﻣﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﺋﯽ اﺳﺘﺎن را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘﺪﯾﺮ از دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺑﺮﮔﺰار ﻧﻤﻮد.
اﻣﯿﺪ اﺳــﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺣﺎﺿــﺮ، ﺑﺎزﺧﻮردي ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺑﺮاي واﺣﺪﻫﺎي اﺳــﺘﺎﻧﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮده و اﯾﻦ ﺳــﺎزﻣﺎن را در رﻓﻊ ﮐﺎﺳﺘﯽﻫﺎ و ﺑﻬﺒﻮد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎلﻫﺎي آﺗﯽ ﯾﺎري ﻧﻤﺎﯾﺪ.
در ﭘﺎﯾﺎن، از ﻫﻤﺮاﻫﯽ و رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎي ﺳــﺎزﻧﺪه اﺳــﺘﺎﻧﺪار ﻣﺤﺘﺮم و رﯾﯿﺲ ﺷــﻮراي راﻫﺒﺮي ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳــﺘﺎن ﻗـﺪرداﻧﯽ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻢ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻻزم ﻣﯽ داﻧﻢ از ﻫﻤﮑﺎري و ﻫﻤﺮاﻫﯽ دﺳـــﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳـــﺘﺎن در اﻣﺮ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﻧﯿﺰ ﻫﻤﮑـﺎران ﺳـــﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺳـــﺘﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺸـــﺎرﮐﺖﮐﻨﻨﺪه در ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد واﺣﺪﻫﺎي اﺳﺘﺎﻧﯽ در اﺑﻌﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻫﻤﮑﺎر از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاري ﺗﻬﺮان، اداره ﮐﻞ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ اﺳﺘﺎن، اداره ﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ اﺳﺘﺎن، اداره ﮐﻞ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺘﺎن و ﺳﺘﺎد اﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎز اﺳﺘﺎن ﺗﻘﺪﯾﺮ و ﺗﺸﮑﺮ ﻧﻤﻮده و از ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن آرزوي ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ و ﺳﺮﺑﻠﻨﺪي ﺑﺮاي اﯾﺸﺎن ﻧﻤﺎﯾﻢ.
ﻣﻘﺪﻣﻪ
همه ی ﺳـﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، ﺷـﺮﮐﺖ ﻫﺎ، ﻣﻮﺳـﺴـﺎت و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ، رﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺪاري در ﻋﺮﺻـﻪ رﻗﺎﺑﺘﯽ اﻣﺮوز، ﺑﻪ ﺳـﯿﺴﺘﻢ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ آن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺳـﺎزﻣﺎن، ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺧﻮد را ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ. ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﮐﺎرا ﺑﻪ ﺟﻤﻊآوري و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺴــﻨﺪه ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ از اﯾﻦ دادهﻫﺎ ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد ﺳــﺎزﻣﺎن و ﺗﺤﻘﻖ رﺳــﺎﻟﺖﻫﺎ و اﺳــﺘﺮاﺗﮋي ﻫﺎ اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪﻋﺒﺎرﺗﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﻪﺟﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﯽﭘﺮدازﻧﺪ.
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳـﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴــﺎﻧﯽ، ﻧﻘﺶ اﺳــﺎﺳــﯽ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺳـــﺎزﻣﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن آن دارد. در روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ، از ﻋﺒﺎرت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻪﺟﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺳـﻄﺢ ﺳـﺎزﻣﺎن، ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ و اﻓﺮاد اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷـﻮد ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﺗﻮﺳـﻌﻪ ، ﻫﻤﺴــﻮ و ﻣﺘﻮازن ﻃﺮاﺣﯽ و اﺟﺮا ﮔﺮدد. اﺳـﺘﻘﺮار ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺷـﺪن ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻬﺒﻮد در ﺳـﺎزﻣﺎن ﺷﺪه و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ داﻧﺶ، ﺣﻮزهﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎزﻣﺎن، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و در ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻣﺸﮑﻼت اﻗﺪام ﻣﯽﮔﺮدد.
ﺑﻨـ ﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻓﺮاﯾﻨﺪ داﺋﻤﯽ اﺳـــﺖ ﮐﻪ ﻃﯽ آن ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﻣﯽﺷـــﻮد. در اﯾﻦ اﻧﺪازهﮔﯿﺮي، ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸـﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﮐﺎر، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﺤﺼﻮل و ﺧﺪﻣﺎت و اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ. ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻓﺮاد، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﻠﯽ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آن را ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز را ﺟﻬﺖ ﺷـﻨﺎﺧﺖ و ﺗﺤﺖ ﮐﻨﺘﺮل ﻗﺮار دادن ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﺑﻬﺒﻮد و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﯿﺎت اﺻــﻼﺣﯽ، ﮔﺎم ﺗﮑﻤﯿﻞﮐﻨﻨﺪه ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد اﺳــﺖ. در واﻗﻊ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻇﺮﻓﯿﺖ واﺣﺪﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷـﻮﻧﺪه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﺪف اﺻـﻠﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ در اﯾﻦ ﮔﺎم ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ. اﺟﺮاي درﺳﺖ اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻫﻤﮑﺎري ﻣﺪاوم ارزﯾﺎﺑﯽﮐﻨﻨﺪه و ارزﯾﺎﺑﯽﺷﻮﻧﺪه دارد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ درﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺷﺪن ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.
در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﯿﺎت ﻣﺤﺘﺮم وزﯾﺮان )ﺑﻪ ﺷﻤﺎره 44642/ت/ 27701 ه ﻣﻮرخ 1381/10/28 ( آﻏﺎز ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺸﻮري و اﺑﻼغ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ و دﺳـــﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮاﺋﯽ ﻣﻮاد 81 و 82 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺬﮐﻮر، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد دﺳـــﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﻮرد ﭘﯿﮕﯿﺮي ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
ﺳــﺎزﻣﺎن اداري و اﺳــﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸــﻮر ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺳــﯿﺎﺳــﺖﮔﺬار در ﺣﻮزه اﺻــﻼح ﻧﻈﺎم اداري و ﺳــﺎزﻣﺎن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي اﺳـﺘﺎن ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﭘﯿﺸـﺒﺮد اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي اﺻـﻼح ﻧﻈﺎم اداري در اﺳـﺘﺎن، ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺮاﺳﺎس اﻟﺰاﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺬﮐﻮر، ﻧﺴـﺒﺖ ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ )ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊ اﺻﻼح ﻧﻈﺎم اداري( و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ )ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖﻫﺎ و وﻇﺎﯾﻒ ﺗﺨﺼﺼﯽ دﺳﺘﮕﺎه( اﻗﺪام ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳـﺎل 1399 دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن، رﺳﻤﺎً ﺑﺎ اﺑﻼغ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ از ﺳـﻮي ﺳـﺎزﻣﺎن اداري و اﺳـﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸـﻮر، در آﺑﺎن ﻣﺎه ﺳـﺎل 1399 آﻏﺎز ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﮔﺰارﺷﺎت و ﻣﺴﺘﻨﺪات ﺑﺎرﮔﺬاري ﺷـﺪه در ﺳــﺎﻣﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، 62 دﺳـﺘﮕﺎه اﺟﺮاﯾﯽ اﺳــﺘﺎن، در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳــﺎل 1399 ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪاﻧﺪ.
رزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد واﺣﺪﻫﺎي اﺳــﺘﺎﻧﯽ در ﺑﻌﺪ ﺷــﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺎ 5 ﻣﺤﻮر و 21 ﺷــﺎﺧﺺ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺑﻌﺪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﺎ 184 ﻣﺤﻮر و 817ﺷﺎﺧﺺ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ ﮐﻪ درﮔﺰارش ﭘﯿﺶرو ﺑﻪﺗﻔﺼﯿﻞ آورده ﺷﺪه اﺳﺖ.
در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭘﺲ از ﺟﻤﻊﺑﻨﺪي ﻧﺘﺎﯾﺞ، ﺑﻪاﺳﺘﻨﺎد ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﺸﻨﻮاره ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﺋﯽ ﺳﺎل 1400 اﺑﻼﻏﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن اداري و اﺳـﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸـﻮر و ﻣﺼﻮﺑﺎت ﺳﺘﺎد ﺟﺸﻨﻮاره ﺷﻬﯿﺪ رﺟﺎﺋﯽ اﺳﺘﺎن، از 12 دﺳﺘﮕﺎه ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه و ﺗﯿﻢﻫﺎي ﮐﺎري آﻧﻬﺎ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﺑﻌﻤﻞ آﻣﺪ.
در اﯾﻦ ﮔﺰارش، ﺑﻪ ﮐﻠﯿﺎت و ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي در ﻓﺼﻞ اول ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﻓﺼﻞ دوم، اﻫﺪاف، اﻟﺰاﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎﻻﻧﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن و اﻋﻀﺎي ﮐﻤﯿﺘﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارزﯾﺎﺑﯽﮐﻨﻨﺪه دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳـﺘﺎن ﻣﻮرد اﺷـﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. در ﻓﺼـﻞ ﺳﻮم، ﻋﻤﻠﮑﺮد دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺎده 5 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﮐﺸـﻮري اﺳـﺘﺎن ﺗﻬﺮان در ﺷـﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ در ﺳﺎل 1399 ﺗﺸﺮﯾﺢ، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷــﺪه اﺳــﺖ. ﭘﺲ از اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در زﻣﯿﻨﻪ رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي دﺳــﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳــﺘﺎن ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ اﻣﺘﯿﺎزﮐﻞ، اﻣﺘﯿﺎز ﻋﻤﻮﻣﯽ و اﻣﺘﯿﺎز اﺧﺘﺼـﺎﺻـﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﺟﺪاول و ﻧﻤﻮدارﻫﺎ در ﻓﺼﻞ ﺳﻮم، وﺿﻌﯿﺖ اﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﺤﻮرﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﭘﺲ از آن، رﺗﺒﻪﺑﻨﺪي دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن در ﮔﺮوهﻫﺎي ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ ﻣﻮرد اﺷﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. در اداﻣﻪ ، اﻣﺘﯿﺎزات ﻣﮑﺘﺴـﺒﻪ دﺳـﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﺤﻮرﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺷـﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﻫﺮ ﻣﺤﻮر و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺮ وﺿﻌﯿﺖ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳﺘﺎن از ﻣﻨﻈﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻋﻤﻮﻣﯽ در ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﺤﻮرﻫﺎ ﺑﺎ ﻋﻨﺎوﯾﻦ: ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ، ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدي درج ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺨﺘﺼﺮي از وﺿـﻌﯿﺖ دﺳـﺘﮕﺎه ﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ اﺳـﺘﺎن از ﻣﻨﻈﺮ ﺷـﺎﺧﺺ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ . در ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺟﺸــﻨﻮاره ﺷــﻬﯿﺪ رﺟﺎﯾﯽ ﻣﻮرد اﺷــﺎره ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و در ﻓﺼــﻞ ﭘﻨﺠﻢ، ﺟﻤﻊﺑﻨﺪي و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮي و آﺳــﯿﺐﺷــﻨﺎﺳــﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ اﺻﻼح ﻧﻈﺎم اداري اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.