کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش بینی رشد مثبت اقتصادی و سرمایه گذاری در لایحه بودجه 96

20 آذر 1395 ساعت 6:20


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، محمدباقر نوبخت در نشست خبری تشریح لایحه بودجه سال  ۱۳۹۶كل كشور اظهار داشت: بودجه كل كشور ۱۰۸۵ هزار میلیارد ریال با رشد ۱۰,۹ درصدی تهیه و تدوین شد. همچنین بودجه عمومی ۳۷۱ هزار میلیارد تومان با رشد ۱۰.۱ درصد بودجه شركت‌ها و موسسات و بانك‌ها ۷۵۷ هزار میلیارد تومان و رشد ۱۰.۸ درصدی در نظر گرفته شد.

وی تاكید كرد: پیش‌بینی تورم سال آینده بین ۷ تا ۸ درصد است و این بودجه نه انقباضی و نه انبساطی است، مهم این بوده كه با چه ساز و كاری می‌خواهیم، از منابع استفاده كنیم.

*رشد بودجه عمومی و اختصاصی در سال 96

دكترنوبخت با اشاره به منابع بودجه عمومی تصریح كرد: این منابع به دو بخش بودجه عمومی و بودجه اختصاصی تقسیم شده كه به ترتیب رشد ۸,۷ درصدی و ۲۴.۴ درصدی دارد.

وی به آثار اقتصادی لایحه بودجه ۱۳۹۶ كل كشور، اظهار داشت: رشد اقتصادی ۷,۷ درصدی، نرخ تورم ۷.۶ درصد، رشد نقدینگی ۱۹ درصد و رشد سرمایه‌گذاری ۱۲.۳ درصد برای سال ‌آینده پیش‌بینی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد عملكرد اعتبار عمرانی تصریح كرد: تا یك آبان ۲۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص دادیم كه بخشی از آن اسناد و اوراق است كه جزو منابع مالی محسوب می‌شود.

به گفته وی، برای موضوعات خاص مانند آب، فاضلاب، محیط زیست و حمل‌ونقل ریلی ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی كردیم و همچنین هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان در قالب یارانه تسهیلات ارزان قیمت لحاظ شده است. اكنون با پدیده جدیدی در بازار كار روبه‌رو هستیم زیرا عرضه نیروی كار در حال افزایش است. نرخ مشاركت یعنی افراد جویای كار میان زنان و مردان در حال بالا رفتن است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان جوایز صادرات غیرنفتی پیش‌بینی شده است و نیز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نقدی نان در نظر گرفته شد.

*اختصاص هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان تحصیل كرده

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال آینده هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان تحصیل كرده در نظر گرفته شده است.

نوبخت در ادامه تصریح كرد: در بازار كار عرضه نیروی كار و تقاضا برای كار باید با هم تناسب داشته باشد ولی در حال حاضر عرضه نیروی كار به شدت در حال افزایش است و نرخ مشاركت مردان و زنان در این عرصه بالاست.

وی ادامه داد: در گذشته با ایجاد ۳۱۴ هزار فرصت شغلی در سال جمعیت جویای كار پاسخ داده می شد اما در حال حاضر با وجود ایجاد ۷۵۰ هزار فرصت شغلی هنوز متقاضی كار وجود دارد.

نوبخت گفت: رفاه اجتماعی، ‌آموزش و تحقیقات، دفاع و امنیت و سلامت به ترتیب  ۴ محل مصرف بودجه كشور هستند كه در بخش دفاع و امنیت نسبت به بودجه سال ۹۲، ۱۲۸,۷ درصد رشد‌، آموزش و تحقیقات ۱۱۶.۴ و رفاه اجتماعی ۹۳.۵ درصد و سلامت ۴۶.۷ درصد برای سال ‌آینده رشد نشان می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مربوط به مبارزه با فساد و پیگیری حقوق‌های نجومی با توجه به بیانیه رئیس‌جمهور اظهار داشت:‌ مبارزه با فساد از طریق شفاف‌سازی بازسازی قابل انجام است و در تبصره ۲۱ حكمی وجود دارد كه دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دریافتی غیر از حساب و خزانه‌داری كل نگهداری كنند و تقاضا كردیم تا مجلس همه استثنائات را حذف كند. یك سامانه‌ای تعریف شده تا همه دریافت‌ها از هر محل با هر عنوانی باشد، در سامانه مشخص شود.

وی در مورد اجرای فاز جدید هدفمندی در سال آینده گفت:‌ تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم.

*خروج ۳۴ هزار تاكسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی

نوبخت در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: برای رفع آلودگی هوا از سال گذشته خروج ۹۰ هزار تاكسی فرسوده در دستور كار دولت بود كه تا امروز حدود ۳۴ هزار تاكسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج كردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما برای رفع آلودگی هوا از سال گذشته اقدامات متعددی انجام دادیم كه خروج خودروهای فرسوده از حمل و نقل عمومی یكی از اقدامات ذكر شده بود.

وی ادامه داد: خروج ۱۰ هزار وانت اسقاطی از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در دستور كار دولت قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ریزگردها را نیز یكی دیگر از عوامل آلودگی هوا دانست و گفت: برای مقابله با ریزگردها ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ایم.


کد مطلب: 554

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/554/پیش-بینی-رشد-مثبت-اقتصادی-سرمایه-گذاری-لایحه-بودجه-96

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir