بررسی چالشهای ساختار سازمانی اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان تهران روی میز سازمان مدیریت
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران، مسعود شفیعی رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران در این جلسه با بیان اینکه برای بررسی واقع گرایانه باید به صورت نمونهای و با شاخصبندی مسیر راه را ترسیم کنیم، گفت:«از حدود 14 میلیون بیمهشده در کل کشور 3 میلیون و 300 هزار نفر آن در استان تهران ساکن هستند و باید متناظر با این حجم کاری ساختار نیروی انسانی را در اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان مورد بازنگری قرار دهیم.»
وی افزود:«برای ورود و رفع مشکلات در حوزه ساختار نیروی انسانی ابتدا باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موضوع شاخصبندی در ساختارها به طور جدی وارد شود و با شاخصهای ارائه شده از نظر کمی و کیفی درصدد ایجاد تغییرات در آرایش استانی برآید.»
شفیعی ادامه داد:«با ایجاد شاخصها و ارائه تغییرات، ظرفیتهای نهفته در وزارتخانه به طور کامل مشخص می شود و می توان از ظرفیتهای خالی در سایر استانها به استان تهران اختصاص داد.»
وی با بیان اینکه پس از این مرحله و شناسایی ظرفیتها در سراسر کشور میتوان از ظرفیتهای سازمان اداری و استخدامی بهره گرفت، افزود:«با همت دولت و سازمان اداری و استخدامی میتوان برای دریافت مجوزهای استخدام در پستهای مورد نیاز در اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران اقدام کرد و در مرحله بعدی که نیازمند بازنگری در قوانین اشتغال هستیم که حتی دولت هم اختیار ندارد می توان از طریق مراجع مربوطه پیگیری کرد.»
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران با بیان اینکه در اثنای این اقدامات باید دو موضوع دولت الکترونیک و برونسپاری را نیز پیگیری کنیم، گفت:«با بهرهمندی کامل از ظرفیت الکترونیک شاید بتوانیم صرفهجویی در برخی پستهای سازمانی داشته باشیم و برای سایر پستهای مورد نیاز بودجه تامین کنیم.»
از ظرفیتهای مردمی غافل نشویم
علیرضا شاهپری رییس امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیتهای کشور در زمینه تعاونیها و سازمانهای مردم نهاد گفت:«در انجام برخی وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران میتوانیم از این ظرفیتها بهره ببریم تا وضعیت موجود را اصلاح کنیم.»
وی با اشاره به جایگاه سازمان اداری و استخدامی گفت:«اضافه کردن پستهای سازمانی از سازمان اداری و استخدامی به صورت پیشنهاد به هیات وزیران ارائه و در آنجا در مورد آن تصمیمگیری می شود.»
سید جواد رضوی رییس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه افزود:«به منظور ایجاد ساختاری منطبق بر واقعیات به منظور رفع مشکلات موجود در حوزه اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران آمادگی برگزاری جلسات بیشتر و سه جانبه با سازمان اداری و استخدامی و سازمان مدیریت و برنامهریزی را داریم تا در موضوع روابط کار ،ساختار و قوانین را مورد بازنگری قرار دهیم.»
وی با بیان اینکه کل فرآیند بیمه بیکاری به منظور حفظ عزت مردم الکترونیکی شده است، گفت:«گامهای مطلوبی در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در راستای دولت الکترونیک برداشته شده است و 46 خدمت در این وزارتخانه غیرحضوری ارائه می شود اما متاسفانه بسیاری از افراد جامعه هدف این خدمات هنوز به صورت حضوری برای دریافت خدمت اقدام میکنند.»
نیروهای سازمانی در کل اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران افزایش یابد
پروانه رضایی مدیر کل اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات و وظایف این اداره کل به بیان مشکلات و چالشهای پیشروی این اداره پرداخت و گفت:«با توجه به حجم بسیار بالای کار در استان تهران نیازمند افزایش پستهای سازمانی در ادارات روابط کار، بازرسی کار و بیمه بیکاری هستیم و نمیتوانیم فشار روی کارمندان فعلی را با توجه به حساسیت کارها بیشتر کنیم.»
وی پیشنهاد داد:«وظایف گروه فناوری اطلاعات ، بودجه و تحول اداری به دو اداره فناوری اطلاعات و برنامه و بودجه تفکیک شود و با حجم بالای شکایتها اداره حقوقی زیرمجموعه حوزه مدیریت یا معاونت پشتیبانی تشکیل شود.»
رضایی همچنین خواستار اضافه کردن ادارات تعاونیهای تولیدی، تعاونیهای توزیعی، تعاونیهای خدماتی، تعاونیهای مسکن و حسابرسی در زیرمجموعه مدیریت تعاون شد.