کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران خبر داد

افتتاح 642 پروژه در استان تهران

13 شهريور 1395 ساعت 19:53


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه وبودجه استان تهران، نعمت الله ترکی در گفتگوی زنده با رادیو تهران با بیان اینکه استان تهران با داشتن حدود 17 درصد جمعیت کشور معادل  13میلیون نفر و 16 شهرستان دارای اهمیت بسیاری است، گفت: طبق برآوردهای ما شهرستانهای استان تهران معادل یک استان هستند و پروژه های مختلف باید با حساسسیت بیشتر و در اولویت قرار گیرند.

وی افزود: در سال  92 ، 954 پروژه با اعتباری بالغ بر هزار و 177 میلیارد تومان، در سال 93 ، هزار و 514 پروژه با اعتباری بالغ بر 4 هزار و 667 میلیارد تومان، در سال 94،  هزار و 124 پروژه با اعتباری بالغ بر 4 هزار 348 میلیارد تومان و در سال جاری 642 پروژه با اعتبار هزار و 545 میلیارد تومان افتتاح شد و در اختیار بخش های مختلف استان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه استان تهران ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی دارد، گفت: در استان تهران حدود 9 قلم محصول تولیدی کشاورزی در کشور مقام اول تا سوم را دارند و در این زمینه ظرفیت خوبی برای پوشش بیشتر ایجاد شده است.

به گفته ترکی در سال جاری در تولید گندم و ذخیره سازی آن پیشرفتهای خوبی انجام شده است و در این محصول مصرف کننده هستیم و در سال حدود یک میلیون 400 هزار تن مصرف سالانه داریم که حدود 350 هزار تن تولید و مابقی از استانهای دیگر تامین می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گندم از کالاهای استراتژیک است برای اولین سال ذخیره سازی استان به بالای 100درصد رسیده که این ذخیره فقط و فقط از تولید داخل است.

 

احداث 8 بیمارستان طی سه سال اخیر

وی در ادامه به بخش خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: تقریبا حدود 8 بیمارستان در شهر تهران طی سه سال اخیر احداث کرده ایم و در اختیار مجموعه دانشگاهها قرار دادیم. در شهرستانهای پیرامون با توجه به مشکلاتی که برای ایاب و ذهاب مردم وجود داشت سعی کردیم برای هر شهر یک بیمارستان تامین کنیم، از جمله شهرستانهای: قدس، ملارد، شهریار، رباط کریم و اسلامشهر که در مرحله اول، احداث بیمارستان آغاز شده و تا پایان سال جاری در 6 ماهه اول سال 96 به بهره برداری خواهند رسید.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: بیمارستان پاکدشت نیز سال جاری به بهره برداری رسیده و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

به گفته ترکی در بخش بهداشت و درمان شهرستانهای دماوند و فیروزکوه تقریبا رضایتمندی ایجاد شده است علاوه بر این در حوزه درمان، ایجاد شرکتهای دانش بنیان از دستاوردهای مهمی بوده و تا کنون 14 شرکت دانش بنیان در زمینه بهداشت و درمان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

ترکی به حوزه صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در این بخش اقدامات ویژه ای در استان تهران انجام شده از جمله احداث بزرگترین کارخانه تولیدی صنایع پوشاک و افتتاح بزرگترین واحدهای تولیدی قطعات خودرو، که در شهرک صنعتی عباس آباد احداث شده است و در مجموع طی سه سال گذشته 695 واحد صنعتی ایجادی ، توسعه ای با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی در استان تهران داشته ایم.

ایجاد 425 هزار فرصت شغلی

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره بخش اشتغالزایی گفت: طبق پیش بینی های به عمل آمده سالانه باید حدود 120 هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد کنیم که خوشبختانه طی سه سال اخیر 425 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در بخش آب مشکلات بسیاری در استان تهران وجود داشت که با بررسی های دوره ای کل مجموعه شهر تهران در حال حاضر از آب شرب سالم استفاده می کنند. همچنین افتتاح تصفیه خانه هفتم توسط ریاست محترم جمهور از پروژه های ویژه  استان بود و تصفیه خانه ششم نیز در تهران در حال اماده شدن برای افتتاح است که امیدواریم تا سال آینده تمامی مردم استان تهران از آب شرب با کیفیت بهره مند شوند.

وی در پاسخ به اینکه کدام یک از بخش ها توانسته اند عملکرد بهتری داشته باشند، گفت:در اولین گام به تناسب نیاز و رصد مشکلات، سعی کردیم تمام شهرها و شهرستانهایی که نیاز به تصفیه خانه فاضلاب دارند را در اولویت قرار داده و در برنامه گنجانده ایم که هر دو ماه یک تصفیه خانه در استان بهره برداری شود؛ خوشبختانه همکاری مجموعه دستگاههای مرتبط با این حوزه بسیار مطلوب بوده به شکلی که در بخش محیط زیست و جهاد کشاورزی و فاضلاب استان تهران همکاری بسیار خوبی انجام شده و توانسته ایم اشتراک خود را از 33 درصد به بالای 65 درصد برسانیم.

ترکی ادامه داد: در سال 94 حدود  4 هزار و  800 میلیارد تومان در بخش تصفیه آب شرب هزینه شده که بخش اعظم این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و بخشی دیگر هم از منابع دولتی تامین شد.

وی افزود: در بخش تامین آب شرب استان تهران که از دو منبع آب جاری و آبهای زیرزمینی انجام می شود، بخش جاری آب شرب با کیفیت را از 5 سد اطراف تهران و مابقی از حفر چاههای اطراف تامین کنیم.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه از چند سال گذشته طرحی با نام حضرت قمربنی هاشم را آغاز کردیم گفت: این طرح به صورت مجموعه ای است که کل شهر تهران و شهرهای پیرامون آن را در بر می گیرد و در بخش سوم آن یعنی حمل و نقل و راه و شهرسازی به دلیل ترافیک ورودی و خروجی تهران چند کار عمده و اساسی انجام داده ایم از جمله ایجاد یک کمربندی که از هشتگرد به طول 156 کیلومتر تا جنوب تهران امتداد دارد و کل مجموعه حمل و نقل عمومی به خصوص خودروهای سنگین از این مسیر تردد خواهند کرد و طی دو سال آینده به اتمام خواهد رسید. کمربندی دوم از طریق اسلامشهر به رباط کریم تا پایان سال 96 به بهره برداری خواهد رسید که کل ترافیک شرق به غرب را هموار خواهد کرد. کمربندی پاکدشت نیز در راه عملیاتی شدن است.

وی بیان کرد: برای اولین بار برنامه سند توسعه استان را تدوین می کنیم که دارای برنامه زمان بندی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است که در قالب این برنامه تمامی دستگاههای اجرایی ، نهادهای عمومی دولتی دخیل و ملزم به اجرای آن هستند.

ترکی افزود: تقریبا اهداف کمی و کیفی سیاستها و راهبردها را هنگام با برنامه سند توسعه ششم پیش بردیم و سعی خواهیم کرد تا پایان سال 99 به اجرا برسانیم. این سند تا دو ماه آینده تکمیل می شود که طبق این قانون تمامی دستگاهها ملزم به اجرای آن هستند.

وی در ادامه در خصوص سرشماری نفوس و مسکن کشور گفت: تا سال 90 هر 10 سال یکبار سرشماری انجام می شد اما از آن سال به بعد مقرر شد هر 5  سال یکبار انجام شود. زمان اجرای سرشماری از  سوم مهر ماه آغاز و تا 24 مهر ماه ادامه خواهد داشت. امسال طی دو مرحله سرشماری انجام می گیرد : مرحله اول از سوم تا 24 مهرماه به صورت اینترنتی که خود مردم از طریق سایت اینترنتی ثبت نام میکنند و مرحله دوم از 25 مهر تا 25 آبان به صورت حضوری مانند سالهای گذشته انجام خواهد شد. مجموعه بالغ بر 6 هزار و 669 نفر آمارگیران ما هستند.

وی در خصوص تفاوت سرشماری امسال با سالهای گذشته گفت: تفاوت امسال دراین است که در سالهای قبل فقط سرشماری به صورت فیزیکی انجام می شد اما امسال از طریق اینترنت نیز انجام می شود علاوه بر اینکه ماموران ما با تبلت مجموعه اطلاعات خانوارها را ثبت می کنند اما سالهای گذشته فقط به صورت دستی انجام می گرفت.

احداث پایانه صادراتی گل و گیاه

ترکی در پاسخ به اینکه در اقتصاد مقاومتی چه سازوکارهایی را به انجام رسانده اید؟ گفت: 12 برنامه در ستاد اقتصاد مقاومتی تدوین و همزمان برش استانی آنها آغاز شد . در استان تهران ستاد اقتصاد مقاوتی با ریاست استاندار شکل گرفت و نیازهای استان مطرح شد.

وی گفت: در گام نخست که بخشهای اجرایی به تناسب نیاز استان ورود پیدا کردند مثلا در بخش کشاورزی در چند بخش مشکل داشتیم. با توجه به اینکه در تولید گل مقام اول کشور را در تهران داریم اولین گام احساس نیاز به پایانه صادراتی گل و گیاه بود که یک تعاونی تشکیل شد و پایانه اختصاصی صادراتی گل و گیاه انجام شد و تا دو ما آینده بهره برداری خواهد شد.  در پاکدشت ودر منطقه جنوب ظرفیت بالایی برای توسعه کشاورزی وجود دارد نزدیک به 200 هکتار برای تولید محصولات کشاورزی به صورت شهرک گلخانه ای هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: همچنین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی برای تولید، ذخیره سازی و عرضه محصولات که در حال انجام شدن است و در بخش صنعت هم 13 شهرک صنعتی در استان وجود دارد و بالغ بر 17 هزار واحد صنعتی در حال فعالیت هستند که در صدد راستی آزمایی و شناسایی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط فعال و غیرفعال هستیم و در مقطع اولیه 1060 واحد را بررسی کردیم که نیاز به کمک دارند و پس از گفتگو با بانکهای عامل قرار شد تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش در اختیار این واحدها قرار گیرد.

وی در خصوص چگونگی تامین منابع این واحدها گفت: تامین منابع از 16 هزار میلیارد تومان اعتبار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاوتی است که حدود 60 درصد این واحدها تسهیلات دریافت کرده اند.

به گفته ترکی در بخش صنوف حدود 500 هزار واحد صنفی فعال هستند و ایجاد شهرکهایی برای یکپارچه سازی این واحدها از جمله اقدامات این سازمان است.

وی بیان کرد: در نظر داریم تا پایان سال 78 پروژه خاص از 195 پروژه تعریف شده در استان تهران را اجرا کنیم.

 

انتهای پیام


کد مطلب: 391

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/391/افتتاح-642-پروژه-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir