کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفیعی در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان:

اقدامات پیشگیرانه در حوزه زلزله دستور کار دائمی این شورا است

21 مهر 1399 ساعت 20:58


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ، پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه  استان به ریاست استاندار و دبیری مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در راستای برنامه های جامع اصلاح نظام اداری از جمله برنامه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری به منظور رعایت پروتکل های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا استان تهران به صورت آنلاین برگزار شد .

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهرا ن گفت : در این جلسه موضوع درخواست سازمان صداوسیما برای در اختیار قرار گرفتن میزان مشخصی از اراضی در منطقه آبسرد دماوند برای احداث شهرک سینمایی مورد بررسی قرار گرفت .

وی ادامه داد : با عنایت به سند های بالادستی مدیریت استان همچون اسناد توسعه ای استان و سند آمایش استان در آن منطقه برای احداث مجموعه هایی همچون شهرک سینمایی اولویتی در نظر گرفته نشده و با توجه به این موضوع که شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران تمام توان خود را در راستای تقویت برنامه های فرهنگی و هنری در استان به ویژه تقویت جایگاه رسانه ملی می گذارد .

مقرر گردید این پیشنهاد اختصاص زمین برای ایجاد شهرک سینمایی به مناطقی همچون شهرری، ورامین و ملارد انتقال پیدا کند و این مناطق جهت انجام امور فرهنگی و هنری با هماهنگی مدیران استان در صورت تصویب شورا در اختیار رسانه ملی قرار گیرد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به دستور جلسه رفع مشکل تعدادی از مجتمع های صنفی که در حرایم شهرها بنا شده یا قرار است ایجاد بشوند گفت : ابهاماتی در خصوص صدور مجوز و نظارت بر فعالیت این مجتمع ها وجود داشت که قرار شد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار روی این موضوع کار کند و با آوردن یک پیشنهاد کارشناسی مشخص در جلسات آینده شکل گیری مجتمع های صنفی در استان به صورت کامل ساماندهی شود .

وی افزود : این اقدام در راستای  تحقق شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب شده صورت گرفته که باعث کاهش بروکراسی اداری وکمک به ساماندهی اصناف و نظارت دقیق در انتقال اصناف موجود به مجتمع های صنفی که ایجاد شده و در آینده ایجاد می شود بوده و باعث کمتر شدن مشکلات اصناف با دولت می شود .

مسعود شفیعی گفت : در این جلسه تعدادی از طرح های هادی روستا های استان و مجوز ساخت ابنیه در برخی مناطق  تصویب شد که پیش از آن در کار گروه زیر بنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمینی محیط زیست استان تهران مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گرفته بود .

شفیعی با اشاره به گزارش خوب مرکز تحقیقات  راه و شهرسازی استان در باب پایش گسل های استان تهران گفت : در این گزارش محدوده دقیق گسل های استان تهران و میزان محدودیت هایی که در این مناطق با توجه به شهر سازی های انجام شده در گذشته وجود دارد آمده است .

وی ادامه داد : مجموعه پیشنهادات از طرف کارگروه زیر بنایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان درموضوع مقاوم سازی و آمادگی مقابله با بلایای طبیعی همچون زلزله ارائه شده بود که این پیشنهاد ها به تصویب رسید و تکالیفی هم قرار شد برای یکایک دستگاه های اجرایی استان مشخص شود و محدودیت های لازم اعمال گردد و هشدار های لازم داده شود  .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: با توجه به اهمیت موضوع آمادگی و برنامه ریزی در مقابله با بلایای طبیعی همچون  زلزله در استان تهران و با عنایت به زلزله خیز بودن این استان مقرر شد کارگروه زیربنایی شورای برنامه ریزی و توسعه در این راستا  پیشنهادات اجرایی  با جزئیات بیشتر و کامل تری را به اعضا ارائه دهد .

وی افزود : به طور کلی موضوع پایش گسل های استان تهران و اقدامات پیشگیرانه در حوزه زلزله به صورت دائمی در دستور کار شورای برنامه ریزی و توسعه استان است که به صورت دوره ای ما این موضوعات را پایش می کنیم و اقدامات انجام گرفته را مورد بررسی قرار می دهیم .

وی در این گفت : به نظر می رسد حساسیت خوبی در استان تهران برای موضوع زلزله و پیشگیری ازمخاطرات این پدیده طبیعی وجود دارد که این باعث می شود ما آمادگی کامل برای رو به رو شدن با این مخاطره با حد اقل خسارت را داشته باشیم.

گفتنی است؛ با توجه به قرار گیری کشور در کمربند زلزله از منظر مطالعات زمین شناختی و اهمیت این موضوع در شهرهای پرامونی تهران ، طرح تدقیق محل گسل های موجود شهر تهران با برداشت سرزمینی 30 کیلومتری پیرامونی آن توسط مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهر سازی انجام گرفته و طی جلسات متعدد در کارگروه امور زیربناییی و آمایش مورد بررسی قرار گرفته است .

بر اساس طرح مذکور کلیه گسل های اصلی و فرعی موجود شهر تهران به استناد مطالعات داخلی و بین المللی تدقیق شده و تمام فضا های مهم و حیاتی و ساختمان های بلند مرتبه احصاء و تعیین گردیده است .

بر طبق این مطالعات که تا حدود 12 شهر پیرامونی تهران را نیز شامل می شود ، ضوابط و مقررات احداث بنا ، مقاوم سازی و نوسازی تعیین و با هدف پیشگیری از حوادث ناشی از زلزله  به خصوص برای فضا های خدمات رسانی ، شبکه گاز ،فضای بهداشتی و درمانی دستورالعمل هایی تعیین شده که پس از تصویب آن در شورای شهرسازی و معماری ایران جهت اجراء به شهرداری های مشمول ابلاغ خواهد شد .


کد مطلب: 3391

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/3391/اقدامات-پیشگیرانه-حوزه-زلزله-دستور-کار-دائمی-این-شورا

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir