کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه توزیع عوارض آلایندگی مطرح شد

عدالتی: در دستورالعمل جدید معیار شدت آلودگی تغییر یافت

26 شهريور 1399 ساعت 10:52


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، به استناد مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده و تبصره های ذیل آن یکی از منابعی که در اختیار شهرداری ها، فرمانداری ها و دهیاری ها قرار می گیرد، عوارضی است که از واحدهای آلاینده به تشخیص سازمان محیط زیست دریافت و سالانه ما بین نهادهای غیر دولتی توزیع می شود.

این مهم که در قانون مالیات بر ارزش افزوده بود در ماده 6 قانون برنامه ششم هم به صراحت ذکر شده و یکی از منابع قابل تاملی است که در استان توزیع می شود. در این قانون پیش بینی شده است که اگر واحدهای آلاینده به غیر از محدوده شهرستان میزبان، دیگر شهرها را نیز تحت تاثیر قرار دهند کمیته ای به ریاست رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مدیرکل ارزش افزوده استان و مدیر کل محیط زیست و همچنین فرمانداران شهرستان های متاثر از واحدهای آلاینده برگزار شود و این مهم تعیین تکلیف شود.

عدالتی، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در حاشیه این جلسه گفت: این جلسه در راستای همین ماده قانونی یعنی توزیع عوارض آلاینده برگزار شد. درواقع دو واحد از بزرگترین فضاهای تولیدی استان یعنی پالایشگاه شهید تندگویان و کارخانه سیمان تهران از دسته موضوعاتی هستند که عملا عرصه آلودگی این دو، شهرستان های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار داده که در رابطه با آنها تعیین تکلیف شد.

شهرام عدالتی، در ادامه افزود: سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای این مهم دستورالعملی دارد و ضریبی را برای نحوه توزیع قرار داده است. براساس این دستورالعمل هفت دهم درصد آن مربوط به شدت آلودگی و سه دهم درصد نیز متاثر از جمعیت آن استان است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران خاطرنشان کرد: براساس این دستورالعمل و همچنین نامه ای که امسال سازمان محیط زیست کشور در خصوص تعیین میزان شدت آلودگی و ضرایب مشخص آن که از عدد یک تا چهار است، مقرر شد که شدت این آلودگی را در شهرستان ری با عدد سه، شهرستان های متاثر تا شعاع 30 کیلومتر، را نیز تا ضریب 1 در نظر بگیریم.

وی با ابزار امیداوری از اینکه دستورالعمل مذکور بتواند افزود: بر این اساس تصویب شد که توزیع اعتبارات سال 99 براساس این شیوه نامه ابلاغ شود.

عدالتی ابراز امیداوری که این دستورالعمل بتواند کمکی باشد در راستای افزایش فضای سبز در شهرستان ها و کاهش مشکلات زیست محیطی استان تهران.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به تغییراتی که امسال نسبت به سال های قبل داشته است، گفت: تغییری که امسال نسبت به سال گذشته در این طرح داده شد این بود که ضرایب از میزان آلودگی به شدت آلودگی، تغییر کرد.

وی در حاشیه این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در شهرستان ری وجود دارد گفت: شهرستان ری متاسفانه در بسیاری از حوزه ها از منظر زیست محیطی دچار مشکلات عدیده ای است. گورستان استان تهران، مرکز دفن زباله ها و مدیریت پسماندهای استان در شهر ری قرار دارد. همچنین بسیاری از حوزه های آبریز که تحت عنوان آب های سطحی شناخته می شوند، نیز در این شهرستان جمع می شوند. حتی بعضا به نام آب های نامتعارف هم مورد استفاده قرار می گیرند، که در نتیجه باعث آلودگی منابع آبی و خاکی این شهرستان می شود.

عدالتی اضافه کرد: در حوزه فعالیت ها نیز همین روند ادامه دارد همان طور که فعالیت دو کارخانه مهم شهید تندگویان و کارخانه سیمان قابل تامل است و باید تحت سازوکار درستی وبا اتفاده از نظرات کارشناسان ادامه فعالیت ها مدیریت شود.

وی با اشاره به اهمیت و نقش تاریخی و فرهنگی این منطقه از استان تهران، گفت: ری در تاریخ اسلام بی تردید یکی از مناطق باهویت و دارای تاریخ ارزشمند در عرصه های سیاسی و اجتماعی است که نمی توان از تاثیرات آن در دوره های مختلف چشم پوشی کرد. بنابراین حل مشکلات و موانع موجود در این شهرستان یکی از اولویت های دستگاه های مختلف در عرصه های گوناگون است تا شاید به آن جایگاه خود در تاریخ ایران برگردد.


کد مطلب: 3346

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/3346/عدالتی-دستورالعمل-جدید-معیار-شدت-آلودگی-تغییر-یافت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir