کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاكيد شفیعی بر تعامل نزديك نهادهاي حمايتي و بانكهاي عامل

26 شهريور 1399 ساعت 9:59


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه کارگروه نظارت بر اجرای قانون توسعه و حمایت از اشتغال روستایی و عشایری با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بانک های عامل تسهیلات و برخی مدیران برگزار شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این جلسه گفت: براي نظارت بر چگونگي اعطاي تسهيلات اشتغال زايي در مناطق روستايي، نبايد از نظارت همگاني غفلت شود. اگر دسترسي به اطلاعات مربوط به اين طرح با جزئيات در اختيار همه مردم قرار گيرد و به طور مستمر به جامعه گزارش دهيم؛ قطعا ميتوان از نظارت همگاني نيز در مراحل انجام طرح برخوردار شد.

وی افزود: از پنج مرحله تسهیلاتی که در استان توزيع شده، بايد عملکردها تا پايين ترين سطوح در گزارشها منعكس شده و به صورت عمومی منتشر شود؛ چه بسا برخی مواقع به واسطه اطلاعات میدانی خود مردم در جریان مغایرتهايي قرار بگیریم  و بتوان جلوي برخي انحراف ها را گرفت.

شفیعی با بیان اینکه براي بهبود عملکرد در نحوه استفاده از تسهیلات بايد دو اقدام صورت گيرد، گفت: شفافيت و اطلاع رسانی عمومی و به موقع و ايجاد زمينه براي تعامل نزديكتر نهادهای حمایتی و بانک های عامل، اولويتهاي مهم در اين مسير هستند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه هدف ما اشتغال پایدار و یا استقرار جمعیت پایدار فعال در روستا است، یادآور شد: اینجا باید از خود سوال کنیم که چه میزان از منابعی که در اختیار نهادها قرار دادیم، باعث شده است در وهله نخست جمعیت روستایی استان ثبات پیدا کند و ترميم يابد و در درجه دوم آيا تغییر محسوسی در مؤلفه هاي توسعه روستاها به وجود آمده است؟

وی در ادامه گفت: بخشی از کار نظارتی و گزارش عملکرد ما باید به این بعد بپردازد که میزان موفقیت ما از جهت رسیدن به هدف اصلی که همان ایجاد توسعه پایدار در نقاط روستایی است، چه ميزان بوده است، چراكه ممکن است منابع زیادی جذب شود اما همچنان توسعه پایدار رخ نداده باشد. برای مثال احتمال دارد بنگاههای بزرگی در روستاها شکل بگیرد، اما اشتغال قابل توجهي را در روستاها ایجاد نکنند یا حتي به برخی مشاغل دیگر آسیب بزنند که منجر به مهاجرت روستاییان شود.

شفیعی با اشاره به اینکه باید مراقب عدم توازن ها در مناطق روستایی باشیم، خاطرنشان کرد: ممکن است سهم هایی که برای بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری در نظر گرفته بودیم محقق نشود و یکی از دلایل آن می تواند افزایش میزان تقاضا نسبت به ظرفیت باشد که باعث شده توازن رعایت نشود.

وی در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در چگونگي انجام طرحهاي توسعه روستایی، گفت: از همان ابتدای طرح با دو مؤلفه مهم مواجه بوده ايم؛ نرخ تورم؛ که در سرانه های ایجاد اشتغال استان اثر ميگذارد و دیگری شیوع بيماري کرونا در کشور از اواخر سال گذشته است، که برای ايجاد و توسعه کسب و کارها تاثیرگذار بوده است. بايد دقت شود كه در ارزيابي، تأثير اينگونه عوامل به درستي لحاظ گردد.


کد مطلب: 3345

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/3345/تاكيد-شفیعی-تعامل-نزديك-نهادهاي-حمايتي-بانكهاي-عامل

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir