کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

در این دولت به عشایر توجه بیشتری صورت گرفت

23 شهريور 1399 ساعت 5:03


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مسعود شفیعی روز جمعه هفته گذشته با همراهی مدیر امور عشایر استان تهران با حضور در سیاه چادرهای عشایر دشت لار استان تهران از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این قشر از جامعه ایرانی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از امنیت غذایی مردم بر عهده جامعه عشایری است، تاکید کرد: باید با ارائه خدمات مناسب، کاری کنیم که شرایط متفاوت زندگی این قشر تا حد امکان تسهیل شود.

مسعود شفیعی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تولید دام کشور بر دوش عشایر است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید نام گرفته است، دولت تدبیر و امید نيز توجه بیشتري به سرمایه گذاری در اين حوزه دارد و در این راستا عشایر نیز به عنوان یکی از بخش های مهم تولید در کشور مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته اند. بنابراین تامین زیرساخت جامعه عشایری مانند آب و حمل و نقل یکی از اولویت های ما در این بخش است تا عشایر با دغدغه و مسائل کمتری مواجه شوند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های جامعه عشایر خودکفایی آن است، یادآور شد: با توجه به ظرفیت های درون بخشي عشایر، اکثر نیازهای شان را از داخل جامعه عشایری تامین می کنند اما متاسفانه امروزه گاهي ما به سمتی حرکت می کنیم که آنها را بیشتر به بیرون از جامعه خود وابسته کرده ایم. امری که در ادامه، این سبک از زندگی در جامعه ایرانی را با مشکل مواجه خواهد کرد و حتی به سمت از بین بردن آنها در بلند مدت نیز حرکت خواهیم کرد.

شفیعی در ادامه افزود: بنابراین باید توجه داشته باشیم که راه حل ها  و راهکارها ما منطبق با سبك زندگی عشایر باشد. برای مثال طرح سامانه خورشیدی یکی از راهکارهای بسیار مناسب در راستای توسعه زندگی و بهبود زندگی عشایری استان تهران بود. به نظر من این بحث را می توان در دیگر حوزه های مربوط به انرژی گسترش داد و دیگر استان ها با الگو گرفتن از استان تهران در راستای حفظ و ادامه حیات جامعه عشایری پیش روند.

منطقه ییلاقی لار از توابع شهرستان شمیرانات استان تهران نزدیک به ۸۵ هزار راس دام را پرورش می دهند. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با توجه به اهمیت جایگاه عشایر در بحث تولید، گفت: قطعا برداشتن موانع و رفع مشکلات این بخش از جامعه باید جزو اولویت های دستگاه های مختلف اجرایی باشد.

وی اضافه کرد: ما باید در توامند سازی و استقراری جامعه عشایری به عنوان یکی از بخش های مولد استان تلاش بیشتری صورت گیرد. برخی مواقع ممکن است راه حل هایی به ذهن ما برسد که موقتا مشکل و معضلات آنها را در کوتاه مدت برطرف کند، اما برای اینکه فرهنگ و سبک زندگی عشایری را بتوانیم نگه دارم و توسعه پایدار را در این بخش داشته باشیم راه حل ها و برنامه ریزی های ما باید بلندمدت و با استفاده از تلنولوژی روز باشد.

شفیعی در ادامه گفت:عشایر جزئی مهم از فرهنگ جامعه ایرانی محسوب می شوند که دارای جاذبه هایی برای گردشگران داخلی و خارجی است. بنابراین حفظ این سبک از زندگی درواقع حفظ بخشی از فرهنگ و تاریخ جامعه ایرانی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پایان در رابطه با ساختار اداری امور عشایر و محل استقرار واحدهای اداری آن گفت: این امر نیز یکی از دغدغه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است و به طور جدی پیگیر حل آن هستیم.

او اضافه کرد: زیرساخت هایی در دشت لار برای استقرار اداری همکارانی که فعال هستند در نظر گرفته شده است اما خود مدیریت عشایر در رابطه با مشکل جدی دارد تلاش داریم که یک سایت اداری را در اختیار آنها قرار دهیم.

 

*دولت موجب افزایش بهره‌وری و تولید عشایر در استان تهران شد

در بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از عشایر دشت لار، هاتف ممیزی، مدیر امور عشایر استان تهران به همراه برخی معاونین خود نیز حضور داشتند.


کد مطلب: 3332

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/3332/این-دولت-عشایر-توجه-بیشتری-صورت-گرفت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir